המערכת האנדוקרינית ומשבשי הורמונים | ד"ר נטשה קמפבל-מקברייד

לפניכם קטע שתרגמתי מתוך ספרה הכחול של ד"ר נטשה קמפבל-מקברייד Gut and Phsysiology Syndrom ("תסמונת המעי-פיזיולוגיה").

על המחברת:
ד"ר קמפבל-מקברייד היא רופאה נוירולוגית ותזונאית, מחברת ספרים, מפתחת פרוטוקול תזונת גאפס ובעלים של חווה חקלאית בת-קיימא באנגליה. היא דוברת מרכזית בכנסים וסמינרים מקצועיים רבים ברחבי העולם ומרבה לקיים הרצאות בפני מטפלים מתחום הבריאות, קבוצות מטופלים ועמותות.
היא חברה ב- The Society of Authors, ב- The British Society for Ecological Medicine והיא דירקטורית בוועידה המייעצת של קרן ווסטון א.פרייס.


"המערכת האנדוקרינית שלנו עובדת כצוות: כל האיברים מייצרי ההורמונים מתקשרים זה עם זה ומאזנים האחד את השני. חלקים מהמוח (בלוטת יותרת המוח, בלוטת האצטרובל וההיפותלמוס), בלוטת התריס, הלבלב, בלוטות האדרנל, בלוטות המין, בלוטות יותרת התריס, התימוס ואיברים אנדוקרינים נוספים – עובדים יחד כתזמורת נפלאה, מנגנים סימפוניה מורכבת מאוד של ייצור וויסות הורמונים.

פלורת המעי שלנו משחקת תפקיד מאוד חשוב בסימפוניה הזו. חיידקים במעי מייצרים הורמונים, אנזימים, מוליכים עצביים ומולקולות פעילות רבות נוספות, ומשחררים אותם אל זרם הדם. ככל שאנו חוקרים את החיידקים באדם כך אנו מוצאים שהם מעורבים באיזון ההורמונלי שלו. היכולת שלהם לייצר שפע של חומרים כמו-הורמונים הופכים אותם לעוצמתיים יותר מכל בלוטה אנדוקרינית. למעשה, ניתן להחשיב את פלורת המעי שלנו כאיבר אנדוקריני פעיל בפני עצמו. ולאיבר זה ישנה השפעה חזקה על יתר המערכת האנדוקרינית.

בתור התחלה, פלורת המעי שלנו מעורבת בעיכול וספיגת מזון, מוודאת שכל הבלוטות האנדוקריניות שלנו יקבלו הזנה נאותה לתפקוד. שנית, היא מגנה על הגוף כולו מפני רעילות, כולל על הבלוטות האנדוקריניות, שמאוד רגישות לרעלים. נוסף על כך, היא מייצרת חומרים פעילים המתקשרים עם המוח והבלוטות. התקשורת של פלורת המעי שלנו עם המערכת האנדוקרינית היא מורכבת ודינמית ביותר, ולה כוח השפעה גדול על כל דבר בגוף.

הורמונים הם השולטים על המטבוליזם שלנו. הם משפיעים על כל איבר וכל תא בגוף באופן ייחודי ומורכב מאוד. האיזון ההורמונלי שלנו הוא מערכת מכווננת היטב, מאוד עדינה ורגישה, המתאימה את עצמה באופן תמידי למתרחש בגוף ולשינויים בסביבתנו. במידה ויש שינוי תפקודי אפילו בהורמון אחד, שאר המערכת צריכה לבצע שינויים גם כן כדי לשמור על האיזון.

בני האדם שינו את סביבתם באופן דרמטי למדי בכמה העשורים האחרונים, הן בתוך גופנו ומחוצה לו. כמה שינויים חשובים ביותר מתרחשים בפלורת המעי שלנו. כאשר ההרכב של פלורת המעי ניזוק, הכל משתנה בגוף. שטף הנוטריינטים, הורמונים, אנזימים וחומרים עוצמתיים אחרים רבים המגיעים אל המערכת האנדוקרינית מהמעי – משתנים. במקום שיתמכו במערכת האנדוקרינית, חומרים אלה מפריעים לתפקודה. כתוצאה מכך, מתבסס לו מצב חדש של איזון הורמונלי לא בריא בגוף, המביא איתו בעיות בריאותיות רבות.

בנוסף להשפעה של פלורת המעי על המערכת האנדוקרינית שלנו, הסביבה המודרנית שלנו הופכת ליותר ויותר מזיקה באופן ישיר למערכת חיונית זו. החיים שלנו מלאים בכימיקלים משבשי הורמונים שנמצאים באלפי מוצרים יומיומיים.

פלסטיק, חומרים חסיני אש, גלולות למניעת הריון, טיפול הורמונלי חליפי, תרופות רבות אחרות, מוצרים להיגיינה דנטלית, מזון תינוקות והאריזה שלו, מוצרי טיפוח, צבעי שיער, איפור, נייר, חומרי ניקוי, חומרי כביסה, הדברה, מזון מעובד – כולם מכילים חומרים משבשי הורמונים. גופנו מזדהם מחומרים אלו והם מצטברים ברקמות. הכימיקלים הנפוצים ביותר שנמצאו בגוף האדם הם PCB, BPA, BPS, PBDE, phthalates, phenols, DDT.

כימיקלים רבים מסווגים כקסנואסטרוגנים, מכיוון שהם מחקים הורמונים נשיים טבעיים – אסטרוגן. קסנואסטרוגנים משבשים את איזון הורמוני המין בגברים ובנשים, גורמים להתפתחות מינית לא תקינה בילדים, אנדומטריוזיס, שחלות פוליציסטיות, השמנה, בעיות נוירולוגיות ונפשיות, סרטן השד, סרטן הערמונית, וסוגי סרטן נוספים באיברי רבייה בנשים וגברים. תינוקות וילדים הם פגיעים במיוחד לרעלים הללו.

גם בטבע מיוצרים חומרים משבשי הורמונים, על ידי חלק מהצמחים והפטריות. לדוגמה, דגנים וקטניות הם מקור ידוע לכימיקלים כאלו. זה הכרחי להכין את המזונות הללו באופן נכון כדי להרוס קסנואסטרוגנים ואנטי-נוטריינטים נוספים באמצעות השריה, הנבטה והתססה לפני הבישול. מוצרים מערביים מסויה מהווים מקור משמעותי למשבשי הורמונים בעולם התעשייתי, מכיוון שפולי סויה לא מוכנים באופן הראוי. בתרבויות מסורתיות הסויה תמיד עברה התססה לפני שנצרכה כמזון. הדבר נכון גם לרוב מוצרי המאפה בעולם המערבי – דגנים וקמחי דגנים אינם מוכנים באופן הראוי. בתרבויות מסורתיות, דגנים תמיד הותססו לפני לפני כל מזון שהכינו מהם.

משבשי הורמונים צמחיים וכימיקלים תעשייתיים רבים נכנסים אל הגוף דרך מזון ושתייה ויוצרים אינטראקציה עם פלורת המעי שלנו. פלורת מעי בריאה מסוגלת לנטרל רעלים רבים במערכת העיכול ולהגן עלינו. לצערנו, מספר עולה של אנשים הם בעלי פלורת מעי פגומה, המאוכלסת על ידי תערובת לא בריאה של יצורים חיים. יצורים אלה לא רק שלא יגנו עלינו מרעלים סביבתיים, אלא שצמיחת-יתר של פטריות פתוגניות, בקטריה, פרוטוזואה ותולעים במעי יכולים לייצר כימיקלים משבשי הורמונים רבים משלהם. הכימיקלים נספגים דרך דופן המעי ולהפריע לאיזון ההורמונלי. מצב זה קיים אצל כל אנשי גאפס (בעלי מערכת עיכול לא בריאה) ברמות משתנות."

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *