האם דיכאון הוא מחלה או סימפטום של דלקת? | כריס קרסר

האם דיכאון הוא מחלה או סימפטום של דלקת?
מאת: כריס קרסר
פורסם ב-19 באוגוסט 2014
למקור לחצו כאן.

על המחבר:
כריס קרסר הוא בעל תואר שני במדעים, מדקר מורשה, מומחה ברפואה פונקציונלית ומחבר הספרים The Paleo Cure ("מזור הפליאו") ו- Unconventional Medicine ("רפואה לא קונבנציונלית"). קרסר נבחר כאחד האנשים המשפיעים ביותר בתחום הבריאות והכושר על ידי הסטארט-אפ המקוון Greatist והופיע כאורח במגוון אמצעי תקשורת. קרסר היה שותף לייסד ולניהול של מרכז קליפורניה לרפואה פונקציונלית, אחת המרפאות הגדולות ביותר לרפואה פונקציונלית בחוף המערבי בארה"ב. בשנת 2015 הוא הקים את מכון קרסר המספק תוכניות ההכשרה שונות.


הרעיון שדיכאון ובעיות נפשיות אחרות נגרמות מחוסר איזון של כימיקלים (במיוחד סרוטונין ונוראפינפרין) במוח מושרש כל כך עמוק בנפש הקולקטיבית שלנו, שלהטיל בו ספק נראה כמעט כמו חילול הקודש.

כמובן שהביג פארמה משחקים תפקיד בהנצחת הרעיון הזה. תרופות נוגדות דיכאון המבוססות על תיאוריית חוסר האיזון הכימי, מהוות שוק של 10 מיליארד דולר בארה"ב בלבד. לפי ה-CDC, אחת עשרה אחוז מהאמריקאים מעל גיל 12 נוטלים תרופות נוגדות דיכאון, והן התרופות כמעט הכי נרשמות אחרי תרופות להורדת כולסטרול. בשנת 2010, רופאים רשמו כמות מדהימה של 254 מיליון מרשמים לתרופות נוגדות דיכאון.(1)

למרות זאת, עם כמה שהתיאוריה הזו הפכה פופולרית, היא רצופת בבעיות.

לדוגמא:

  • רמות מופחתות של נוראפינפרין, סרוטונין ודופמין אינן מייצרות דיכאון בבני אדם, למרות שנראה שזה קורה בבעלי חיים.
  • למרות שלחלק מהחולים בדיכאון יש רמות נמוכות של סרוטונין ונוראפינפרין, לרובם אין. מספר מחקרים מצביעים על כך שרק ל-25 אחוז מהחולים בדיכאון יש רמות נמוכות של נוירוטרנסמיטורים אלו.
  • לחלק מהחולים בדיכאון יש רמות גבוהות באופן חריג של סרוטונין ונוראפינפרין, ולחלק מהחולים ללא היסטוריה של דיכאון יש רמות נמוכות שלהם.(2)

מה אם דיכאון לא נגרם מ"חוסר איזון כימי" אחרי הכל? ליתר דיוק, מה אם הדיכאון עצמו אינו מחלה, אלא סימפטום של בעיה בסיסית?

זה בדיוק מה שהמחקר העדכני ביותר על דיכאון אומר לנו. תיאוריה חדשה הנקראת "מודל הציטוקינים החיסוני של דיכאון" גורסת שדיכאון אינו מחלה בפני עצמה, אלא "סימן רב-גוני להפעלה כרונית של מערכת החיסון".(3)

במילים פשוטות: דיכאון עשוי להיות סימפטום של דלקת כרונית.


הקשר בין דיכאון ודלקת

מחקרים רבים מראים כעת שדיכאון קשור לתגובה דלקתית כרונית בדרגה נמוכה ומלווה בלחץ חמצוני מוגבר.

במאמר סקירה מצוין של ברק וצוותו, הציגו המחברים מספר שורות של ראיות התומכות בקשר בין דיכאון ודלקת:(4)

  • דיכאון קיים לעתים קרובות במחלות חריפות ודלקתיות.(5)
  • רמות גבוהות יותר של דלקת מעלות את הסיכון לפתח דיכאון.(6)
  • מתן אנדוטוקסינים, המעוררים דלקת אצל אנשים בריאים, מעורר תסמיני דיכאון קלאסיים.(7)
  • רבע מהחולים הנוטלים אינטרפרון, תרופה המשמשת לטיפול בהפטיטיס C הגורמת לדלקת משמעותית, מפתחים דיכאון מג'ורי.(8)
  • הפוגה של דיכאון קליני קשורה לעתים קרובות לנורמליזציה של סמנים דלקתיים.(9)

במהלך תגובה דלקתית, מיוצרים כימיקלים הנקראים "ציטוקינים". אלה כוללים פקטורים של גידול נמקי TNFα, אינטרלוקין IL-1, אינטרפרון IFNɣ ואינטרלוקין IL-10, בין היתר. בתחילת שנות ה-80, גילו חוקרים שציטוקינים דלקתיים מייצרים מגוון רחב של תסמינים פסיכיאטריים ונוירולוגיים המשקפים בצורה מושלמת את המאפיינים ההגדרתיים של דיכאון.(10)

באופן מעניין למדי, תרופות נוגדות דיכאון (במיוחד SSRIs) הוכחו כמפחיתות את הייצור של ציטוקינים פרו-דלקתיים כמו TNF-α, IL-1 ואינטרפרון IFN-ɣ ומגבירות את הייצור של ציטוקינים אנטי-דלקתיים(11,12) כמו IL-10. הן גם משנות את ביטוי הגנים של כמה תאי חיסון המעורבים בתהליכים דלקתיים. זה מצביע על כך ש-SSRIs הם אנטי דלקתיים, מה שיכול להסביר את מנגנון הפעולה שלהם אם דלקת היא המניע העיקרי של דיכאון.

המחקר בנושא זה הוא חזק, והקשר בין דיכאון ודלקת מבוסס כיום היטב. אבל אם דיכאון נגרם בעיקר מדלקת, השאלה המתבקשת היא: "מה גורם לדלקת?"


תשעה גורמים נפוצים לדלקת ודיכאון

אם אתם עוקבים זמן רב אצלי בבלוג, אתם יודעים שדלקת היא השורש של כמעט כל המחלות המודרניות, כולל סוכרת, אלצהיימר, מחלות לב וכלי דם, מחלות אוטואימוניות, אלרגיות, אסטמה ודלקת פרקים. לכן, אולי לא יפתיע אתכם שדיכאון נגרם גם כן על ידי דלקת.

החיסרון של הקשר ביניהם הוא שהתזונה ואורח החיים המודרניים שלנו מלאים בגורמים שמעוררים דלקת – ובכך גורמים למחלות. הצד החיובי הוא שאם נטפל בגורמים הללו ונפחית את הדלקת, נוכל למנוע ואף לרפא את המחלות הכרוניות והדלקתיות שהפכו למאפיין של הציוויליזציה התעשייתית.

על פי מחברי מאמר הסקירה של ברק ושותפיו, אליו התייחסתי לעיל, אלה הגורמים השכיחים ביותר לדלקת הקשורים לדיכאון:

  1. תזונה

ישנן מספר בעיות בתזונה המודרנית:
היא עשירה במזונות מעוררי דלקת כמו קמח מזוקק, עודף סוכר, שומנים מחומצנים (מעופשים), שומני טראנס ומגוון רחב של כימיקלים וחומרים משמרים. והיא דלה במזונות מפחיתי דלקת כמו שומני אומגה 3 ארוכי שרשרת, מזונות מותססים וסיבים מתסיסים. מחקרים רבים קשרו את התזונה המערבית להפרעת דיכאון מג'ורי.(13)

  1. השמנת יתר

אחת ההשלכות המזיקות ביותר של התזונה המודרנית הייתה העלייה הדרמטית בהשמנה. השמנת יתר היא מצב דלקתי. מחקרים הראו רמות גבוהות יותר של ציטוקינים דלקתיים אצל אנשים שמנים, וירידה במשקל קשורה לירידה באותם ציטוקינים.(14) השמנת יתר קשורה קשר הדוק לדיכאון, ולמרות שמערכת היחסים הזו עשויה להיות רב-גורמית ומורכבת, נראה שדלקת משחקת בה תפקיד משמעותי.(15)

  1. בריאות המעי

שיבושים במיקרוביום של המעי ומעי דליף (כלומר חדירות של המעי) הוכחו שניהם כתורמים לדלקת ומתואמים עם דיכאון. לדוגמה, מעי דליף מאפשר לאנדוטוקסינים הנקראים ליפופוליסכרידים (LPS) לברוח מהמעי ולהיכנס אל זרם הדם, שם הם מעוררים שחרור של ציטוקינים דלקתיים(16) כגון TNF-α, IL-1 ו-COX-2. מחקרים רבים מצאו קשר בין שינויים שליליים בחיידקים המאכלסים את המעי שלנו לבין הפרעת דיכאון מג'ורי.(17)

  1. מתח

סטרס הוא אחד הגורמים הברורים ביותר לדיכאון, אך הקשר בין סטרס לבין דלקת פחות ידוע. מחקרים הראו שמתח פסיכו-סוציאלי ממריץ את רשת הציטוקינים הפרו-דלקתיים,(18) כולל עלייה ב-TNF-α ו-IL-1. העליות האלו בציטוקינים דלקתיים קשורות קשר הדוק לתסמיני דיכאון, כפי שתואר לעיל.

  1. חוסר פעילות גופנית

ישנה כמות עצומה של ראיות המצביעות על כך שפעילות גופנית היא טיפול יעיל לדיכאון, ובמקרים רבים יעיל כמו או אף יותר מאשר תרופות נוגדות דיכאון. פעילות גופנית גם הוכחה כמונעת דיכאון אצל אנשים בריאים ללא תסמינים קיימים.(19) נקודה מעניינת היא שבעוד שפעילות גופנית מייצרת בתחילה את אותם ציטוקינים דלקתיים הקשורים לדיכאון, פעולה זו גוררת אחריה במהירות עלייה בחומרים אנטי דלקתיים.(20) דבר זה ידוע בתור אפקט הורמטי, שבו גורם לחץ ראשוני מעורר תגובה מפצה בגוף שהיא בעלת השלכות חיוביות ארוכות טווח.

  1. מחסור בשינה

מחסור כרוני בשינה הוכח כמגביר סמנים דלקתיים אפילו אצל אנשים בריאים.(21) ולמרות שמניעת שינה זמנית שימשה באופן טיפולי לשיפור דיכאון, אובדן שינה כרוני הוא גורם תורם ידוע לפיתוח דיכאון מלכתחילה.(22)

  1. זיהום כרוני

זיהומים כרוניים מייצרים דלקת מתמשכת, ולכן אין זה מפתיע לראות שדיכאון קשור לטוקסופלזמה גונדי, נגיף מערב הנילוס, קלוסטרידיום דיפיציל ופתוגנים אחרים.(23,24,25)

  1. עששת ומחלות חניכיים

עששת ומחלות חניכיים הן מקור נוסף לדלקת כרונית, ולפיכך גורם פוטנציאלי לדיכאון. על פי מחקר גדול עם למעלה מ-80,000 מבוגרים, מצאו החוקרים שאנשים עם דיכאון נוטים יותר לאובדן שיניים, גם לאחר שקלול של מספר גורמים דמוגרפיים ובריאותיים.(26)

  1. מחסור בוויטמין D

רמות נמוכות של ויטמין D הן דבר שכיח באוכלוסיות מערביות, וישנן עדויות הולכות וגדלות הקושרות מחסור בויטמין D לדיכאון. ויטמין D מווסת את התגובות החיסוניות לזיהום, כולל הפחתת סמנים דלקתיים כמו TNF-α ו-IL-1 הקשורים לדיכאון.(27) תוספת של ויטמין D לנרמול רמות 25D בסרום הוכחה כמפחיתה סמנים דלקתיים בחלק מהמקרים, אך לא בכל המקרים.(28)


הבעיה הגדולה ביותר עם תיאוריית חוסר האיזון הכימי

התגלית המוקדמת משנות ה-80 לגבי כך שציטוקינים דלקתיים מייצרים את כל הסימנים והתסמינים האופייניים לדיכאון, הייתה אמורה לעשות רעש גדול. לראשונה אי פעם, מדענים גילו סוג של מולקולות שהיו קשורות באופן הדוק ועקבי לדיכאון, וכאשר הן ניתנו למתנדבים בריאים, כל התסמינים הדרושים לאבחון של דיכאון נוצרו.

למרבה הצער, תיאוריית "חוסר האיזון הכימי" ממשיכה להיות הפרדיגמה השלטת להבנת דיכאון, גם כמעט 30 שנה לאחר הגילוי המשמעותי הזה, זאת למרות המתאם החלש בין סרוטונין, נוראפינפרין ודופמין לבין תסמיני דיכאון. יש לכך כנראה כמה סיבות – ואתם צודקים אם אתם מנחשים שחלק מהן הן כספיות – אבל אני אשאיר את הדיון הזה לפעם אחרת.

המשמעות של ממצא זה היא עצומה, הן עבור מטופלים והן עבור רופאים. זה מעביר את המיקוד שלנו מתפיסת הדיכאון כמחלה הנגרמת מחוסר איזון כימי, שלעיתים קרובות דורש טיפול תרופתי לתיקון, אל היותה סימפטום של בעיה עמוקה ובסיסית יותר. זה גם מוביל לאפיקים חדשים לגמרי של טיפול, רבים מהם יעילים ובטוחים יותר מתרופות נוגדות דיכאון.

להבנת השורשים הפיזיים של דיכאון, יכולה להיות השפעה עמוקה על אנשים הסובלים ממנו. למרות שהסטיגמה סביב דיכאון פחתה בשנים האחרונות, רבים מהאנשים הסובלים מדיכאון עדיין סוחבים עליהם את העול של התחושה שמשהו לא בסדר איתם, ושהדיכאון שהם חווים הוא "אשמתם". כאשר מטופלים שלי הסובלים מדיכאון לומדים שיש סיבה פיזיולוגית בסיסית לתסמינים שלהם, הם חשים לעתים קרובות תחושת הקלה ותחושה של עוצמה. יתרה מכך, כאשר אנו מתייחסים לסיבה השורשית הזו, מצב הרוח שלהם משתפר באופן דרמטי והם מבינים במהירות שהשיפוט העצמי והבושה שהם חשו על היותם מדוכאים – לא היו מוצדקים.

אני לא אומר שגורמים רגשיים ופסיכולוגיים אינם ממלאים תפקיד חשוב בדיכאון, במקרים רבים הם כן, וכתבתי על הנושא הזה בעבר. עם זאת, ההנחה ברפואת המיינסטרים שדיכאון נגרם אך ורק על ידי גורמים אלה – אינה נכונה, ולעתים קרובות גורמים פוטנציאליים אחרים אינם נבחנים. הרופא רושם תרופה נוגדת דיכאון, החולה לוקח אותה, ובזה נגמר הדיון.


מה לעשות אם אתם סובלים מדיכאון

אם כך, מה אתם יכולים לעשות אם אתם סובלים מדיכאון?
אתם יכולים לבצע את שני השלבים הבאים:

  1. אמצו תזונה ואורח חיים אנטי דלקתי

משמעות הדבר היא אכילת תזונה עשירה במזון מלא, שינה מספקת, ניהול סטרס, עיסוק בפעילות גופנית מתאימה (לא מעט מדי או יותר מדי), והזנת המעי שלכם. למידע נוסף על איך לעשות זאת, עיינו בספר שלי The Paleo Cure.

  1. בחנו גורמים שורשיים אחרים לדלקת

חקרו גורמים אפשריים אחרים לדלקת שיכולים לתרום לדיכאון, בעצמכם, או בעזרת מטפל טוב ברפואה פונקציונלית. גורמים אלה כוללים בעיות מעיים (סיבו, מעי דולף, דיסביוזיס, זיהומים וכו'), זיהומים כרוניים (ויראליים, חיידקיים, פטרייתיים), רמות נמוכות של ויטמין D, עששת ומחלות חניכיים, חשיפה למתכות כבדות ועובש או ביוטוקסינים אחרים, דום נשימה בשינה ועוד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *