עברייני דגנים: איך שדולת הסוכר קונה חברים ומטרגטת אויבים

עברייני דגנים: איך שדולת הסוכר קונה חברים ומטרגטת אויבים
מאת: מריאן דמאסי
27 ליולי 2028
למקור לחצו כאן.

על המחברת:
ד"ר מריאן דמאסי היא כתבת רפואית חוקרת בעלת דוקטורט בראומטולוגיה. דמאסי ביצעה מספר חקירות עבור מגזין michaelwest, ביניהן חקירות על חדירתה של תעשיית המזון המעובד למקצוע הרפואה ורישום יתר של סטטינים, אחת התרופות הרווחיות בעולם. דמאסי הייתה כתבת בתוכנית המדע Catalyst של ה-ABC והפכה למטרה של תעשיית דגני הבוקר בעקבות סרטים דוקומנטרים שהפיקה ושקוראים תיגר על דעות אורתודוקסיות בנוגע לסוכר, שומנים וגלוטן.

במאמר זה מדווחת דמאסי על הטקטיקות האחרונות של שדולת הסוכר לשיתוף פעולה עם "משפיעני תקשורת מרכזיים" שנועד להדהד את המנטרה שדגני בוקר טובים עבורנו.


מסמכים שהודלפו חשפו את הטקטיקות הסודיות בהן משתמשת קבוצת חזית בתעשיית המזון במטרה לנקות מסרים שליליים על דגני בוקר.

מקור המסמכים הפרטיים הוא בפורום יצרני דגני הבוקר האוסטרלי (ABCMF) של מועצת המזון והמכולות האוסטרלית, איגוד תעשייה המייצג חברות דגנים כמו קלוג'ס, סניטריום ונסטלה.

מה שנראה כתקלה מביכה, חושף מסמכים חסויים המכילים את האסטרטגיה של הארגון שנועדה להשפיע על דעת הקהל בנוגע ליתרונות של דגנים ומוצרי דגנים באמצעות שיתוף פעולה עם אנשי מקצוע בעלי השפעה מתחום הבריאות, במטרה לסחור במדע הממומן של התעשייה עצמה.


בחירת משפיעני מדיה מרכזיים

המסמכים מפרטים תוכניות פעולה המתמקדות ב"משפיעי מדיה מרכזיים" שעשויים להסכים "לנטרל סיקור שלילי על דגני בוקר באמצעות מעורבות פעילה עם התקשורת". בין השמות המבוקשים ניתן למצוא תזונאיות ידועות כמו רוזמרי סטנטון, קתרין סקסלבי, סוזי בורל, מלאני מקגריס וג'ואנה מקמילן.

הפרוטוקולים המוקלטים מתוך פגישות, מתארים דרכים שבהן הארגון מתזמן קמפיינים ליצירת "פוסטים משפיעים בתשלום" כדי להשיג פעילות חיובית במדיה החברתית. כאשר נשאלו, אישרו ה-ABCMF ש"כמה [משפיענים] קיבלו תשלום עבור הפוסטים שלהם", אך הם לא אישרו האם הם כללו תזונאים.

עם זאת, ברשתות החברתיות, תזונאים ודיאטנים מוסמכים נראים מקדמים את קמפיין הדגנים של ה-ABCMF, מה שעורר את זעמם של כמה דיאטנים.

"מה שאנחנו רואים במסמכים האלה הוא איך קונים את ה'מומחים' שלנו ואיך הם מוזנים באג'נדה של התעשייה במסווה של "מחקר" ו"ערעור על מידע מוטעה", אומרת מלאני וובודין, דיאטנית וכלכלנית בריאות.

ה-ABCMF דוחים כל ביקורת על פעילותם עם 'משפיעי תקשורת'. "זה ראוי לחלוטין שה-ABCMF יתקשרו עם אנשי מקצוע בתחום התזונה ועם עיתונאים על תזונה ודגני בוקר. אנו חולקים מידע קטגורי, מחקרים שעברו ביקורת עמיתים ומאמרים שאנשי מקצוע עשויים למצוא בהם ערך", הצהירו ה-ABCMF.

עם זאת, על פי המידע במסמכים, מידע אשר הוזמן על ידי ה-ABCMF, נראה בבירור שהמחקרים מבוצעים על ידי מדענים "ידידותיים לתעשייה" ושהממצאים מדווחים באופן סלקטיבי.

דו"ח אחד מתגאה בכך שדגני בוקר הם מקור עשיר לסיבים, ויטמינים ומינרלים, אך בהמשכו הוא אינו כולל את החלק במחקר שהראה כי צריכת דגני בוקר ממותקים עשויה להוות מקור ליותר מ-20 אחוז מכלל הסוכרים בתזונה של מבוגרים וילדים. נתון זה יגרום לסוכר מדגני הבוקר להיות על הכוונת יחד עם משקאות ממותקים.

למעשה, בפרוטוקול מוקלט מפגישה ב-2017 נאמר כי ה-ABCMF צריך לדעת "לזהות סיכונים בהעברת המידע שלו ולהימנע מלהוביל שיחות או סיקורים הקשורים לכך". במילים פשוטות, הם מקווים לקבור את המידע.

"כאשר סקטור של ייצור מזון מספק עצות בנוגע למדע ותזונה בריאה, הגיוני להניח שהוא יציג את הסקטור של עצמו באור חיובי", אומרת אדל הייטה, דיאטנית אמריקאית.


השפעת התעשייה על רשויות בריאות הציבור

המסמכים חושפים גם כיצד ה-ABCMF יישרו קו עם רשויות בריאות הציבור, כמו איגוד הדיאטנים של אוסטרליה (DAA), הגוף הנחשב המייצג דיאטנים.

ה-ABCMF מזרים כסף (23,000 דולר בשנה) ל-DAA, אשר בתורו משתמש בדיאטנים משלו כדי לקדם תעמולה בחסות התעשייה, במסווה של "מדע" ו"ייעוץ תזונתי מבוסס ראיות".

הארגון מתאר באופן מעורר חלחלה כיצד הוא מספק ל-DAA "תמונות התומכות במתכוני ABCMF באתר של ה-DAA" ו(קמפיין ה) "ספר הבישול של #mybrekkiebowl" שינוהל על ידי ה-DAA. (נ"ע: המושג brekkie bowl באנגלית מתייחס לקערת מזון הנחשבת בריאותית והפך להיות סוג של טרנד ברשתות החברתיות)

בתיאור הם אומרים שמטרתם היא לעורר השראה לצריכת דגנים על ידי כך שהם מספקים ל-DAA "תמונות מעוררות השראה של דגני בוקר", כנראה כדי לנצל את ההשפעה של ה-DAA.

ה-ABCMF אישרו את הקשר שלהם עם ה-DAA אך אמרו כי אינו אחראים למידע המופץ על ידי ה-DAA.
"אנחנו מספקים ל-DAA נתונים ודו"חות, וה-DAA מחליטים אם הם ראויים לשיתוף עם חברי הארגון. לאחר מכן, חברי הארגון עורכים בחינה משלהם לגבי ערכו של המידע.

כל תגובה של ה-DAA על מידע של ABCMF תלויה לחלוטין ב-DAA", כך קבעו ה-ABCMF.

אך עניין זה אינו מקובל על אחרים, האומרים שאנשי מקצוע מהימנים בתחום הבריאות לא צריכים לקבל את המידע התזונתי שלהם מהתעשייה. אליזבת מאונטפורד, תזונאית וחוקרת קלינית, אומרת ש"הדאגה שלי מכל סוג של הסכם עסקי 'למטרות רווח' בין גופים לבין גוף בריאות ציבורי כמו ה-DAA היא שזה פוגע ביכולת שלו להישאר אובייקטיבי".

"אם ל-DAA מסופק מידע וביקורת על מדע על ידי סקטורים מהתעשייה, אז אין הפרדה ברורה בין האינטרסים הללו לבין האינטרס של דיאטנים מוסמכים, אשר בתורו משפיע על אופן הייעוץ למטופלים/לקוחות בנוגע לתזונה בריאה", אומר הייט, מבקר קולני בנוגע לקשר של ה-DAA עם התעשייה.

ה-DAA דחו בתוקף את הטענות שלקשרים שלהם עם התעשייה יש השפעה כלשהי על עצות התזונה שלהם, וקבעו כי "ה-DAA מעריכים את עצמאותם ולא תהיה השפעה על ההצהרות, העמדות או הדעות שלו בעקבות הסכמים מסחריים". עם זאת, הראיות מהמסמכים שהודלפו רק מחזקות את הספקנות של המבקרים.


אויבי התעשייה מהווים מטרה

הארגון אף מציע "הגנה אקטיבית" נגד אלו המהווים איום על העברת המסרים והמיתוג שלהם. ככל הנראה, מטרתם היא לערער פרשנות של כל אדם אחר בנוגע לראיות מדעיות שיכולות להניע אנשים מאכילת דגני בוקר. בין הבולטם היה השף הטלוויזיוני פיט אוונס, הדוגל בדיאטת פליאו שאינה כוללת דגנים ודגני בוקר.

אבל 'ההגנה האקטיבית' לא הוגבלה רק לסלבריטאים בטלוויזיה. הם בחרו להם למטרה את ד"ר קיירון רוני, חוקר פעילות גופנית והשמנה מאוניברסיטת סידני, ואת ד"ר גארי פטקי, מנתח אורתופדי שהתפרסם כאשר קיבל סנקציות על ידי המועצה הרפואית בגין טיפול באמצעות דיאטות דלות סוכר לחולים עם סוכרת מסוג 2.

"מצד אחד, אתה מרגיש עוצמתי מזה שהם כל כך מודאגים לגבי מה שאתה אומר, ומצד שני, אתה מרגיש די שברירי מכך שאתה מותקף על ידי גורמים בינלאומיים של מיליארדי דולרים", אומר ד"ר גארי פטקי, "אנחנו כמו יתושים בחדר, אנחנו מטרד עבורם".

ככתבת לשעבר בתוכנית המדע Catalyst של ה-ABC, הוגדרתי גם כיעד ל'הגנה אקטיבית' בעקבות סרטים דוקומנטריים שהפקתי ושקוראים תיגר על דעות אורתודוכסיות בנוגע לסוכר, שומנים וגלוטן.

באופן מדאיג, אחד המסמכים מדגיש כי דיאטנים התומכים בדיאטות דלות פחמימות ופליאו נמצאים בסיכון ל"תלונות ועונשים רשמיים". על פי השמועות, זהו המניע מאחורי סילוקה של הדיאטנית ג'ניפר אליוט מה-DAA ב-2015, מכיוון שטיפלה באמצעות דיאטה דלת פחמימות בחולה עם סוכרת מסוג 2.


האם התעשייה מגינה על הדשא של עצמה?

האופן החד שבו הארגון שם לו למטרה את מי שהוא תופס כאויב, כנראה לא לגמרי מפתיע. רבים אולי אפילו ציפו לכך שהתעשייה תגן על הדשא של עצמה ועל שולי הרווח שלה. אחרי הכל, היו דיווחים לאחרונה על כך שמכירות הדגנים צנחו על רקע שינויי התזונה.

מחקר שזה עתה פורסם, גילה שארבעה מתוך חמישה אנשים 'בריאים' הראו עלייה ברמות הסוכר בדם "לפעמים באותה חומרה של אנשים עם סוכרת", לאחר שאכלו קערת קורנפלקס עם חלב. המחבר הראשי של המחקר המליץ ​​לאנשים להימנע מאכילת קורנפלקס.

אז האם הדיסאינפורמציה מתעשיית הדגנים מהווה סכנה לציבור?

"זה המקום שבו אני סבור כי הקמפיין הזה חוצה את הגבול מ'תעשייה שמגינה על הדשא של עצמה' למעורבות של תעשייה מסוכנת בטיפול הקליני", אומר הייט.

"לתעשייה יש את הזכות המוחלטת והחובה החוקית לבעלי המניות שלה, למקסם את רווחיה", אומר מאונטפורד. "[למרבה הצער] זה תמיד יקבל עדיפות על פני האינטרס של בריאות הציבור. מעיון במסמכי ה-ABCMF, זה ברור שהמסרים של איגוד הדיאטה והתזונה האוסטרלי טומנים בחובם הטיות וניגודי אינטרסים".

הדעה הרווחת כיום, היא שלא ניתן עוד להסתמך על עצות התזונה המופצות על ידי אנשי מקצוע בתחום הבריאות ועל רשויות בריאות בעלות קשרים פיננסיים ישירים לתעשיית המזון.

"זה פשוט מעודד את הציבור לא לסמוך על מידע שמגיע מדיאטניות, תהליך שכבר מתרחש, ולכן יש צורך ב'הגנה אקטיבית'", אומר הייט.


הצהרה מפורום יצרני דגני הבוקר האוסטרלי מ-25 ביולי 2018:

"ה-ABCMF מחויבים לספק מידע עדכני על קטגוריית דגני הבוקר האוסטרליים, כפי שניתן לראות באתר האינטרנט שלנו. זה ראוי לחלוטין שה-ABCMF יתקשרו עם אנשי מקצוע בתחום התזונה ועיתונאי תזונה ודגני בוקר.

אנו חולקים נתוני קטגוריות, מחקרים שעברו ביקורת עמיתים ומאמרים שאנשי מקצוע עשויים למצוא בהם ערך. מידע זה זמין לציבור גם באתר האינטרנט שלנו. מה שאנשי המקצוע עושים עם המידע הזה תלוי לחלוטין בהם. אנו גם עוקבים אחר פרשנויות ומתקנים מידע שגוי במידת הצורך. לתאר רשימת אנשי קשר כמשפיענים בתשלום זה שגוי לחלוטין.

האנשים האלה אינם משפיעים בתשלום. הם פשוט אנשי מקצוע ועיתונאים בתחום התזונה שאנו מדברים איתם באופן שוטף במהלך עבודתנו. ה-ABCMF היא שותפה תאגידית של ה-DAA מאז 2015, ומידע זה נחשף במלואו באתר של ה-DAA. אנו מספקים ל-DAA נתונים ודוחות, וה-DAA מחליט אם הם ראויים לשיתוף עם חבריה.

לאחר מכן, החברים עורכים בחינה משלהם לגבי ערכו. כל תגובות ה-DAA בנוגע למידע של ה-ABCMF תלויות לחלוטין ב-DAA. המסמכים המשותפים במדיה החברתית הם מסמכים המשמשים בדרך כלל בפעילות היומיומית של הארגון. מקובל שממשלה, ארגונים לא ממשלתיים וארגונים במגזר הפרטי מנהלים רשימות אנשי קשר של בעלי עניין ועיתונאים."

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *