היתרונות הרבים של ציר עצמות | כריס קרסר

היתרונות הרבים של ציר עצמות
מאת: כריס קרסר.
למקור לחצו כאן.

על המחבר:
כריס קרסר הוא בעל תואר שני במדעים, מדקר מורשה, מומחה ברפואה פונקציונלית ומחבר הספרים The Paleo Cure ("מזור הפליאו") ו- Unconventional Medicine ("רפואה לא קונבנציונלית"). קרסר נבחר כאחד האנשים המשפיעים ביותר בתחום הבריאות והכושר על ידי הסטארט-אפ המקוון Greatist והופיע כאורח במגוון אמצעי תקשורת. קרסר היה שותף לייסד ולניהול של מרכז קליפורניה לרפואה פונקציונלית, אחת המרפאות הגדולות ביותר לרפואה פונקציונלית בחוף המערבי בארה"ב. בשנת 2015 הוא הקים את מכון קרסר המספק תוכניות ההכשרה שונות.

בבישול מסורתי משתמשים לעתים קרובות בעצמות בשר כבסיס לציר טעים. מלבד היותו הסוד לבישול נהדר, ציר עצמות הוא גם מזין להפליא ויש לו עשרות יתרונות בריאותיים. המשיכו לקרוא כדי ללמוד עוד על היתרונות של ציר עצמות ומדוע עליכם להפוך את הדבר המדהים הזה למרכיב עיקרי בתזונה שלכם.

קרן ווסטון א.פרייס ותומכי אורח החיים הפליאו והפרימל (נ"ע: גרסה פחות מגבילה של פליאו) מתעדפים ציר עצמות בשל מגוון רחב של חומרים מזינים שקשה למצוא בכל מקור מזון אחר. בספרה, Gut and Psychology, הפכה ד"ר נטשה קמפבל-מקברייד את ציר העצמות והבשר לבסיס פרוטוקול גאפס בגלל היכולת שלו לרפא ולאטום את רירית המעיים ולהפחית צמיחת יתר של חיידקים מזיקים.(1) מרק העשוי מעצמות עוף יכול גם להפחית את נדידת תאי החיסון במהלך מחלה. אלו הן רק חלק מהסיבות הרבות לאהוב ציר עצמות.

אני מזכיר ציר עצמות בעשרות מאמרים בבלוג שלי, אבל לא ממש יצא לי לספק ניתוח יסודי במקום אחד ונוח עבור הקוראים שלי. אז הנה הוא לפניכם: כל מה שאתם צריכים לדעת על יתרונות ציר עצמות.
במאמר עתיר מחקר זה, אסקור את תפקידו של הציר בתרבויות מסורתיות, את המרכיבים התזונתיים של ציר עצמות, את היתרונות הבריאותיים הרבים והדרכים הטובות ביותר לצרוך אותו.


ציר עצמות בתרבויות מסורתיות

פתגם דרום אמריקאי אומר: "מרק טוב יחייה את המתים". אמנם מדובר בדימוי דמיוני, אבל היכולת של ציר ובייחוד של ציר עוף – לטפל בהצטננות – כבר מזמן ידועה כחכמה עממית עתיקה.

בשנת 2000, בחנו מדענים מאוניברסיטת נברסקה את המנהג העממי הזה ומצאו שבמבחנה (בצלחת פטרי), חלק מהמרכיבים של מרק עוף הצליחו לעכב את נדידת תאי החיסון המולדים הנקראים נויטרופילים, הפועלים למעשה כנוגדי דלקת. בתיאוריה, זה יכול להפחית את תסמיני המחלה.(2) עדיין לא ברור האם ההשפעה הזו מתרחשת באורגניזם חי, אבל נתונים ראשוניים אלה מצביעים על כך שאבותינו הקדמונים עלו על משהו. אנו נבחן כיצד ציר עצמות מועיל יותר למערכת החיסון מאוחר יותר.


המשיכה העולמית אל מזון העל הזה

העדויות לקיומו של מרק מתוארכות ל-20,000 שנה אחורה.(3) מקובל מאוד לראות את הציר כמרכיב שהיה ונשאר – מרכיב עיקרי בתרבויות מסורתיות רבות. בתרבות הדנית והגרמנית, תרנגולות גדולות נשמרו במיוחד להכנת מרק, והבשר המבושל נשמר למאכלים אחרים או הוסף חזרה למרק. בדיאטות מזרח אסיה, מנות כמו מיסו מכילות לפעמים ציר בשר. ביוון מוסיפים בדרך כלל ביצים טרופות מעורבבות עם לימון לציר עוף כתרופה מסורתית להצטננות ובעיות עיכול. בהונגריה, מרק עוף כלל בדרך כלל איברים פנימיים כמו כבד עוף ולב, ואילו בווייטנאם ובפיליפינים, מח עצם בקר שימשה כבסיס להכנת ציר עצמות בקר. בהודו, מרק עוף נמכר בדרך כלל על ידי רוכלי דרכים בחורף במגוון גרסאות ושונות.

במטבחים יהודיים מרק עוף נחשב מאכל מסורתי. הוא אף כונה "פניצילין יהודי" והוא משמש לטיפול ומניעת מחלות. במסורת האמריקנית, מרק עוף הוכן באמצעות תרנגולות מבוגרות שבשרן היה קשה מדי לצלייה ובישול אך למרק הוא היה מצוין. למרבה הצער, המרק היחיד שרוב האמריקאים אוכלים היום הוא מרק משומר, מעובד מאוד ונטול חומרים מזינים.


יתרונות ציר עצמות עם אכילת 'אף עד זנב'

ברפואה פונקציונלית, שימוש במזון מלא כדי להזין את הגוף ולקבל את חומרי ההזנה הדרושים לנו לשמירה על בריאות – הוא עניין מרכזי. תרבויות מסורתיות השיגו זאת על ידי אכילת 'אף עד זנב' וצריכת כל חלקי החיה, כולל:
– עור
– סחוסים
– גידים
– נתחי בשר אחרים העשירים בג'לטין

מה שסיפק צריכה מאוזנת של כל חומצות האמינו הנחוצות לבנייה ולתחזוקה של מבנים חיוניים בגוף האדם.

כמה אנתרופולוגים אפילו הציעו את הטענה שבאזורים מסוימים בעולם, בני האדם הקדומים היו אוכלי נבלות ולא ציידים, והשתמשו בכלים לפיצוח עצמות הפגרים שהותירו אריות וטורפים גדולים אחרים, כדי לחשוף את מח העצם העשיר.(4)

למרבה הצער, המנהג של אכילת בעלי חיים על כל חלקיהם הלך לאיבוד בתרבויות מודרניות רבות. המסורתעתיקת היומין של ציר עצמות חם שמתבשל כל הזמן על האש אבדה לטובת נוחות מודרנית, מיקרוגלים ומרקים משומרים ומאוד מעובדים. החזרת ציר העצמות לתזונה המודרנית מספקת לנו דרך קלה וטעימה להשגת ההזנה מחלקים של החיה שבתרבויות המסורתיות ידעו להעריך.


מכרה זהב עשיר בערכים תזונתיים

העצמות מכילות שפע של מינרלים, כמו גם 17 חומצות אמינו שונות שרבות מהן נוכחות בציר העצמות כחלבונים, כמו קולגן וג'לטין. למרות שהערכים התזונתיים המדויקים משתנים בהתאם לעצמות בהן נעשה שימוש, זמן הבישול ושיטת הבישול – חומרי ההזנה הבאים נמצאים בעקביות ברוב צירי העצמות.

קולגן

הקולגן מהווה כ-30 אחוז מהחלבון בגוף שלנו וכולל 28 סוגים שונים.(5)
זהו המרכיב העיקרי של רקמות חיבור כמו:
– סחוסים
– רצועות
– גידים
– עצמות
– עור

הוא קיים גם בכלי הדם, בקרנית ובעדשת העין. השם קולגן מגיע מהמילה היוונית "kólla", שפירושה "דבק", והסיומת "gen", שפירושה "ייצור".(6) למעשה, הדבק הקדום נוצר מקולגן, ככל הנראה על ידי הרתחת עור וגידים של בעלי חיים, לפני יותר מ-8,000 שנה.(7) בנוסף ליצירת המבנה, לקולגן יש גם תפקיד חשוב בהתפתחות וויסות הרקמה.(8, 9)

ג'לטין

כאשר קולגן מתבשל, הוא יוצר ג'לטין. התהליך ההידרוליטי של הקולגן (נ"ע: התחלקות מולקולות לשניים בתגובה למים) הוא בלתי הפיך ומביא לפירוק של סיבי חלבון קולגן ארוכים לפפטידים חלבוניים קטנים יותר. עם זאת, ההרכב הכימי שלו דומה מאוד למולקולת האם שלו – קולגן.(10) ג'לטין הוא מה שנותן לציר או למרק העצמות את מרקם הג'לי כשהוא מתקרר.


גליקוזאמינוגליקנים

גליקוזאמינוגליקנים (GAGs) הן פחמימות מורכבות המשתתפות בתהליכים ביולוגיים רבים. הן יכולות להיצמד לחלבונים על מנת ליצור פרוטאוגליקנים, שהם חלק בלתי נפרד מרקמות החיבור והנוזל הסינוביאלי – חומר הסיכה שמקיף את המפרק.(11) אם רקמות חיבור כגון גידים, רצועות וסחוסים עדיין מחוברות לעצמות הציר, הן יספקו לגופנו חומרי גלם ליצירה של עור, עצמות וסחוסים, כולל:
– קרטן סולפט
– דרמטן סולפט
– כונדרויטין סולפט
– חומצה היאלורונית


גליצין

מעל שליש מהקולגן מורכב מחומצת האמינו גליצין. גליצין פועלת גם כמוליך עצבי ונקשרת לקולטני גליצין הנמצאים בכל מערכת העצבים והרקמות ההיקפיות. איתותים באמצעות קולטנים אלה הם חשובים במיוחד לעיכוב התיווך העצבי בגזע המוח ובחוט השדרה.(12, 13)


פרולין

פרולין היא חומצת אמינו שמהווה כ-17 אחוז מהקולגן. הוספת קבוצות הידרוקסיל לפרולין מגבירה משמעותית את יציבות הקולגן והיא חיונית למבנה שלו. למרות שניתן לייצר כמויות קטנות של פרולין בגוף, עדויות מראות כי יש צורך בצריכת כמות נאותה של פרולין בתזונה כדי לשמור על רמה אופטימלית של חומצת אמינו זו בגוף.(14, 15) פרולין בדרך כלל לא נחשבת כמוליך עצבי, אבל היא מסוגל להיקשר באופן חלש לקולטני גלוטמט וקולטני גליצין.(16)


גלוטמין

גלוטמין היא חומצת אמינו חשובה נוספת שנמצאת בציר עצמות והיא חומצת האמינו הנפוצה ביותר בדם.(17) זוהי אחת מחומצות האמינו הבודדות שיכולות לחצות ישירות את מחסום הדם-מוח.(18) תאי אפיתל במעיים ותאי חיסון פעילים, צורכים בשקיקה גלוטמין לאנרגיה תאית.(19, 20)


מח עצם

בתוך החלל המרכזי של העצם נמצא מח העצם, הוא מורכב משני סוגים: אדום וצהוב. שני הסוגים מכילים קולגן.
מח עצם אדום הוא מקום הייצור של תאי חיסון חדשים ותאי דם אדומים, בעוד מח צהוב מורכב משומנים בריאים.(21, 22) קיימת סברה שערכים תזונתיים ומרכיבים התומכים בחיסוניות הגוף, עשויים לצאת ממח העצם במהלך הבישול, אך הזמינות הביולוגית של מרכיבים אלה לא נחקרה.


מינרלים

העצמות מלאות במגוון של מינרלים, כולל:
– סידן
– מגנזיום
– נחושת
– ברזל
– מנגן
– זרחן
– אשלגן
– נתרן
– אבץ(23)

כדי למצות מינרלים אלה יש צורך בחומציות בינונית. כאשר אתם מכינים ציר, תמיד הוסיפו שפריץ של חומץ או חומצות אחרות, על מנת למצות את מירב המינרלים מהעצם.


יתרונות בריאותיים

בשלב זה, אני מקווה שיש לכם כבר הבנה טובה יותר לגבי המרכיבים במרק עצמות. כעת נעבור ליתרונות הבריאותיים.

בריאות העור

העור מורכב משתי שכבות: אפידרמיס ודרמיס.
האפידרמיס, או השכבה העליונה, עשויה מקרטינוציטים ואחראית במידה רבה לתפקוד מחסום העור. מתחת נמצא הדרמיס, מטריצה ​​צפופה של קולגן וגליקוזאמינוגליקנים המספקת תמיכה מבנית ותזונתית.(24) קרטין, קולגן וגליקוזאמינוגליקנים (GAGs) נמצאים בשפע בציר עצמות, במיוחד אם כוללים בבישול גם את העור.

מחקרים רבים הראו שקולגן וג'לטין, שאת שניהם מכיל ציר עצמות, יכולים להועיל לבריאות העור שלנו. בניסוי אקראי ומבוקר משנת 2014, נמצא כי צריכת קולגן שיפרה משמעותית את גמישות העור ונטתה לשפר את הלחות של העור.(25) קולגן נמצא בשימוש נרחב ברפואה כדי לסייע בהתחדשות רקמות ולרפא פצעים.(26) מחקר שנעשה בעכברים מצא כי נטילת תוסף ג'לטין הצליחה אפילו להגן מפני נזקי עור הנגרמים על ידי קרינת(27) UV.

לגליקוזאמינוגליקנים יש יתרונות נוספים בבריאות העור. חומצת ה-GAG ההיאלורונית הוכחה כמעודדת שגשוג תאי עור ומגבירה את הנוכחות של חומצה רטינואית, המשפרת את הלחות של העור.(28) הוכח כי דרמטן סולפט מסייע בתחלופת תאים וריפוי פצעים.(29)


בריאות מטבולית וקרדיווסקולרית (לב וכלי דם)

זוכרים את הגליצין, חומצת האמינו שנמצאת בשפע במיוחד בציר עצמות? גליצין ממלאת תפקיד בוויסות הסוכר בדם על ידי שליטה בגלוקוניאוגנזה – ייצור הגלוקוז בכבד, ואף נטען שהיא עשויה לנטרל חלק מההשפעות השליליות של צריכת פרוקטוז.(30, 31) גליצין הוכחה גם כמפחיתה עוצמת התקפי לב.(32)

יתר על כן, גליצין מאזנת את צריכת המתיונין. בשר שריר וביצים עשירים במתיונין, חומצת אמינו שמעלה את רמות ההומוציסטאין בדם. הומוציסטאין גבוה הוא גורם סיכון משמעותי למחלות קשות כמו מחלות לב, שבץ מוחי, מחלות נפש ושברים. הוא מגביר את הצורך שלנו בחומרי הזנה המנטרלים את ההומוציסטאין, כמו ויטמיני B6, B12, חומצה פולית וכולין.(33) אנשים שאוכלים הרבה חלבון מן החי זקוקים לכמות מספקת של גליצין כדי לאזן את המתיונין, תוכלו לקבל את זה מציר עצמות. למידע נוסף, עיינו במצגת של דניס מינגר משנת 2013 בה היא דנה בסוגיה זו בדיוק. (נ"ע: חשוב להבין שאין בעיה בצריכת מזון מהחי ללא ציר עצמות במידה ומקפידים על צריכה של 'אף עד זנב' הכוללת רקמות המכילות כמות נדיבה של גליצין, למשל רקמות חיבור ועור).


שרירים וביצועים

גליצין חשוב גם לסינתזה של המוגלובין ומיוגלובין, המעבירים חמצן ברחבי הדם ורקמות השרירים, בהתאמה.(34) גליצין גם מעלה את רמות הקריאטין, מה שמוביל לעלייה ביכולת האימון האנאירובית (בעצימות גבוהה) וממריץ את הפרשת הורמון הגדילה, דבר העשוי לשפר את יכולת השיקום השרירית.(35, 36, 37) עדויות אחרונות מצביעות על כך שפרולין עשויה למלא תפקיד בוויסות מסלול האיתות התאי mTOR, המשלב איתותים ממרכיבי תזונה, גורמי גדילה, גורמי סטרס ומצב האנרגיה התאית כדי להשפיע על תפקוד התא וצמיחתו. פרולין, יחד עם חומצות אמינו אחרות, מפעילה את ה-mTOR, וכתוצאה מכך ישנו שיפור בסינתזת חלבון השריר.(38)

אדנוזין טריפוספט (ATP) היא הצורה הכימית של אנרגיה בגוף בה ניתן להשתמש לביצוע פעולה. זרחן נדרש ליצירת תרכובת זו, ו-ATP אינו יכול להיות פעיל ביולוגית אלא אם כן הוא קשור ליון מגנזיום. נמצא כי מחסור בזרחן מפחית את ביצועי השרירים.(39, 40) ציר עצמות מכיל זרחן מגנזיום בכמות צנועה.


עצמות ומפרקים

זה אמור להיות ברור שהדרך הטובה ביותר להשיג את הערכים התזונתיים הדרושים לבניית עצם היא מצריכת מזונות מבוססי עצם. צריכת ציר עצמות מספקת את כל חומרי הגלם לבניית עצמות בריאות, כולל:
– סידן
– זרחן
– חומצות אמינו
– ועוד

מחסור בחומרי הגלם לבניית עצם עלול לגרום למספר מצבים שונים. לדוגמה, אוסטאופורוזיס קשור לרמות נמוכות של קולגן וסידן בעצמות.(41, 42) כמובן, כדי לשמור על בריאות העצמות, אנו זקוקים גם למרכיבי התזונה הנדרשים לתמיכה בתהליך הבנייה, כמו ויטמיני D, K2 ו-C.

באשר לבריאות המפרק, שימון על ידי גליקוזאמינוגליקנים הוא מפתח לטווח תנועה מלא. הגליקוזאמינוגליקנים מאפשרים לחלק מעצם אחת לנוע בצורה חלקה וללא כאבים על חלק מעצם אחרת. אפשר לקנות תוספי מזון יקרים המכילים גלוקוזאמין וכונדרואיטין סולפט כדי לשמור על בריאות המפרקים, אבל מדוע לעשות זאת כאשר ניתן בקלות להשיג מרכיבים אלה פלוס רשימה של מרכיבי תזונה חשובים אחרים באמצעות צריכה של ציר עצמות? אחרי הכל, גליקוזאמינוגליקנים הם לא המרכיב היחיד בציר שמשפר את בריאות המפרקים. קולגן עשוי גם כן להועיל למפרקים. במחקר אחד, חוקרים מצאו כי ספורטאים חוו פחות כאבי פרקים לאחר נטילת תוסף קולגן.(43)


בריאות המעיים

מעי גס בריא מכיל שכבה אחת הדוקה של תאי אפיתל, שכבה רירית עבה ואוסף מגוון של חיידקים. דיסביוזה מיקרוביאלית (נ"ע: חוסר איזון בקהילת החיידקים) ודילול השכבה הרירית, עלולים לפגוע בקצב מהיר בשלמותו של מחסום האפיתל ולגרום למעי דליף. אצל אנשים עם מעי דליף, חיידקים וחלבוני תזונה יכולים "לדלוף" אל זרם הדם ולעורר תגובה דלקתית של מערכת החיסון. ליפופוליסכריד(LPS), מרכיב הנמצא בתאי החיידקים שבדפנות המעי, מעודד תגובה חיסונית חזקה במיוחד.(44)

צריכת ציר עצמות היא דרך יעילה לרפא את המעיים. ג'לטין סופח מים ועוזר לשמור על השכבת הרירית שמרחיקה חיידקי מעיים ממחסום (נ"ע: דפנות) המעי. בניסוי על עכברים, תוספת ג'לטין הפחיתה את חומרת הקוליטיס על ידי חיזוק השכבה הרירית ושינוי ההרכב החיידקי של ​​המעי.(45) ג'לטין וגליצין נמצאו גם כמפחיתות את הדלקת שנגרמת על ידי ליפופוליסכרידים.(46, 47) נמצא כי גליצין מגנה גם מפני כיבי קיבה.(48) גלוטמין גם כן עוזרת לשמור על שלמות רירית המעי ומחסום המעי.(49) אלו הן רק חלק מהסיבות מדוע כדאי כמעט לכולם לצרוך ג'לטין, גליצין וגלוטמין.


עיכול

לציר עצמות יש כל כך הרבה יתרונות בבריאות המעי שנאלצתי להקדיש לעיכול חלק משלו. שתיית ציר עם הארוחות היא דרך מצוינת לסייע לעיכול. גליצין ממריצה את ייצור חומצת הקיבה, החיונית לעיכול תקין של כל ארוחה.(50) חומצת קיבה מופחתת (היפוכלורידריה) היא באופן מפתיע דבר שכיח במדינות מפותחות ועלולה להוביל למספר בעיות בריאותיות, כולל צרבת ורפלוקס קיבתי-ושטי.

גליצין היא גם מרכיב חשוב בחומצות מרה, המסייעות לעיכול שומנים במעי הדק.(51) חומצות מרה חשובות לשמירה על רמות כולסטרול תקינות בדם. נוכחות של ג'לטין במעיים מושכת נוזלים אל המעי, מה שמשפר את תנועתיות המעיים ותומך ביציאות בריאות. רמות נמוכות של קולגן בדם נקשרו למחלות מעי דלקתיות.(52)


ניקוי רעלים, תפקודי כבד ובריאות הכליות

לאחרונה ישנו חשש מסוים לגבי רעילות של ציר עצמות ועופרת. עם זאת, הויטמינים והמינרלים הנמצאים בשפע בציר עצמות ובדיאטות פליאו בכלל, יכולים להגן מפני ההשפעות המזיקות של רעלנים סביבתיים כמו עופרת. גליצין גם מעודדת ייצור גלוטתיון, נוגד החמצון הראשי של הגוף.(53) בניסויים על בעלי חיים נמצא כי גליצין מזרזת החלמה ממחלת כבד שומני הנגרמת על ידי אלכוהול, מגנה על תאי כבד מפני היפוקסיה (נ"ע: מחסור של חמצן בתאים) ומשפרת את יכולת ההישרדות לאחר השתלת כבד.(54, 55, 56) בבני אדם, גליצין מפחיתה מתח חמצוני אצל אנשים עם תסמונת מטבולית.(57)

פרולין ממלאת תפקיד באפופטוזיס, תהליך שבו הגוף מפרק תאים ישנים, מנקה חומרי פסולת וממחזר חומרי גלם לשימוש בתאים בריאים.(58) פרולין יכולה לנקות רדיקלים חופשיים והיא למעשה פועל כנוגד חמצון.(59) גלוטמין לעומת זאת, מעבירה חנקן לא רעיל ונושאת קבוצות אמינים בבטחה דרך זרם הדם אל הכליות. בכליות, ההמרה של גלוטמין לגלוטמט מייצרת אמוניום ועל ידי כך מתרחש הוויסות של איזון חומציות-בסיסיות.(60)


בריאות העין

כן, ציר עצמות עשוי לעזור לשפר את בריאות העיניים. הקרנית מורכבת משלוש שכבות ראשוניות:
– שכבת אפיתל חיצונית
– שכבה אמצעית
– שכבת אנדותל פנימית

חומצה היאלורונית מעודדת שגשוג של תאי האפיתל המצפים את הקרנית, ובה נעשה שימוש נפוץ בניתוחי עיניים כדי לסייע בהשבת נוזלים.(61, 62) השכבה האמצעית, או הסטרומלית, עשויה ברובה מקולגן, קרטן סולפט וכונדרואיטין סולפט. נמצא כי קרטן סולפט הוא חיוני לשקיפות הקרנית, בעוד שכונדרויטין סולפט נמצא כמשפיע על התפתחות מסלולים עצביים ברשתית.(63, 64) נמצא גם כי חומצת האמינו גליצין מעכבת את התקדמות הקטרקט בחולדות בניסוי הקשור לסוכרת.(65)


בריאות המוח

מרכיבים רבים של ציר עצמות מועילים למערכת העצבים. השומנים הבריאים במרק עצמות, במיוחד אם הוא מכיל עצמות מח, מספקים מקור לדלק ולחומר גלם למוח. אחרי הכל, יותר מ-60 אחוז מהמוח האנושי מורכב משומן.(66)

נמצא כי גליצין מגנה מפני מוות עצבי לאחר שבץ איסכמי וכנראה ממלאת תפקיד רלוונטי בהתפתחות המוח ברחם ובמהלך החודשים הראשונים שלאחר הלידה.(67, 68)

סידן חיוני להולכה עצבית. כאשר תא עצב מגורה, הסידן מגרה שחרור של מוליכים עצביים ומאפשר להעביר את האות לתא העצב הבא. מחסור בסידן משפיע על העברה זו ועלול לגרום לתסמינים של:
– דיכאון
– נדודי שינה
– היפראקטיביות

לבסוף, כונדרויטין סולפט ממלא תפקיד חשוב בהתחדשות ובפלסטיות של מערכת העצבים המרכזית, כלומר הוא חיוני ללמידה ולזיכרון.(69)


מצב רוח ושינה

עבור אנשים מסוימים, ציר עצמות עוזר לשפר הן את מצב הרוח והן את השינה. גליצין הוא מוליך עצבי מעכב, כלומר הוא יכול:
– להפחית חרדה
– לעודד רוגע נפשי
– לעזור בשינה(70)

מחקר אחד מצא ששלושה גרם של גליצין שניתנו לנבדקים לפני השינה הביאו לשיפורים מדידים באיכות השינה.(71)

שלא כמו מתיונין, גליצין אינו מתחרה עם טריפטופן על חציית מחסום הדם-מוח.(72) טריפטופן הוא המקדים (חומר הגלם) לסרוטונין, מוליך עצבי שגורם לתחושות של רווחה. סרוטונין, בתורו, הוא מקדים למלטונין, הורמון המווסת את מחזורי השינה והערות. זו הסיבה שתזונה הכוללת ציר עצמות ונתחי בשר שומניים יכולה לסייע במניעת דיכאון ולנצח את נדודי השינה שחווים חלק מהאנשים הנמצאים על תזונה עשירה בבשר רזה וביצים, שעשירות במתיונין.


תפקוד מערכת החיסון

בעוד חוכמה עממית עתיקה טוענת שספל של ציר עצמות חם יכול לעזור להרגיע את החולים ולרפא את הצטננות, מחקרים מודרניים אישרו שמרכיבי ציר העצמות יכולים לשפר את המערכת החיסונית. לדוגמה, קולטני גליצין זוהו על פני השטח החיצוניים של מספר סוגים שונים של תאי חיסון.(73, 74) ההשפעה היא הפחתה של התגובה החיסונית. כתוצאה מכך מתרחשת הפחתה במולקולות איתות דלקתיות ובלחץ חמצוני, מה שעשוי להפחית נזקים לריאות ורקמות אחרות.(75) נמצא שהלגליקוזאמינוגליקן הפראן סולפט, משפיע על תפקוד תאי B, תפקוד תאי T ופעילות מקרופאגים.(76) (נ"ע: מרכיבים חשובים במערכת החיסון)


מהיכן משיגים

לסיכום, מספר היתרונות של ציר עצמות הוא עצום ומאחוריו עומדת היסטוריה אנושית ארוכת שנים. הציר מהווה תוספת מצוינת לכל דיאטה וניתן לשלב אותו במגוון ארוחות.

ניתן להכין ציר עצמות ביתי או לרכוש אותו מוכן מראש. לא חשוב איך תבחרו לפעול לגבי משקה הזהב הזה, הקפידו להפוך את ציר העצמות למרכיב עיקרי בתזונה שלכם.

ציר עצמות תוצרת בית הוא פשוט להכנה. שאלו את החקלאים המקומיים אם יש להם עצמות למרק, או צלו עוף שלם ושמרו את העצמות למרק. רגלי עוף, צוואר, שוקיים ועצמות מח הם תוספות חשובות במיוחד למרק. תוכלו למצוא מתכון טוב וקל באתר של קרן ווסטון א.פרייס.

ציר עצמות מוכן הוא גם אפשרות טובה, רק הקיפדו על הדברים הבאים.


קנו ציר עצמות אורגני מבעלי חיים שחיו במרעה

קניית ציר שהוא אורגני ועשוי מבעלי חיים שחיו במרעה או דגים שנתפסו בטבע, תמזער את הרעלים ותמקסם את חומרי ההזנה שתקבלו מהמוצר.

המותג Kettle & Fire הוא אפשרות טובה למרק ארוז ואורגני. החברה משתמשת בעצמות של בעלי חיים אורגניים שגודלו במרעה יחד עם ירקות אורגניים, מלח ים ועשבי תיבול, כולם מבושלים לאט במשך 24 שעות.


הימנעו מקופסאות שימורים

אל תקנו ציר עצמות שמגיע בקופסאות שימורים או בכלי מזון אחרים העשויים פלסטיק ומכילים BPA או תחליפי BPA. BPA הוא משבש אנדוקריני עוצמתי הנושא איתו שלל סיכונים בריאותיים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *