ניסוי גראונדינג עם תוצאות מדהימות

מזה כמה חודשים שאני מחכה לכתוב את הפוסט הזה וכל פעם מתעכבת איתו אבל כמו שאומרים (אצל דוסים לפחות) – 'כל עכבה לטובה' וכך אכן יצא. זה הולך להיות אחד הפוסטים החשובים שאני אכתוב ורציתי להתבשל מספיק עם הנושא לפני שאכתוב עליו בפועל ואפרסם, אני ממש מקווה שזה יצא לי טוב ויביא עוד טוב לעולם.
נושא הפוסט הוא: ניסוי הגראונדינג (התקרקעות, קרקוע, הארקה) שלי, ובאנגלית – grounding/earthing
למי שלא מבין על מה אני מדברת כבר נתתי פה רמז, אבל ברור שאני אמשיך לדבר כי אני פשוט לא יכולה לסתום, יש לי הפרעת מללת.

בפעם הראשונה שנתקלתי במושג גראונדינג זה היה בקבוצה של פירותנים ואני סברתי לתומי שמדובר במשהו שהוא רוחני-אנרגטי, לא ידעתי שלמעשה מדובר במשהו בעל הקשר פיזי מובהק שאפילו נחקר והמחקרים עליו מתרבים מיום ליום. לכן בעצם די עזבתי את הנושא ואמרתי לעצמי שיום אחד, כשתהיה לי מספיק אנרגיה אני אעמיק בעניין וגם אצפה בסרטים שיש על הנושא. וכמובן שהחיים הם כמו החיים, ואני, פדלאה כמו שאני, לא מזיזה את התחת השמנמן שלי עד שאני לא נמחצת, נחנקת ומשתנקת מסבל. וכך היה.

אבל קודם הקדמה חשובה.
יש משהו שאני קוראת לו "דפוס בהפוכה", סתם מושג שהמצאתי עכשיו לגבי נושא שבטח עוד אכתוב עליו בפירוט בהמשך, לבינתיים אסביר בקצרה:
למערכת שלנו יש נטיה לקחת חולשות שכבר קיימות בנו ולהפוך אותן לתופעות קבועות שמופיעות כאשר מגיע טריגר. זה קורה המון עם חולשות פיזיות שעם הזמן למעשה הופכות להיות תופעות שמופיעות בכל פעם שהמערכת שלנו מטורגרת מאיזושהי סיבה, פיזית או נפשית. כך למשל פציעה ישנה, צלקת, כאב גב או כאב מסוג אחר שנהגתם לסבול ממנו, כמו מיגרנות למשל, ובעצם המון דברים שאתם עשויים הייתם לחוות בעבר אך טיפלתם בהם, אז מה שקורה זה שאם בהווה מאיזושהי סיבה המערכת שלכם בסוג של חוסר איזון – התופעות האלו עשויות להופיע שוב. ראיתי את זה קורה לא מעט אצל תלמידים שלי, אנשים שאני מכירה וכמובן אצלי. המשמעות של זה היא זו: אנו עשויים לחוות תופעה שהיא פיזית לחלוטין שוב פעם, רק בגלל שאנחנו כרגע במצב של סטרס מסוג כלשהו ולא בגלל שבאמת אותה הבעיה חזרה, כלומר הגוף פשוט בוחר לפרק את המטענים שהוא צובר דרך המסלולים המוכרים.

עכשיו שהסברתי את זה אפשר להמשיך:
בחזרתי מבית החולים סבלתי מדפיקות לב מטורפות, פתרתי אותן בעזרת תזונה מן החי, כנראה שזה היה קשור לאומגה 9 אך לא יודעת בוודאות (אומגה זו קיימת גם בשמן זית למשל אך לא יכולתי בכלל לצרוך שמן מן הצומח באותו הזמן). בכל אופן, ברגע שהבנתי שאולי זה קשור לשומן ודאגתי לאכול את מה שהרגשתי שאני צריכה – הדפיקות לב נרגעו משמעותית ממש, אך לזמן קצר.
מה שקרה מכאן והלאה היה "דפוס בהפוכה" – דפיקות הלב הקיצוניות הפכו להיות חלק מחיי בכל פעם שאני בחרדה. נכון שנהוג לחשוב שחרדה תמיד מאופיינת בדפיקות לב מואצות אך אצלי זה לא בדיוק היה ככה, לא בצורה הזו, עד לזמן זה, שבו בעצם הגיע סימפטום חדש לחרדות שלי. כעת דפיקות הלב שלי הטריפו את דעתי ואת חיי בכל מובן אפשרי ואני התחלתי להיות בחרדה מהדפיקות עצמן. כך נכנסתי למעגל ידוע של חרדה מהחרדה, במצב כזה פשוט אי אפשר לברוח מהתסמינים, הם רודפים אותי מכל הכיוונים. הדפיקות האלו הפכו להיות אימת חיי, אלה היו רגעים של חוסר שליטה מוחלט.

ואז, מתוך הבור השחור הזה, כמו תמיד, איכשהו.. מגיע כוח עמוק מתוכי שעוזר לי להושיט לעצמי את היד, הפעם זה היה זה: הגוף שלי התחנן, התחנן ממש.. להרגיש אדמה. התחנן זה לא מילה, כאילו.. אני, שאחד מפחדיי הגדולים ביותר היה להיקבר חיה באדמה (פחד שמלווה אותי הרבה שנים) פתאום מדמיינת אותי קבורה באדמה, עם הראש בחוץ אבל 🙂 אני יושבת למדיטציה – ורואה אותי בתוך האדמה. אני מחפשת מרגוע – ובראש שלי עולה לי תמונה שלי בתוך האדמה.
בקיצור, הבנתי את המסר שהמערכת שלי מנסה להעביר לי וגם קיבלתי פתאום שוב תזכורות מבחוץ על חיבור לאדמה ועל גראונדינג.
אז אחרי צפייה בשני סרטים על הנושא והבנה שאני בעצם לא מבינה כלום לגבי הדבר הזה – החלטתי לעשות ניסוי: כל יום גראונדינג לפחות לרבע שעה.

מה זה אומר בעצם גראונדינג?
המילה grounding באנגלית משמשת בהקשר חשמלי ומקבילה למילה הארקה בעברית. באנגלית הם קוראים לגראונדינג גם Earthing מלשון אדמה, כאשר לדעתי המילה המקבילה לזה בעברית מבחינת המשמעות היא התקרקעות. המשמעות של הגראונדינג היא שהגוף בעצם עובר הארקה חשמלית באמצעות מגע באדמה או אביזרים מוליכי חשמל, כאשר ההשפעה המיטיבה היא גדולה יותר כשזה נעשה ישירות עם האדמה. מחקרים ועדויות על גראונדינג מראים על שינויים לטובה ברמות הקורטיזול, בצמיגיות הדם, על האצת תהליכי החלמה, הפחתה בכאב, שיפור איכות השינה ועוד. קישורים למחקרים ומקורות מידע תמצאו בתוך הלינקים למטה.

נחזור לניסוי שלי – מינימום רבע שעה גראונדינג כל יום ישירות עם האדמה למשך ארבעה חודשים רצוף:
כבר בימים הראשונים דפיקות הלב פשוט.. הפסיקו. אתם קולטים מה שאני אומרת? הפסיקו! הם היו איתי כל יום במשך כמה חודשים טובים, כל יום! בום בום בום! סיוט של החיים, אימה, הלב דופק חזק חזק חזק, עוד רגע יוצא לי מהחזה, כבר ביום הראשון של הגראונדינג, אני מתיישבת על הספה בערב ומחכה לדפיקות הלב, כי הן היו מגיעות הכי הרבה בערב כשאני מתיישבת לי בנחת בספה, אז אני מחכה ומחכה והן.. לא מגיעות. הלם.
ככה עבר שבוע שלם כאשר רק פעם אחת בתוך השבוע הזה הן כן הגיעו אבל בעוצמה נמוכה בהרבה מהרגיל. האם הן היו רק מחרדה והגראונדינג הרגיע אותה? האם הגראונדינג איזן לי איזה משהו בלב? משהו במערכת העצבים? מי יודע, אולי הכל יחד?

עברו שבועיים, שלוש, ואני שואלת את עצמי אם כבר לכתוב את הפוסט או עוד לא, "עוד לא", הייתה התשובה שעלתה מתוכי.
עובר חודש, חודשיים, שלושה… והחיים שלי השתנו בצורה שאני לא יכולה להסביר לכם במילים.
זה לא שאני אומרת שגראונדינג עכשיו יפתור לכם את כל הבעיות בחיים – אבל תשמעו, יש כאן משהו רציני ביותר ואני לא היחידה שחושבת כך. ראיתי רופאים, חוקרים, עדויות אישיות.. זה היה אחד הנושאים המרתקים שאי פעם חקרתי והכי מדהים זה שיכולתי לחוש על עצמי את התוצאות המדהימות.
מיום ליום הרגשתי שאני רוצה להישאר יותר זמן על האדמה והתחלתי לראות שיש הבדל בין רבע שעה לשעה, התחלתי להבחין בדקויות את ההבדלים של הזמנים, את ההשפעות השונות של זה עליי ומה קורה בימים שאני מדלגת על הגראונדינג.

ואלה התוצאות בנקודות:

  • גראונדינג קצר השפיע על הגוף והנפש שלי ברמה הבסיסית, כלומר זה יצר איזשהו נינוחות בסיסית בגוף שבה תופעות בעלות עוצמה חזקה פחתו או נעלמו. תופעות אלה כללו את דפיקות הלב, כאבי ראש, כאבי בטן/מחזור, עייפות קיצונית וסטרס חזק שכלל גם נשימה מאוד מתוחה.
  • גראונדינג ארוך יותר, בסביבות השעה, נתן תחושה של ריפוי יותר עמוק וכוללני.. הוא גרם לכל טונוס השרירים שלי להשתנות ולהפוך רגוע יותר. דברים בהדרגה השתנו בי ולפעמים לקח לי זמן לשים לב. אחרי חודש וחצי בערך, פתאום הרגשתי שהלסת שלי, שכואבת לי ללא הפסקה בערך מגיל 18 – הממ… פשוט… לא כואבת, כלומר… הלם מוחלט, אני פשוט כמעט לא מרגישה אותה, במובן הטוב כמובן, במובן של הכאב.
  • לגראונדינג ארוך וקבוע יש השפעה מאזנת ארוכת טווח על מצבי הנפשי, הוא הביא איתו פחות תנודות ויותר יציבות. לגראונדינג קצר יש כוח לעזור ברמה המיידית למקרה שאני בסטרס או כאב אקוטי, כאמור.
  • לכמות העור שנוגעת באדמה יש משמעות אך כמות קטנה של מגע לא תמנע מכם מלהרוויח את היתרונות של הגראונדינג. כלומר, פעמים רבות הרגשתי צורך עז פשוט לשכב עירומה כולי על האדמה, הרגשתי צורך עז של הגוף למגע עם האדמה, אז עשיתי מה שיכולתי בהתאם לתנאים שהייתי בהם. ההשפעה עם מגע מוגבר היא קצת כמו עם זמן גראונדינג ארוך, יש תחושה יותר עמוקה של איזון פנימי לאורך זמן, אבל עדיין מגע קטן הוא בעל השפעה גדולה גם כן.
  • אני קצת מתקשה לנסח את זה אבל אני אנסה: לאורך זמן הרגשתי שינוי עמוק מבחינה כוללת של הגוף והנפש, זה כאילו שמשהו כל הזמן היה לא בסדר אבל לא ידעתי את זה, כאילו הייתי כל הזמן עם איזה שלשלאות שמכבידות על הגוף והנפש ופתאום הן נעלמו. לא שלא הייתי מודעת לקשיים שלי, אלא שמדובר כביכול.. בשלשלאות מסוג שלא הכרתי. הדבר הכי דומה שחוויתי לזה זה בשנתיים הראשונות של הטבעונות שבהן הגוף שלי עבר ניקוי ואני הרגשתי קלילה מבלי לדעת שבכלל הייתה קיימת כבדות קודם. (נ.ב. זאת בשום אופן לא המלצה על טבעונות כתזונה קבועה). עוד דימוי שעולה לי, זה קצת כאילו אתם מלוכלכים מבוץ ומסריחים מעשן אבל אתם כל כך רגילים לחיות ככה שאתם כבר לא שמים לב, ואז יום אחד אתם נכנסים למקלחת, או מתקלחים יום יום למשך כמה חודשים – ויוצאים כמו חדשים. תגידו שלום לאני החדש שלכם במראה 🙂
  • עוד דבר, אני יודעת שזה אולי ישמע מוזר.. מאז שהתחלתי גראונדינג אין לי חשמל סטטי, ורק כדי שיהיה ברור – במשך קרוב לשנתיים אנחנו סובלים מחשמל סטטי מטורף מהספה שלנו בסלון, ממש ברמה שכבר התרגלנו להזהר כשאנחנו קמים ממנה, כי אז אנחנו מקבלים זצים ממש חזקים בכל דבר שאנחנו נוגעים. מאז הגראונדינג זה פשוט לא קורה לי, בכלל בכלל.

אחרי כל הטוב הזה, בחודש האחרון התחלתי קצת לחפף, כמה בקלות אנחנו לוקחים לפעמים את ההרגשה הטובה, את הדברים הטובים בחיים שלנו, לא?
ביום יומיים הראשונים שלא עשיתי גראונדינג עוד הרגשתי בסדר. לאט לאט הרגשתי שוב את הבקשה של הגוף, ואז, כאשר הגיע גורם חיצוני שגרם לי לחרדה חזקה (משהו סביבתי שלקח אותי קצת אחורה) אז הרגשתי מיידית שהאדמה שוב קוראת לי חזק. חזרתי אליה, אהובתי החדשה, וזה עזר לי להתאזן חזרה.

אני רוצה להדגיש שזה הוא לא תחליף לטיפול עמוק, זה הוא לא תחליף לתזונה טובה, לפעילות, לשמש (שגם לה אקדיש פוסט מתישהו), לשינה טובה או לכל דבר אחר שהמערכת שלנו צריכה, אבל כן מדובר כאן במשהו משמעותי מאוד מאוד שאני חושבת שפשוט אבד לנו איפשהו בדרך, בין המצאת הנעליים להמצאת הבתים והמבנים בתוכם אנחנו מבלים רוב היממה. אנחנו בעל החיים היחיד שהולך עם נעליים, אנחנו בעל החיים היחיד שמבלה את כל חייו בתוך מבנים (אלא אם מדובר בחיות מבויתות או חיות בשבי מן הסתם), אנחנו מנותקים מהטבע מכל כך הרבה בחינות ואנחנו נוהגים לחשוב שלהיות "מחבק עצים" זה עניין רוחני של עפיפונים (כמוני..) אבל זה לא, זה ממש לא. יש לנו כאן עסק עם הבריאות שלנו, עם המערכת הפיזיולוגית שלנו שמבוססת בין היתר על תפקוד חשמלי, זה הכי הגיוני בעולם שנזדקק למגע של אדמה, בדיוק כמו שאנו זקוקים למזון ולשמש, בדיוק כמו כל היצורים החיים והצומחים סביבנו.

אל תאמינו לי, נסו בעצמכם, תחקרו, תצפו, תקראו ובעיקר – הקשיבו למערכת שלכם, לגוף, לנפש, לרוח, לאינטואיציה, לתחושת הבטן הפיזית והלא פיזית, מה היא מבקשת? למה היא זקוקה? אם הייתם יכולים ליצור לעצמכם לגמרי את תנאי החיים ותנאי הריפוי שלכם – מה זה היה כולל?
זה בסדר אם אדמה היא לא התשובה, היא לא תמיד הייתה התשובה שלי, הייתי צריכה להיות בשלה כדי להגיע למצב שאוכל לאסוף את עצמי לגראונדינג וגם לזה שזה יעזור לי, כלומר אני מאמינה שבשלבים שונים בחיים אמצעי הריפוי שעומדים לרשותנו עשויים להשפיע קצת שונה, לעזור פחות או לעזור יותר. בשבילי האדמה כיום הפכה להיות בסיס לבריאות היומיומית שלי וזו הרגשה נפלאה ממש!

יש לא מעט חומר, בעיקר באנגלית. אני אשים לכם כמה קישורים, באנגלית ובעברית. לא מצאתי קבוצת פייסבוק בעברית שזה הנושא המרכזי שלה אבל כן מצאתי קבוצה באנגלית, אתייג לכם אותה.
מי שנכנס לקישורים שאני שמה או שמתחיל לעשות/עושה גראונדינג – אני יותר מאשמח שתשתפו בתגובות את החוויה שלכם.

מאמר נחמד בעברית שמצאתי ושיש בו גם קישורים למחקרים

https://www.drherling.com/2018/02/06/%D7%94%D7%90%D7%93%D7%9E%D7%94-%D7%94%D7%98%D7%95%D7%91%D7%94/

עוד מאמר מעולה בעברית שכולל קישורי מקור

https://freegrowth.co.il/about-earthing/

קישור לסרט מעולה בנושא, לצערי בלי כתוביות בעברית כרגע ("כרגע" כי שוקלת ללמוד לתרגם בעצמי סרטונים…), הסרט כולל ראיון עם "מפתח" הגראונדינג, חשמלאי לשעבר 🙂

https://www.youtube.com/watch?v=44ddtR0XDVU

סרטון של ד"ר אנדרו דואן, אחד מהאדמינים של קבוצת הגראונדינג באנגלית, הוא מדגים פה בעזרת מכשיר מולטימטר את ההבדל בין מצב שבו הגוף בהארקה לעומת כשהוא לא, דרך כל מיני אפשרויות (מגע ישיר עם האדמה או אמצעי תיווך)

https://www.youtube.com/watch?v=QSuwkxSzM6w

עוד סרטון מעולה של ד"ר אנדרו דואן על השפעת הגראונדינג, כולל קישורים לקריאה בתוך הפירוט שמתחת לסרטון

https://www.youtube.com/watch?v=ywPc7g1jViY

שם הקבוצה בפייסבוק שעוסקת בנושא, יש שם המון מה ללמוד, לשאול, עדויות של אנשים ועוד'
Earthing & Grounding HEALS

ולסיום:
הדבר האחרון שאני, ולדעתי גם אתם, זקוקים לו, זה הוכחות מדעיות למה שאנו כבר יודעים על עצמנו בתוכנו. עם זאת, זה מאוד מעודד ומחכים לראות את מה שאנו יודעים בתוכנו מתממש במציאות ומגיע גם אל חדרי המחקר. אם יש משהו שאתם מרגישים שיכול לעזור לכם במסע הריפוי שלכם – אל תחכו שמישהו יתן לכם אישור לגביו. כמובן זה לא אומר לנהוג בחוסר זהירות ולהתמסר לכל שרלטן או איזו המצאה הזויה בדרך, לקיחת אחריות על עצמנו אומר גם לנהוג בשיקול דעת ולא להיות מונעים ממקום אימפולסיבי ופה חשוב להבדיל בין אימפולסיבי לאינטואיטיבי. החיים דורשים מאיתנו ללמוד להבדיל בין אינטואיציה פנימית שמשקפת את חכמת הגוף-נפש-רוח שלנו, לבין החלטות אימפולסיביות שהן תולדה של הניסיון לפעול דרך המסכים שמונחים בינינו לבין עצמנו. זה בסדר להתבלבל או לעשות טעויות, רק אל תשכחו מי כאן האלוהים, מי הוא זה שמחזיק במושכות ולמי יש את הכוח הגדול ביותר לרפא אתכם (לכם, למקרה שזה לא ברור 🙂 ).

זה היה קצה קצהו של נושא עמוק ורחב מאוד שבו מתקיים החיבור והסינכרון בינינו לבין האדמה, חיבור בעל רבדים רבים שבתוכו קיימים עוד היבטים שלא דיברתי עליהם כאן בכלל, קצרה היריעה, אמרה הפלספנית 🙂
המשיכו את המחקר שלכם בחמלה, בטחו בעצמי החכם שלכם ותהנו מהדרך. הטבע שייך לכולנו ואף אחד לא יכול לקחת מאיתנו את הזכות לקשר הטבעי, הבריא והמרפא שלנו עם הטבע.

שבוע נפלא לכולנו 🌴🌳🌲🌻

2 Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *