סוכר גבוה בדם מוביל לדלקתיות בכלי הדם | הקרן למדעי התזונה

סוכר גבוה בדם מוביל לדלקתיות בכלי הדם
עמוד הסבר מתוך האתר של הארגון Dietary Science Foundation (הקרן למדעי התזונה).

הקרן למדעי התזונה הוא ארגון ללא מטרות רוות המגייס כספים למימון מחקרים מדעיים על האופן שבו תזונה משפיעה על הבריאות. חלק חשוב בעבודתו של הארגון הוא לקדם מחקרים גדולים ואיכותיים שיכולים להוות בסיס להנחיות חדשות לטיפול בתזונה. לפחות 75 אחוז מסך ההוצאות הולך למטרות של הקרן ולמימון מחקרי, בהתאם לחוק בשוודיה. בקרן חברים מגוון אנשי מקצוע מתחום עיתונאות המחקר, המדע והרפואה.
למקור לחצו כאן.


לשבעה מתוך עשרה אנשים הפונים לטיפול במחלת לב כלילית יש בעיות בוויסות רמות הסוכר בדם. מחקר מודרני מראה גם שרמת סוכר גבוהה בדם מעוררת את הדלקת הגורמת לטרשת עורקים. תזונה המורידה ביעילות את רמת הסוכר בדם עשויה אפוא למנוע מחלות לב וכלי דם.

רמות הכולסטרול בדם היו במוקד תשומת הלב למניעת מחלות לב וכלי דם. רשויות הבריאות המליצו על דיאטה דלת שומן להורדת שומנים בדם, אך סוכר גבוה בדם גם הוא גורם סיכון חשוב בנזקים לכלי הדם. ניתן לראות דוגמה אחת לכך על ידי הקשר החזק בין רמות הסוכר בדם אצל אנשים עם סוכרת סוג 1 (נעורים) לבין הסיכון לפתח מחלות לב.

יתר על כן, מחקר גדול משנת 2004 שנערך על כמעט 5,000 אנשים באירופה, הראה שכמעט מחצית מהאנשים הפונים לטיפול במחלת עורקים כלילית סובלים מסוכרת, ולמעלה מ-2 מכל 10 יש טרום סוכרת. בסך הכל, ל-7 מתוך 10 אנשים יש בעיות בשליטת רמת הסוכר בדם: שכיחות של ויסות גלוקוז לא תקין בחולים עם מחלת עורקים כליליים ברחבי אירופה.

תזונה שמורידה את רמות הסוכר בדם יכולה למנוע טרשת עורקים

אחד ההסברים להשפעות המזיקות של סוכר גבוה בדם הוא שהוא יכול לעורר דלקת בדפנות כלי הדם. מערכת החיסון מעורבת בתהליך שמוביל לטרשת עורקים, ונראה שעליה ברמות הסוכר בדם פועלת כגירוי לתאי החיסון: היפרגליקמיה מקדמת מיאלופואזיס הפוגעת בריפוי של טרשת עורקים.

שמירה על רמת הסוכר בדם נמוכה ויציבה באמצעות דיאטה נמוכה גליקמית (GI) או דלת פחמימות עשויה לסייע במניעת מחלות לב וכלי דם. מחקר שפורסם ב-2014 הראה שלדיאטה דלת פחמימות קפדנית הייתה השפעה טובה על מדדי הסיכון למחלות לב וכלי דם: השפעות של דיאטות דלות פחמימות ושומן: ניסוי אקראי. יש צורך במחקר שלא רק מעריך את ההשפעה על מדדי הסיכון, אלא גם בוחן את ההשפעה הישירה על מספר התקפי הלב והשבץ. צום לסירוגין יכול גם כן למנוע מחלות לב וכלי דם מכיוון שהוא תורם להורדת רמות הסוכר בדם. אחד מסדרי העדיפויות של הקרן למדעי התזונה הוא לחקור את ההשפעות של אסטרטגיות שונות להורדת רמות הסוכר בדם בקרב הקבוצה עם הסיכון הגבוה ביותר למחלות לב וכלי דם – אנשים עם סוכרת מסוג 2. מכיוון שמחלות לב הן הגורם המוביל למוות בעולם, חשוב לדעת איזו תזונה מונעת בצורה הטובה ביותר נזק לכלי הדם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *