האם טבעונות מתאימה לכל שלבי החיים? | Sacred Cow

קטע מתוך הספר Sacred Cow, של דיאנה רוג'רס ורוב וולף.

על המחברים:
* דיאנה היא דיאטנית מוסמכת, סופרת ודוברת בינלאומית בנושאי תזונה, קיימות, מערכות מזון אתיות ופוליטיקת מזון. היא מנחה את הפודקאסט Sustainable Dish והייתה שותפה להפקת הסרט SacredCow.
* רוב וולף הוא ביוכימאי חוקר לשעבר. הוא חיבר שני רבי-מכר בנושא תזונה ובריאות – The Paleo Solution ו- Wired to Eat ושימש בין היתר כעורך במגזין Journal of Nutrition and Metabolism.


"חלק מהערכים התזונתיים החשובים ביותר לתינוקות בהתפתחות, כמו חלבון, סידן, ויטמין B12 וויטמין D – נמצאים במזון מהחי.

מחקר אחד מצא שרמות ה-DHA בחלב אם של נשים טבעוניות נמוך ב-69% לעומת נשים מניקות שאכלו מזון מהחי.

מחקר אחר הראה שתינוקות הנולדים לאמהות צמחוניות היו עם רמות נמוכות יותר של DHA בדם לעומת תינוקות שנולדו לאמהות שצורכות בשר.

אחד מהמדדים להריונות תקינים הוא יחס זכרים/נקבות. בממוצע, ישנן 105 לידות זכרים על כל 100 לידות נקבות. במחקר משנת 2000 שבדק מעל 6000 נשים הרות, מצא שאלה שהיו על תזונה צמחונית היו בעלות יחס מגדרי נמוך משמעותית בהשוואה לנשים שהיו על תזונה אומניבורית, עם 23% פחות סיכוי ללדת בן. יחס זה עשוי להצביע על סטרס פיזי שנגרם בעקבות דפוס האכילה ומאיים על קיומו של העובר. מחקר זה, פלוס הסיכון להפלות ספונטניות של עוברים זכרים, לא מצוין בהצהרה של האקדמיה לתזונה ודיאטה (AND) מ-2016.

נראה כי ה-AND ממעיטים בכוח ההשפעה שיש למחסור בנוטריינטים ובראיות הקיימות שמצביעות על הדרך בה מחסור כזה עלול להשפיע על גדילה והתפתחות של ילדים הנמצאים על תזונות צמחוניות. זה הגיוני לחלוטין לתהות כיצד יכולים ה-AND להצהיר בהחלטיות כזו שהסרת הבשר מתפריטם של ילדים היא רעיון טוב.

רבים יטענו כי תזונה מערבית טיפוסית המלאה בג'אנק פוד היא גם לא בריאה, אך ישנו הבדל משמעותי בין תזונה הכוללת בתוכה ג'אנק פוד לבין תזונה שקשה להשיג בה כמויות מספקות של ערכי-מפתח תזונתיים.
בעוד שארגוני התזונה האמריקאים והבריטים טוענים שתזונה טבעונית בטוחה לכל שלבי החיים, גרמניה ושוויץ לא ממליצות על תזונה טבעונית לנשים הרות, מניקות, תינוקות, ילדים ומתבגרים.

במאי 2019, קבוצת רופאים מהאקדמיה המלכותית לרפואה בבלגיה הגישו הצעה להפוך תזונה טבעונית לתינוקות ללא חוקית. הוועדה טענה שתזונה טבעונית אינה מתאימה לעוברים, ילדים ומתבגרים, לנשים הרות ולמניקות, ושהאכלה של אוכלוסיות אלו בתזונה טבעונית – הדורשת נטילת תוספים וביקורת רפואית מיוחדת – "מעלה בעיות ביו-אתיות". בנוסף, דעתם היא שתזונה טבעונית מובילה לחסרים רציניים הכוללים מחסור בחלבון, ויטמין D, סידן, ברזל, אבץ, יוד, DHA ובייחוד ויטמין B12.

בעוד שהפיכת דיאטות מסוימות ללא חוקיות כנראה לא תהיה דרך מועדפת בארה"ב, אנו סבורים שיש לדרוש מהורים טבעונים לחתום על כך שהם מבינים שמדובר בתזונה בעלת סיכונים רציניים ושהם אחראים לחנך את עצמם בנושאי תזונה, לקחת תוספים, ולהתחייב להגיע לעתים קרובות לבדיקות רפואיות ומפגשים עם מומחי תזונה כדי לעקוב אחר סימנים של מחסורים תזונתיים ועיכובים התפתחותיים."

קישורים למחקרים המוזכרים:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *