בשר מזויף – סכנות ומציאות נסתרת | סאלי ק.נורטון

בשר מזויף: סכנות ומציאות נסתרת
26 בדצמבר 2022
מאת: סאלי ק.נורטון
למקור לחצו כאן.

על המחברת:
סאלי ק. נורטון היא מחברת הספר Toxic Superfoods (מזונות-על רעילים).
יש לה תואר ראשון בתזונה ותואר שני בבריאות הציבור.
היא ניהלה תוכנית בבית הספר לרפואה של UNC והיא חברת סגל במחלקה לבריאות חברתית והתנהגותית של אוניברסיטת וירג'יניה. היא תמכה בתכנון מחקר וסייעה לבנות תוכנית מחקר משגשגת תוך פחות משלוש שנים, עם יותר מ-12 מיליון דולר של מענקי מחקר.

תמונה מתוך המאמר של סאלי ק.נורטון

חברות המזון משתמשות ברכיבים ובטכניקות מפחידות כדי לייצר את תחליפי הבשר הצמחיים של ימינו. כדי לחקות את הניחוחות, הטעמים והמרקמים של בשר, מפעלי ייצור ההיי-טק צריכים ליצור תרכובות להעתקה של חלבונים, שומנים וחומרי טעם. הם משתמשים בהנדסה גנטית כדי ליצור את ה"שחקנים" העיקריים שעושים את העבודה הזו: אי-קולי ערוך גנטית, שמרים, אצות ואפילו תאי גזע מבעלי חיים. תפקידם של השחקנים הזעירים והמתוכנתים גנטית הללו, הוא להפוך גידולי GMO (נ"ע: מהונדסים גנטית) גדולים למוצרי בשר מזויפים המיועדים למאכל אדם.

ייצור זה הוא תהליך תסיסה מעוות המייצר תוצרי קצה של פסולת מסוכנת הזקוקים לטיפול זהיר ולהשמדה מלאה. אסור להם לזלוג אל הסביבה הטבעית שלנו כי ההשלכות אינן ידועות לחלוטין ועלולות להיות קטסטרופליות.

חברות ביוטכנולוגיה גדולות משקיעות סכומי כסף עצומים כדי לגרום למזונות-חיקוי להיות בטעם של בשר אמיתי. הסיבה לכך היא שבני אדם אוהבים באופן טבעי טעם של בשר, ביצים, גבינה ודגים. הצורך שלנו בבשר טבוע בביולוגיה שלנו. הביג-טק רוצים להציל אותנו מה"בעיה" הזו.

לנוכח עתידנו הלא ברור, טכנולוגיית מזון חדשה היא נחמה עבור חלקנו, אך במי אנו שמים את האמון והביטחון שלנו?


קדרת הבישול של הביוטק

ה"ביולוגיה הסינתטית" בה משתמשים לייצור מזונות אלו, מוסברת בקצרה על ידי אלן לואיס, סמנכ"ל ב-Natural Grocers, בסרטון סימפוזיון לבריאות הסביבה לשנת 2022, בו אני נכחתי.

תהליך הייצור נקרא "תסיסה ערוכה גנטית" או "תסיסה מדוקדקת", המתרחש במתקני מעבדה גדולים לסיכון ביולוגי. יזמי הפוד-טק של עמק הסיליקון מתארים את הטכניקה שלהם כ"תהליך ייצור פרוביוטיקה קנייני" (טרמינולוגיה של חברה מברקלי בקליפורניה בשם "Air Protein", ציטוט מ-Guthman and Biltekoff, 2020).

יצירת מיקרואורגניזמים שמעולם לא נראו על פני כדור הארץ היא מתכון למגיפות מקריות של (עוד) מחלות זיהומיות בלתי ניתנות לטיפול.


בשרים על בסיס צמחי: המרכיבים הבסיסיים מגיעים מחקלאות תעשייתית

מרכיבי הבסיס "המזינים" את מערכות הייצור הסינתטיות הללו הם סויה מהונדסת גנטית, תירס, שעועית מאש וסלק סוכר, יחד עם מאות תוספים אחרים שיוצרים את המיקרוב המטבוליט המיועד (איזשהו סוג של חלבון חדש, שומן או תרכובת טעם). הייפ המכירות של המוצרים מזנק מעלה כהישג עתידני מופלא, תוך מסר תקיף שהם אינם דורשים ביקורת, כאילו חיידקים יכולים לייצר מזון יש מאין. זה לא יכול להיות רחוק יותר מהאמת.

רכיבי הבסיס מגיעים ממערכות חקלאות מהונדסות גנטית אשר:
* מרכזות את השליטה של ייצור המזון בידיהם של תאגידים
* גורמות לסגירת חוות קטנות
* הורסות את האדמה
* צורכות הרבה דלק מאובנים
* מוסיפות מזהמים מזיקים רבים למזונות שלנו, כולל גליפוסט, 2-4-D וחומרי הדברה אחרים.

וכדי להפוך את שיטות החקלאות ה"צמחוניות" הללו למסוכנות עוד יותר, אסטרטגיות ההייטק החדשות ביותר שכבר נמצאות בשימוש בחוות חקלאיות, כוללות כעת ריסוס חומרים גנטיים חדשים על צמחים הגדלים באזורים הכפריים, כדי לעורר ביטוי של גנים נבחרים. בחקלאות באוויר הפתוח, אין דרך לשלוט בהתפשטות ולמנוע בעיות לא מכוונות מלהתפשט לגידולים טבעיים, כמו עשבי-על פולשים שכעת דוחקים צמחים מקומיים.
קוטלי עשבים כגון גליפוסט, נמצאים בשימוש רב בחקלאות מהונדסת גנטית, עמוד השדרה של תעשיית הבשר המזויף החדשה.


התהליך: שינוי של חומר מהונדס גנטית לטעמים, חומרי מילוי וחלבונים.

היצרנים ממלאים ביוריאקטורים (נ"ע: מנגנון שבו מתבצעת תגובה או תהליך ביולוגי) עם מחית שהיא נגזרת הינדוס גנטי של סוכרים, חלבונים וחיידקים ערוכים גנטית. אותם חיידקים מהונדסים נועדו לא רק לייצר את המולקולה המיועדת אלא גם להיות עמידים לאנטיביוטיקה. תמיסת החיידקים מטופלת באנטיביוטיקה כדי לחסל את החיידקים המופיעים באופן טבעי ולבחור את המיקרואורגניזמים ה"ערוכים", כדי לצרוך את "האוכל" ולייצר את תרכובת המטרה הרצויה.


תסיסה טבעית לעומת תסיסה מעוותת

תהליך ה"השרייה" של דגנים מהונדסים גנטית עם אי-קולי שעבר מניפולציה (פתוגן חדש שאינו ידוע בטבע), מתואר באופן שגוי כמו השימוש המסורתי בתסיסה לקטית טבעית (תהליך בטוח המבוצע זמן רב על ידי בני אדם ליצירת כרוב כבוש, לחם מחמצת, בירה ויוגורט). התהליך נראה דומה ואפילו בטוח, אך זה רחוק מהמציאות.

התרכיזים שנכנסים אל המוצרים, מכילים ככל הנראה גנים ושרידים אחרים של הפתוגנים שיצרו אותם ועברו עריכת גנים.


"בשר תאי"

סוג נוסף של תסיסה שהומצא על ידי האדם הוא תאי גזע מבשר בקר, עוף וחזיר, שגדלו במעבדה ועברו שינוי. מהנדסים ביולוגיים עורכים את הגנים של תאי בעלי חיים כדי לאפשר להם לשרוד במיכלי התסיסה ולגדול במהירות אקספוננציאלית, בשביל להוריד את העלויות. הם מסירים את הגנים מווסתי הגדילה כדי לעקוף את גבולות הגדילה הרגילים של התאים (תהליך ויסות עצמי) וכדי לגרום להם לשגשג על עמילן וסוכר. זה יוצר צמיחה אנאירובית לא מווסתת – ההגדרה של תאי גידול. בעיקרון, טכניקה זו יוצרת רקמת סרטן שתימכר כמזון אנושי. בשר מזויף משווק כעדיף על בשר אמיתי, ואף טוענים שהוא "נטול בעלי-חיים".


מאכלים סינתטיים נוספים בדרך, אפילו לתינוקות.

יש בדרך אפילו חלופה מהונדסת לחלב אם בשם Biomilq, העשויה מרקמת שד אנושית מתורבתת. מהנדסים ביולוגיים משתמשים ב"מדיה קניינית של תרבית תאים וגורמי גדילה" כדי לעורר את הקוד הגנטי שמכוון את התאים ליצור קזאין ולקטוז אנושיים כתוספים לנוסחה סינתטית קיימת.


הלכלוך של ה"קלינטק"

התוצרים העיקריים של תסיסה ערוכה גנטית הם כמויות אדירות של "פסולת ביולוגית", אותה יש לנטרל. יש לשרוף את החומרים הסינטטיים של ההנדסה הגנטית הביולוגית, את החיידקים שעברו עריכת גנים, את האנטיביוטיקה והאורגניזמים החדשים העמידים לאנטיביוטיקה. שימוש לרעה או שחרור של מוצרי פסולת אלה לסביבה, עלולים לגרום להתפרצויות של מחלות חדשות ללא כל דרך לזהות או לעקוב אחריהם. הרגולציה כמעט ולא קיימת, למרות הסיכונים.


סיכונים בכל שלב

הסכנות העיקריות הן:
* בעלות על נושא הבטיחות
* מעקב מוגבל אחר בקרות שחרור ותהליכי ניקוי
* היעדר שקיפות
* היעדר בחינה עצמאית של התהליך והמוצרים
* חוסר רגולציה משמעותית
* אין דרישה לסקירת בטיחות יסודית


הפתרון: צרכנים מושכלים יותר

המציאות הסינתטית המעוותת מסתתרת תחת שמות קוד שנשמעים מעולה, כמו "על בסיס צמחי", ונמצאת מאחורי הבטחות לא מוכחות, כמו "ידידותי לכדור הארץ". אם הצרכנים לא יסרבו לקנות מזונות מעוותים אלה, המשמעות של יצירת בשר מתורבת באופן מסיבי להמונים – תהיה בעיה סביבתית מסיבית חדשה.


אין יתרונות אמיתיים

המשווקים מקדמים את הטכנולוגיות החדשות הללו כטובות לכדור הארץ. אין שקר גדול מזה. כפי שניסחו זאת במאמר אקדמי משנת 2020 (Guthman and Biltekoff), יזמי הפוד-טק עוסקים ב"הסתרה מכוונת של תהליכים מזיקים" כשהם מצהירים הצהרות גדולות ומבטיחים לייצר הון למשקיעים.

לבשר מתורבת אין יתרונות סביבתיים. מהנדסים ביולוגיים יוצרים אורגניזמים מהונדסים גנטית שמעולם לא היו קיימים על פני כדור הארץ בעבר. האורגניזמים הללו והפסולת שלהם, אפילו בלתי ניתנים לקומפוסטציה (נ"ע: פירוק/התכלות) ובוודאי שאינם אכילים. הם מהווים סיכון גדול לבריאות הסביבה עבור כל החיים על פני כדור הארץ ובמיוחד בני האדם.


אולי כולנו נועדנו לגור בבית המטבחיים

השאיפות האמיתיות של משקיעי הביו-טק שמשנות את העולם הן:
1) לבנות תרבות שבוטחת בביג-טק יותר מאשר בטבע
2) להשיג עושר ואת השליטה הפוליטית הארוכה שמגיעה איתו.

זה יתן להם את הכוח לבטל כל נסיונות עתידיים להגנה על הצרכנים, נסיונות שעלולים לפגוע בחזון המין האנושי הנמצא בתלות כמעט מוחלטת בייצור תאגידי כדי לשרוד.


אוכל אמיתי מחוות חקלאיות אמיתיות

ישנן דרכי חקלאות מועילות לסביבה. במקום לעבור למפעלים שכל מה שיוצא מהם הוא מפגע ביולוגי, עלינו לעבור לחקלאות מתחדשת ולתמוך בחוות מקומיות המייצרות מזון אמיתי תוך שימוש בשיטות ברות-קיימא.

אנו יכולים להזין את עצמנו על ידי שיתוף פעולה עם הטבע. כאשר קהילות חקלאיות מתחדשות מוקמות כאזורים המקיימים את עצמם, מנוהלים ונמצאים בבעלותם ובשיתוף פעולתם של החקלאים – ולא של הטכנוקרטים – הן יכולות להאכיל באופן בר-קיימא את כל האנושות. הפוליטיקה (והכסף הגדול) היא בעיקר מה שעומד בדרך.

אנא תמכו בעת רכישת המזון שלכם בחוות משפחתיות קטנות ולא בחברות ביג-ביוטק.

וכדי להיות מעורבים בבניית עתיד מזהיר יותר, אתם יכולים להשתתף בחינוך הציבור על חקלאות בת-קיימא. ישנן דרכים רבות לעשות זאת. התחילו בהשתתפות שלכם או מתן חסות לחקלאים להשתתפות בכנסים של חקלאות בת-קיימא. לבעלי עסקים, צרו קשר עם מנהיגים מקומיים הפועלים לפיתוח אזורי חקלאות מתחדשים בניהול חקלאים.


לסיכום, הנה כמה נקודות מפתח:

תסיסות מבוססות אי-קולי משתמשות בחיידקים שעברו מניפולציה להיות עמידים לאנטיביוטיקה.

בשרי מעבדה הם בעצם תאים סרטניים שנוצרו מתאי גזע של בעלי חיים.

לאורגניזמים החיים ערוכי-הגנים ולחומרים שהם יוצרים – אין רקורד של בטיחות.

צרכנים אוכלים מרכיבים סינתטיים ותאים של גידולי בעלי חיים שעברו עריכת גנים, מתוך האמונה שהם "על בסיס צמחי" ו"נטולי בעלי-חיים".

סביר להניח שהם גם אוכלים פתוגנים ארסיים.

מוצרי הפסולת של מפעלי המעבדה הללו מהווים סכנה בריאותית עבור כל האנשים, ולא רק לאלה שבוחרים לאכול את המזונות הללו (בחירה שנעשית בדרך כלל מבורות).


קישורים:
Wuench, J. Got Milk! BIOMILQ היא החברה הראשונה שיצרה חלב אם אנושי במעבדה.
https://www.forbes.com/sites/juliawuench/2021/06/01/got-milk-biomilq-is-the-first-company-to-create-human-breast-milk-in-a-lab/.

Guthman, J., and Biltekoff, C. (2021). Magical disruption? Alternative protein and the promise of de-materialization. Environment and Planning E: Nature and Space 4, 1583–1600. 10.1177/2514848620963125.

2 Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *