חומצה ארכידונית וחשיבות השומן | ד"ר נטשה קמפבל-מקברייד

קטעים מתוך ספרה של ד"ר נטשה קמפבל-מקברייד Gut and Psychology Syndrome, הפעם בנושא חומצה ארכידונית ושומן בכללי.

על המחברת:
ד"ר נטשה קמפבל-מקברייד היא רופאה נוירולוגית ותזונאית, מחברת ספרים, מפתחת פרוטוקול תזונת גאפס ובעלים של חווה חקלאית בת-קיימא באנגליה. היא דוברת מרכזית בכנסים וסמינרים מקצועיים רבים ברחבי העולם ומרבה לקיים הרצאות בפני מטפלים מתחום הבריאות, קבוצות מטופלים ועמותות.
היא חברה ב- The Society of Authors, ב- The British Society for Ecological Medicine והיא דירקטורית בוועידה המייעצת של קרן ווסטון א.פרייס.

לסוג אחד של אומגה-6 מגיעה התייחסות מיוחדת בהקשר לאנשי גאפס* – חומצה ארכידונית, או AA.
זוהי ללא ספק חומצת השומן הנפוצה ביותר במוח. היא מהווה עד כ-12% מכל השומן במוח.

(* אנשי/ילדי גאפס – זו הדרך בה ד"ר נטשה מכנה את האנשים הסובלים מחוסר איזון במערכת העיכול שמשפיע להם על בריאות המוח ומערכות נוספות בגוף. לדעתי זה כולל כמעט את כולנו.)

מחקרים מראים שמטופלים עם אוטיזם, סכיזופרניה, הפרעה דו-קוטבית ודיכאון הם בעלי רמות נמוכות של AA בגוף. מה שקורה בגופם של מטופלים אלו זה שה-AA דולף מחוץ לממברנת התא, מקומו הטבעי. איבוד זה של AA נחשב כאחראי משמעותי להתכווצות המוח, אותה ניתן לראות ב MRI בקרב חולים קשה. מחסור בחומצה ארכידונית משמעו שכל תפקיד, קטן או גדול, בין תאי המוח, תאי החיסון ותאים אחרים בגוף – לא יכול להיות מיושם באופן המיטבי.

מדוע אנשי גאפס מאבדים AA מממברנות התאים שלהם? הסיבה עדיין לא ברורה לנו. עם זאת, מחקר רב מצביע על הכיוון של אנזים המכונה פוספוליפאז A2 או בקיצור PLA2. תפקידו של אנזים זה הוא לשחרר AA מממברנת התא. אצל אנשי גאפס האנזים הזה נמצא בפעילות יתר, כשהוא מרוקן AA מתאי המוח ומותיר אותם במחסור. ישנם מספר גורמים שיכולים להוביל לפעילות יתר של האנזים PLA2. ביו-טוקסינים המגיעים מבקטריות, וירוסים, פטריות וטפילים במעי, מהווים בדרך כלל הגורם המשמעותי. דלקת כרונית בגוף מפעילה את האנזים, ואנו יודעים שאנשי גאפס סובלים מדלקתיות כרונית במערכת העיכול. חשיפה למתכות כבדות, הדברות וכימיקלים אחרים גם ידועים כגורמים לפעילות יתר של האנזים.

רמות גבוהות של אינסולין, שנגרמות על ידי צריכה של סוכרים ופחמימות מעובדות, הן גם טריגר חזק לפעילות של PLA2. הורדת הדגנים, העמילנים והסוכרים מהתפריט, תסייע לשמור על כמות מרובה של AA וחומצות שומן חיוניות אחרות במוחם של אנשי גאפס.

אספרטיים, הפארין, ארס של נחש, ארס של דבורה, פציעה מוחית ומחסור בחמצן יכולים גם כן לעורר את פעילות היתר של האנזים.

בגלל פעילות אנזים זה, אנשי גאפס מאבדים באופן פעיל חומצה ארכידונית וחומצות שומח חיוניות נוספות במוח וברקמות אחרות בגוף. לכן זה חיוני ליטול תוסף שלהן בכמות נדיבה.

מהיכן משיגים חומצה ארכידונית בתזונה?
הנה ההפתעה:
מבשר, ביצים ומוצרי חלב. אינכם יכולים למצוא אותה בשום מקום אחר!

תזונת גאפס עשירה במזונות אלו ומספקת כמות נדיבה של AA, הכה חיונית לאנשי גאפס. בו זמנית, תזונת גאפס מורידה מהתפריט את המזונות שגורמים לאיבוד AA וחומצות שומן חיוניות אחרות ממברנות התאים – סוכרים ופחמימות מעובדות.

השומן שהכי חשוב לאנשי גאפס לצרוך הוא שומן מן החי: שומן בקר, כבש, חזיר, אווז, עוף, ברווז, חמאה, גהי וכו'. לשומנים אלה יש את הפרופיל הפיזיולוגי של חומצות השומן המתאים והטבעי ביותר לגוף האדם. אלה צריכים להיות השומנים העיקריים שהמטופלים צורכים. בנוסף לאכילת בשר עם שומן עליו, ניתן לזקק את השומנים הללו בבית ולעשות בהם שימוש לכל הבישולים, האפייה והטיגון, ובכמויות נדיבות.

אני רוצה להדגיש שאנשי וילדי גאפס זקוקים לשפע של שומנים טבעיים. הם צריכים לאכול את השומן על הבשר, את העור של העוף ושל הדג, להוסיף שפע שמן זית מכבישה קרה למנות ולצרוך שמן קוקוס מאיכות טובה באפייה ובבישול.

בניגוד לאמונה הפופולרית, שומן הוא מקור האנרגיה המועדף על גוף האדם. זכרו, המוח ושאר מערכת העצבים, וגם מערכת החיסון – עשויים בעיקר משומן.

בנוסף, ככל שאנשי גאפס צורכים יותר שומנים טבעיים כך הם ישתוקקו פחות למתוק ולפחמימות מעובדות ויהיה להם יותר קל להסירן מהתפריט, יחד עם הסרה של שומנים מתועשים ומזיקים.

יתרון נוסף לצריכה נאותה של שומנים בריאים לאנשי גאפס זה שהם מגרים יצור של מרה. ייצור מרה היא הדרך הטבעית של הכבד להיפטר מרעלים. אנשי גאפס מכילים רעלים רבים בגופם, כאשר עיקר ניקוי הרעלים בגוף מתבצע בכבד. לאפשר לכבד לנקות את עצמו על בסיס קבוע יסייע למטופל להתנקות מהר יותר.

אנו חיים בעולם עם פוביה משומן שנוצרת על ידי אינטרסים של תאגידים ומחקרים שממומנים על ידם. השומן מהווה חלק גדול במבנה ובתפקוד גופנו. לכן, כל בעיה בריאותית יכולה להיות קשורה לחוסר איזון בצריכת השומן, שכוללת צריכה מרובה של שומנים לא טבעיים ומחסור בשומנים טבעיים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *