ג'וזי – טבעונית לשעבר 14 שנים

תמלול ותרגום מקוצר מעט לסרטון שעלה בסביבות מרץ 2022 בערוץ היוטיוב The Ex-Plan Eater.

הפסקתי להיות טבעונית אחרי 14 שנים ואני מרגישה הכי טוב מאי פעם.

אחרי 14 שנים בהן הייתי טבעונית, הפסקתי עם הטבעונות בחודש יוני האחרון. הוידאו הזה יהיה על למה הפסקתי את הטבעונות ואיך עברתי לתזונה מבוססת מזון מהחי שהביאה לי את הבריאות הכי טובה שחוויתי בחיי. אני עוד בשלב יחסית מוקדם ומחכה לחוות את ההטבות הנוספות שיגיעו בהמשך.

הפכתי לטבעונות בגיל 13 בגלל מצבור של סיבות. היה לי אז דימוי גוף מאוד שלילי כי הייתי שמנמנה וצחקו עליי. התמודדתי עם הפרעת אכילה בצורה קלה יחסית, הייתה לי אנורקסיה למשך שישה חודשים. זה כן השפיע עליי בצורה שלילית, קצב הלב שלי ירד, לא הייתי טבעונית עדיין אבל המצב המנטלי שלי היה מן הסתם נוכח. כחלק מההתגברות על הפרק הזה בחיי, חיפשתי משהו שייקח ממני את החרדה בנוגע לאוכל, גם ההתעניינות שלי בבריאות גדלה ואני חיפשתי תזונה שלא תגרום לדברים כמו מחלות לב וסרטן בעתיד. הרבה מהמבוגרים בחיי היו בעלי משקל עודף ולא היו אנשים בריאים ולא רציתי את זה לעצמי. אז חיפשתי אלטרנטיבות ותמיד אהבתי חיות, כשהטבעונות הוצגה לי לראשונה, אנ חושבת שזה היה דרך ארגון Peta, זה קנה אותי.

הפכתי לטבעונית די בבת אחת, זה היה לי קל. הייתי משוכנעת שזו התזונה הבריאה ביותר והייתי משוכנעת שזה ישמור עליי רזה. אז פתאום התזונה שלי הייתה גבוהה בפחמימות, נחשפתי לכל מיני מוצרים שאלוהים יודע מה הם עשו לגוף שלי, והמשכתי עם הדרך הזו 14 שנה מחיי, מגיל 13 עד 27. רוב השנים האלה לא הרגשתי טוב, אם בכלל, אבל התופעות הבריאותיות הממש הקשות הגיעו כשהייתי בשנה ה 11 לטבעונות. נמנעתי להרבה זמן מלראות את הבעיות המאוד קשות, אבל אז, בשנת 2017, בסביבות השנה ה 10-11 לטבעונות שלי, נהיה לי קוליטיס. התחלתי לסבול מכאבים חזקים אחרי אכילה, היה לי חום נמוך כמעט כל יום, היו לי שלשולים אחרי כמעט כל דבר שהייתי אוכלת והיה לי דם בצואה, שזו אחת התופעות הקשות בקוליטיס, אתה הולך לשירותים ויוצא לך טון של דם. המצב הזה הדאיג אותי אבל היות שהייתי בתודעה טבעונית האמנתי שזה יעבור, האמנתי שהתזונה שלי תרפא את זה. התחלתי לחפש צמחים להורדת דלקתיות כדי לרפא את הרקמה הפגועה שלי ואת המעי. כלום לא עבד. בסופו של דבר, ב- 2017 אושפזתי פעמיים בגלל הקוליטיס, הרופאים ניסו לתת לי תרופות אבל אני סירבתי למזלי. אם הייתי לוקחת אותן הייתי הופכת תלויה בהן, ועכשיו אני במצב שהבראתי כמעט לחלוטין, לא היו לי סימפטומים מאז שהפסקתי עם הטבעונות. הדבר היחיד שעוד הופיע מדי פעם היה שלשול והוא כנראה היה כחלק מתהליך הכניסה שלי לקטוזיס. חוץ מזה שום דבר, העיכול שלי למעשה טוב יותר עכשיו ממה שהוא היה בערך עשור, כי תמיד היו לי בעיות עיכול בינוניות עד חמורות בתור טבעונית.

אפשר לומר שהכל הגיע לאיזושהי נקודת שבירה. הסימפטומים (של הקוליטיס) היו פחות או יותר תחת שליטה, כלומר המצב אף פעם לא היה בסדר, מערכת העיכול שלי לא חזרה לנורמליות בטבעונות, אבל אז במאי האחרון היה לנו מוות במשפחה וכשזה קרה הקוליטיס שלי חזר בכל הכוח. לא רציתי לחזור לבית החולים, חיפשתי דרך אחרת. חיפשתי משהו קונקרטי, ידעתי עמוק בתוכי שלא היו לי את בעיות העיכול האלו בתור ילדה, ידעתי שהתשובה לריפוי שלי קיימת איפשהו ולא הפסקתי לחפש עד שמצאתי אותה.

קראתי ספר של מישהו שהיה טבעוני או צמחוני כמה שנים. בספר הוא דיבר על איך מחסור בכולסטרול וקולגן עשוי להשפיע בצורה מאוד שלילית על המוח והרקמות. זה היה קטע מאוד קצר בספר ואני קראתי את זה בדיוק בזמן הנכון בו התחלתי להטיל ספק בתזונה שלי. זה גרם לי להתחיל לשקול את הדבר הכי מפחיד שיכולתי להעלות על דעתי באותו הזמן, באמת חשבתי שאהיה טבעונית כל חיי. אני זוכרת איך העלתי פוסט כועס בפייסבוק כשרק אבחנו אותי עם קוליטיס, אנשים אמרו שקיבלתי קוליטיס בגלל הטבעונות והם די צדקו אבל באותו הזמן זה עצבן אותי. חשבתי שאהיה טבעונית לנצח, זה היה מאוד מפחיד מבחינתי לעשות את ההחלטה להפסיק ולצרוך ציר עצמות.

אז החלטתי לצרוך ציר עצמות בידיעה שאם זה יעשה לי רע אז אדע שזו הייתה ההחלטה הלא נכונה ואני אדע שטבעונות אמורה לעבוד לי איכשהו ושפשוט זו ההתמודדות שלי בחיים, זו הייתה צורת החשיבה שלי, חשבתי שאני פשוט אתפשר במידה וציר העצמות לא יעבוד. למזלי זה עבד.
הציר השפיע חיובית על מערכת העיכול שלי ואני החלטתי לחזור לצרוך גם דגים וביצים. גם פה אמרתי לעצמי שאם זה לא יעבוד אז אני אוכל את זה ופשוט אחלה, שיהיו לי כאבים ו(סימפטומים של) קוליטיס. ההפך קרה.
הייתי בשוק כשאכלתי סלמון. היה לי פחד שאחרי שאוכל אותו אני אחלה, אותו דבר כשאכלתי ביצים, כלום לא קרה, הגוף שלי עיכל את זה כאילו מעולם לא הפסקתי לאכול את הדברים האלה' זה לא השפיע עליי בשום צורה שלילית. כשראיתי את השיפור שאני חווה, מערכת העיכול שלי החלה להירפא, כבר לא ירד לי דם כשהייתי הולכת לשירותים – ידעתי שאני עושה משהו נכון.
אחרי כמה חודשים הוספתי עוף והודו, אחרי חודשיים גם בקר וכבש ובשרים בסגנון, היו רק השפעות חיוביות.

בסופו של דבר, אחרי כל ההשפעות החיוביות שחוויתי, התחלתי לברר יותר על הנושא והכרתי אנשי מקצוע בתחום כמו ד"ר קן ברי, מצאתי את הערוץ של sv3rige ואת הערוץ השני שלו שנקרא Goatis.
צפיתי בסרטונים שלו על טבעונים במצב של מחסור תזונתי וזו כנראה הייתה פקיחת העיניים הכי גדולה בשבילי.
רואים שם את המצב של טבעונים בזמן מסוים ואז אחרי כמה שנים, רואים את ההזדקנות ואת ההתדרדרות המנטלית שקרתה להם.כל הדברים יחד גרמו לי להבין שאני עושה את הדבר הנכון.
לא שקלתי את התזונה הקרניבורית, זה היה נראה לי מוזר וקיצוני, אבל עכשיו עברתי שינוי של 180 מעלות בנוגע לדרך בה אני תופסת את זה. הורדתי פחמימות והפחמימות הכמעט יחידות שאני צורכת היום זה דברי חלב אורגנים, כאשר אני מעדיפה דברי חלב רואו (לא מפוסטרים). אני אוכלת כמות מועטה של פירות וזיתים מדי פעם ואבוקדו. ירקות הורדתי לגמרי. חוץ מאלה אני בעיקרון אוכלת כל סוג של ביצים, בשר ודגים, בעדיפות לאורגני, אוכלי עשב ומרעה חופשי.

צריכת בקר וטאלו (שומן בקר) הביאו לשינויים משמעותיים בבריאות שלי, באנרגיה שלי ובעור. אני אעבור בקצרה על השינויים שחוויתי מהיותי טבעונית לעכשיו:
הקוליטיס שלי, זה היה השינוי הכי משמעותי שחוויתי. עברתי ממצב של בעיות עיכול חמורות, קוליטיס ומעי רגיז – אלה עברו לגמרי. אני לא חווה יותר כאבים אחרי האכילה, אני לא סובלת מגזים, רק השלשול נשאר טיפה וזה הולך ומשתפר.
בתור טבעונית הייתי כל הזמן חסרת אנרגיה, הייתי אוכלת משהו ואז רוצה ללכת לישון מיד אחרי, במיוחד אחרי ארוחת בוקר, הייתי קמה, אוכלת ומיד רוצה שוב לישון. היום אכלתי לארוחת בוקר חביתה עם גבינה ובייקון, אחריה הרגשתי בפוקוס, אנרגטית, עם מוטיבציה לקראת היום וכל מה שעליי לעשות. אני אציין שזה לא רק העניין שאני אוכלת מזון מהחי אלא גם הדברים שאני לא אוכלת כבר. אז רמות האנרגיה השתפרו.
לקראת סוף הטבעונות שלי התסמונת הקדם וסתית שלי כללה כאבים נוראים. למזלי לא חוויתי אמנוריאה (איבוד וסת) כמו ששמעתי אצל טבעוניות אחרות, אבל זה כן קרה לי לתקופות קצרות במהלך הטבעונות שלי. היום המחזור שלי כמעט נטול כאב, אני לא חווה משהו קרוב למה שחוויתי בתור טבעונית.
בתור טבעונית כל הזמן הייתה לי בטן נפוחה, במיוחד הבטן התחתונה, היא פשוט הייתה תמיד נפוחה בצורה לא טבעית.
אף פעם לא הייתה לי מוטיבציה לעשות דברים, הייתי דחיינית כרונית, ופתאום, במיוחד מאז שהתחלתי לצרוך טאלו (שומן בקר), כל המשימות שהתקשיתי לבצע הפכו להיות חסרות מאמץ בשבילי. אני פשוט עושה אותן, אני אפילו לא חושבת על זה, פשוט עושה.
הייתה נסיגה בקו השיער שלי, משהו ששמתי לב אליו בתור טבעונית אבל פשוט חשבתי שזה עניין של גיל. היום צפיפות השיער חזרה לנורמלי, השיער התעבה וקו השיער שלי מתמלא חזרה.

יש בטח עוד דברים שלא עולים במחשבתי עכשיו. הבריאות שלי התהפכה ב 180 מעלות בחודשים האחרונים, דברים שלא העלתי בדעתי שיכולים להשתפר – השתפרו. דברים שבתור טבעונית חשבתי שהם נורמלים, היום אני יודעת שזה פשוט לא נכון כי אני מרגישה הרבה יותר טוב, אני במצב שאליו שאפתי בכל שנות הטבעונות שלי.
רציתי תזונה שתתן לי אנרגיה ללא מאמץ, שלא אצטרך לדאוג בנוגע ללהיות מוזנת או רזה, ושתהיה לי צלילות מנטלית ומיקוד, אלה בעיות איתן התמודדתי במיוחד בתור טבעונית, עכשיו זה פשוט חסר מאמץ.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *