אוטופגיה – ניקוי תאים בצום | ד"ר מינדי פלץ

לפניכם קטע מתורגם מתוך הספר של ד"ר מינדי פלץ שנקרא Fast Like a Girl (לצום כמו בחורה).
בגלל שהנושא של צום טומן בחובו גם כמה סכנות, הוספתי בסוף המאמר כמה הערות חשובות, בבקשה קראו אותם גם לפני שאתם מתחילים ליישם.

על המחברת:
לד"ר מינדי פלץ יש תואר ראשון בפיזיולוגיה של פעילות גופנית ודוקטורט בכירופרקטיקה. את לימודי הפוסט-כירופרקטיקה היא עשתה ברפואת ילדים והריון. ד"ר פלץ נחשבת מומחית לצומות, גיל המעבר ובריאות נשית והיא המחברת של מספר ספרים בתחום. היא גם בעלת ערוץ יוטיוב מצליח, שם היא חולקת מגוון טיפים ומידע ומסייעת לנשים לשפר את מצבן הבריאותי באמצעות צומות ותזונה המותאמים ספציפית למערכת הנשית.

אוטופגיה – ניקוי תאים בצום

אוטופגיה – Autophagy
פירוש מילולי: אכילה עצמית – self-eating

כאשר התאים שלכם מבחינים בירידה ברמות הסוכר בדם בזמן צום, תהליך הריפוי מתחיל. מדוע הם עושים זאת? כדי להפוך את עצמם ליותר עמידים. תגובת התאים שלכם להעדר זרם של גלוקוז נכנס, היא שהם הופכים את עצמם לחזקים יותר.

אוטופגיה משפרת את עמידות התאים בשלוש דרכים:

  1. ניקוי
  2. ריפוי
  3. הסרת תאים חולים/מתים

הקונספט של אוטופגיה הובא לתשומת לב העולם כאשר ד"ר יושינורי אוהשומי, מדען יפני, זכה ב-2016 בפרס נובל של 'פיזיולוגיה או רפואה' על המחקר שלו. במחקרו הוא גילה שבהעדר מזון התאים שלנו מתחזקים, לא נחלשים. במקום שהתאים יחפשו נוטריינטים מחוץ לעצמם בעת מחסור במזון, הם פונים פנימה ואוכלים את מה שניתן.

העבודה של אוהשומי הייתה כה משמעותית שהיא דחפה לביצוע של אלפי מחקרים במטרה להבין מדוע אוטופגיה היא מצב כה מרפא עבור גוף האדם.

למרות שאוטופגיה היא צורה של ניקוי רעלים, היא מנקה רק חומרים אורגנים בתוך התאים. במשך הזמן צוברים התאים שלנו מגוון של אברונים פגומים, חלבונים, חלקיקים מחומצנים ופתוגנים מזיקים. אלה גורמים לתפקוד לקוי של התאים. במצב של אוטופגיה, התאים המבריקים שלנו מסלקים חלקים לא מתפקדים אל מחוץ לתא ומבצעים חידוש תאי.

לוירוסים אין מערכת אנרגיה. לכן, כאשר הם נכנסים אל הגוף הם חייבים לפעול באמצעות מערכת האנרגיה שלו. אם גופכם פועל על דלק סוכר, וירוסים יכנסו אל תוך התאים כשהם ניזונים מהסוכר וצוברים אנרגיה המאפשרת להם להשתכפל במהירות. אך אם וירוס נכנס אל תא כשהוא במצב של אוטופגיה ואין לו סוכר, הוא יאבד את האנרגיה שלו ואת היכולת להשתכפל.

סוג נוסף של ניקוי רעלים שמבצעת האוטופגיה הוא היפטרות מחלקי תאים ישנים ומשומשים. חלבונים ואברוני-תא בלתי יעילים מאיצים הזדקנות, מדכאים את מערכת החיסון ומכלים לכם את האנרגיה.

למרות כל הנהדרות הזו, יש דבר אחד שאוטופגיה לא יכולה לנקות: כימיקלים סינתטיים מעשה ידי אדם, כמו פלסטיק, פתלטים ונוספים. אוטופגיה גם אינה יכולה לנקות מתכות כבדות טבעיות, כמו עופרת או כספית, היכולות לפגוע במוח ובמערכת ההורמונלית ולהרוס את המיטוכונדריה.

כאשר התאים נמצאים במצב של אוטופגיה והם מזהים תא לא מתפקד, הם ייזמו מוות תאי, תהליך זה מכונה אפופטוזיס. תאים עמוסי רעילות הם לעיתים קרובות מזיקים והופכים לתאים סרטניים. התהליך של הרס התאים הללו הוא מפתח לבריאות ארוכת טווח. כניסה למצב של אוטופגיה על בסיס קבוע היא כלי יעיל לא רק לשיפור התפקוד התאי, אלא גם לסילוק תאים מזיקים שמובילים לחולי.

תכונת המפתח האחרונה של אוטופגיה היא היכולת שלה לרפא את המיטוכונדריה. בתהליך המכונה מיטופגיה, מעורר הצום תגובת ריפוי שבה התאים שלכם מחסלים מיטוכונדריה פגומה או לא מתפקדת תוך פעולה הנוגדת התנוונות ודלקתיות העלולות להוביל לשרשרת של בעיות בריאותיות, כולל קשיים קוגניטיביים, חולשה שרירית, עייפות כרונית, פגיעה בשמיעה, בראייה, בתפקוד הכבד והמעי.

שורה תחתונה:
כאשר אתם צמים, אתם מכניסים את התאים שלכם הן למצב אוטופגיה והן לקטוזיס (נ"ע: מצב בו הדלק העיקרי של הגוף הוא שומן/קיטונים). על ידי כך אתם יוצרים ריפוי מוגבר שיוביל את גופכם לתפקוד טוב יותר ממה שאי פעם חשבתם שאפשרי.

הערות חשובות – נעמה עציץ:

  1. אני מאוד רוצה שתבינו את העוצמה האדירה של שימוש בצום אך בו זמנית שתהיו ערים לתמרורי אזהרה כמו הפרעות אכילה, צום שנעשה באופן לא נכון או אכילה לא תקינה בעקבות הניסיון לצום. חשוב מאוד ללמוד היטב על הנושא מכיוון שיש פרטים רבים שכדאי לדעת, בייחוד אם אתן נשים שעדיין מקבלות ווסת. תוכלו למשל להיעזר במידע שמעבירים ד"ר פנג וכמובן גם ד"ר מינדי פלץ עם הספרים והערוץ המעולה שלה (באנגלית).
  2. שימו לב שמה שד"ר פלץ מדברת עליו הוא הימנעות ספציפית מעליית סוכר בדם. יש דברים מסוימים שכן ניתן לאכול במהלך הצום עליו היא מדברת במקרה שמרגישים צורך בכך, בעיקר בהתחלה. זה סרטון שבו היא מסבירה מה כן ניתן לאכול בצום ועדיין לשמור על האפקט המרפא של הצום.
  3. מצבי קיטוזיס ואוטופגיה הם מצבים שבעבר היו חלק מהיומיום של האנושות, זאת לפני שמזון היה כה זמין לנו 24 שעות. ד"ר פלץ מסבירה בספרה שלמעשה מדובר בחזרה למצב הטבעי שבו הגוף שלנו חווה לפעמים מצבים של העדר מזון, מה שאפשר לו לבצע באופן קבוע את התהליכים הטבעיים המדהימים הללו. לכן, יחד עם כל הזהירות והלמידה, חשוב גם לזכור שהעדר מזון/אכילה לתקופות קצרות הוא למעשה מצב שבמקור היווה חלק מהחיים הטבעיים שלנו כבני אנוש.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *