אלכסנדרה – טבעונית לשעבר, 3 שנים בטבעונות

אחרי 3 שנים בהן הייתי טבעונית, חזרתי לבשר. וזה מה שקרה.

לפניכם תרגום לעדותה של הטבעונית לשעבר אלכסנדרה ליין, יוצרת תוכן ובעלת חשבון האינסטגרם הפופולרי Veggininthecity. מאמרה של אלכסנדה פורסם באתר Healthline, עבר ביקורת של הדיאטנית נטלי אולסן ועודכן לאחרונה ב-13 ליולי 2020.

במשך כמעט שלוש שנים הייתי על 100 אחוז תזונה צמחית. זה אומר שהצלחת שלי הייתה רק פירות, ירקות, דגנים וקטניות מלאים. לא כללתי שום מוצר מהחי, כולל מוצרי חלב, בשר ופירות ים.

ובהתחלה הרגשתי מדהים.

העיכול שלי היה נהדר והייתי סופר אנרגטית. זה גם הרגיש נהדר לא לתת יד לאכזריות של חקלאות בעלי החיים המודרנית ולהשפעות השליליות שיש לה על כדור הארץ.

אבל… מוקדם יותר השנה, דברים התחילו להשתנות.

התחלתי להיות עם הרבה פחות אנרגיה. אפילו ביצוע המשימות הקטנות ביותר הפך למאבק. שמתי לב שיש לי מיגרנות נוראיות לפני ובמהלך המחזור החודשי. בשלב מסוים במהלך הווסת, בקושי הצלחתי לקום מהמיטה.

ידעתי שמשהו לא בסדר, וניסיתי לשנות את התזונה שלי בכל דרך אפשרית. התחלתי לאכול שומנים בריאים יותר ומזונות צמחיים עשירים בברזל, אבל התסמינים שלי לא השתנו. במהלך תקופה זו, היתה לי גם תשוקה מוזרה ועזה לפירות ים, אבל רציתי שהטבעונות תמשיך לעבוד לגוף שלי.

רק כאשר התחלתי לחוות בעיות בעיכול של מזונות שבדרך כלל התעכלו לי ללא בעיה, החלטתי לבקר את הרופאה ההוליסטית שלי.

חשבתי שאולי פיתחתי אלרגיה לאגוזים או לגלוטן, אבל תוצאות המעבדה שלי גילו משהו אפילו יותר מזעזע: הברזל שלי היה נמוך מאוד, ומאגרי הברזל שלי היו אפילו נמוכים יותר!

לא רק זה, הייתי גם דלה מאוד בנוטריינטים, כולל בויטמינים B12, A, D ואבץ. אכלתי ממגוון רחב של המזונות הבריאים ביותר בכדור הארץ, אבל הגוף שלי שלח לי איתות ברור שזה לא מספיק.

הרופאה שלי הייתה מודאגת מאוד, אבל כיבדה את התזונה הטבעונית שלי. היא הציעה רשימה ארוכה של תוספי תזונה שונים כדי לנסות להעלות את הערכים שלי, אבל ידעתי שתוספי תזונה הם לא התשובה.

כבר הרבה זמן התעלמתי מהאותות שהגוף שולח לי. במקום להכריח את הגוף שלי להסתגל שוב לטבעונות, הגיע הזמן להתחיל לשלב דגים ומוצרים אחרים מהחי בתזונה שלי.


השינויים החדשים היו מדהימים

עברו כשלושה חודשים מאז שהתחלתי לאכול שוב חלבון מן החי. עשיתי את המעבר לאט, כשאני מתחילה עם דגים וביצים בלבד.

חשוב לי מאוד להשיג את החלבון מהחי שלי בצורה אתית מהמקורות הכי נקיים וברי קיימא שאפשר. אני רוכשת רק סלמון שנלכד בטבע וביצים מתרנגולות שגודלו במרעה, נטולות הורמונים ואנטיביוטיקה. כשאני משתוקקת לבשר בקר אני רוכשת בשר אוכל עשב.


אלה הדברים ששמתי לב שקרו לגוף שלי מאז שנטשתי את הטבעונות:

הפסקתי להתעורר בלילה
עד שהתזונה שלי השתנתה לא הבנתי שאני נאבקת עם השינה. שמתי לב לשינויים משמעותיים: אני מתעוררת פחות פעמים במהלך הלילה והשינה שלי הרבה יותר עמוקה. לפני כן הייתי מתעוררת לעתים קרובות במהלך הלילה, עכשיו אני ישנה עד הסוף ומתעוררת עם הרגשה רגועה מאוד.

יש לי יותר אנרגיה בבוקר

לקראת סוף תקופתי כטבעונית התקשיתי להתעורר בבוקר, שלא לדבר על לבצע פעילות גופנית! מאז שהתחלתי לאכול שוב חלבון מהחי יש לי הרבה יותר אנרגיה לבצע דברים יומיומיים. יש לי אפילו מספיק אנרגיה לשיעורי יוגה וריצה בחוץ.

אני מרגישה יותר מסופקת אחרי הארוחות

פעם הייתי רעבה כל שעתיים. המנות שלי היו ענקיות, עם כל הירקות שאפשר להעלות על הדעת, רק כדי להרגיש שובע. גודל המנות הללו היה משאיר אותי בדרך כלל נפוחה ועם אי נוחות, שלא לדבר על מתוסכלת מלהיות שוב רעבה זמן קצר לאחר מכן.

מאז שהכנסתי מחדש חלבון מן החי לתזונה שלי, עברתי לאכול מנות קטנות בהרבה. זה היה שינוי עצום עבורי: בפעם הראשונה שאכלתי ביצים ממש הרגשתי כאילו זה עתה סיימתי את ארוחת חג ההודיה! עכשיו אני יכולה להרגיש מרוצה אחרי הארוחות בלי להגזים.

העור שלי התנקה

במשך זמן רב נאבקתי באקנה. לאחר שהסרתי את מוצרי החלב מהתפריט העור שלי התנקה מאוד, אבל עדיין הייתי חווה התפרצויות תכופות. אחרי שהתחלתי לשלב חלבון מן החי בתזונה, שמתי לב שיש לי פחות דלקות ופחות התפרצויות. חברים ובני משפחה אמרו לי שהעור שלי נראה הרבה יותר בריא וחי.

יש לי פחות כאבי ראש (ופחות תסמיני מחזור)

מיגרנות זה הכי גרוע. בדרך כלל הם הן מתגברות מאוד בשבוע שלפני המחזור שלי. לפני כמה ימים הרגשתי מיגרנה מתקרבת והחלטתי לאכול קצת בקר ולנסות להעלות לי הברזל. תוך חצי שעה כל תסמיני כאב הראש נעלמו. עכשיו אני מקפידה לאכול מנה או שתיים של בשר בשבוע שלפני המחזור ובמהלכו. זה מדהים שמאז לא היה לי כאב ראש.


הקשיבו לצרכים של הגוף שלכם

בריאות תמיד הייתה בראש סדר העדיפויות שלי. עד כמה שרציתי להישאר על 100 אחוז צומח, זה פשוט לא עבד לי. במקום לשפוט את עצמי לפי מה שאני אמורה או לא אמורה לאכול, התחלתי להקשיב באמת לגוף שלי ולמה שהוא צריך. להקשיב לגוף שלנו ולעשות מה שטוב לו במקום מה שטוב למישהו אחר – זה חיוני. כל אחד הוא כל כך ייחודי ובעל צרכים אינדיבידואליים, שאף דיאטה או אורח חיים אחד לא יכולים למלא.

נכון לעכשיו, אני אוכלת בעיקר תזונה צמחית תוך שילוב של דגים, ביצים ובשר. זה מה שגורם לי להרגיש במיטבי, ואני מתכננת להמשיך לאכול כך כדי לכבד את הגוף שלי. זכרו, כשזה מגיע לבריאות, הקשיבו לגוף שלכם קודם, לפני דעותיהם של אחרים (אלא אם כן זה הרופא שלכם). תעשה מה שמרגיש הכי טוב לגוף שלכם!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *