ל-טירוזין

הפעם הראשונה שנתקלתי במילה ל-טירוזין היתה כשהתחלתי להיות מטופלת בהייר קליניק, מכון לטיפול בבעיות בשיער. המטפלת שלי שם נתנה לי 3 סוגים של תוספים, אותם קניתי מהמכון עצמו, אחד מהם היה ל-טירוזין.
בהתחלה לא העמקתי בזה הרבה, היא נתנה לי הסבר כללי על כל תוסף ואני פשוט התחלתי לקחת.
תוך זמן קצר הרגשתי שיפור מכל מיני בחינות והרגשתי משיכה ברורה ומיוחדת ספציפית לתוסף ה ל-טירוזין, היתה לי ממש השתוקקות לקחת ממנו עוד. כשחזרתי למטפלת אמרתי לה שאני יודעת שהוא נועד לטפל לי בשיער אבל אני מרגישה שהוא פשוט מרגיע אותי, יוצר לי איזושהי בהירות במוח ועוזר לי בריכוז ובאנרגיה. אז היא הכפילה לי את המינון וזה היה נפלא. בינתיים קראתי קצת על הטירוזין אבל עוד לא נכנסתי לעומק, לא היתה לי סיבה מספיק טובה.
זה היה לפני בערך 6 שנים, במהלכן המשכתי לקחת את התוסף.
ואז הגעתי לאמריקה, לפני שנה ומשהו.
תוך כמה חודשים נגמרו לי התוספים שלקחתי איתי מהייר קליניק. המצב הפיזי והנפשי שלי התחיל להתדרדר מכל מיני סיבות שכבר כתבתי עליהן מלא, כאשר נקודת המפנה היתה לחזור מבית החולים ולהבין שנדרש כאן שינוי רציני.
הייתי כל כך עמוק בתוך הבלגן של עצמי, לקח לי זמן להרים את עצמי, להתחיל במחקר מעמיק ואז.. גם לאכול קצפת 🙂
אם קראתם את הפוסט שלי על אכילת הקצפת (קישור בתחתית הפוסט) אז אולי יצא לכם לקרוא בתגובות שבזכות הקצפת התחלתי לחשוב שוב על הטירוזין, וטוב שכך.
טירוזין היא חומצת אמינו לא חיונית. כלומר, היא קיימת במזון אבל נחשבת לא חיונית בגלל שהגוף שלנו מסוגל ליצור אותה בעצמו באמצעות חומצת האמינו פנילאלנין. מקור השם טירוזין הוא "טירוס", כלומר גבינה ביוונית, מכיוון שחומצת אמינו זו בודדה לראשונה מגבינה והיא גם נמצאת באופן מיוחד בגבינה, בכללי אפשר למצוא אותה בעיקר במזונות עתירי חלבון.
לטירוזין יש הרבה מאוד תפקידים חשובים אבל אני רוצה להדגיש תפקיד ספציפי שקשור ישירות למצבנו הנפשי – דופמין. דופמין נחשב הורמון ומוליך עצבי והוא מהווה בסיס לתרופות פסיכיאטריות רבות, בעיקר מהסוג האנטי פסיכוטי. הטירוזין מהווה חומר מוצא ליצור דופמין בגוף.
לא מעט מחקרים נעשו על נטילת תוסף של ל-טירוזין. לחלקם היו תוצאות מדהימות שבהם היעילות של התוסף היתה ברורה ובחלקם פחות.
תוסף הטירוזין נחשב כמסייע להתמודדות עם מצבי סטרס, חרדה, דיכאון קל ויתר לחץ דם, וכן משפר פעילות קוגניטיבית, זיכרון, עירנות ועוד.
הטירוזין כתוסף עדיין נחשב כלא נחקר מספיק ולא ידועות מספיק השפעותיו בנטילתו לטווח ארוך, אך הוא כן נחשב כנחקר מספיק בכדי לקבוע שהוא בטוח לשימוש, אפילו במנות גדולות. יש לשים לב לשילוב שלו עם תרופות ובמיוחד עם תרופות נוגדות דיכאון.
זה אחד המאמרים המקיפים והמעניינים שמצאתי בנושא, באנגלית:
https://www.healthline.com/nutrition/tyrosine…
אני באופן אישי יכולה להעיד רק על עצמי בתור מישהי שנטלה אותו לאורך זמן – ההשפעה היתה מצוינת ולא הייתי מודעת לתופעות לוואי בהקשר אליו, אבל אני כמובן לא מקור מקצועי ולא מכירה את מצבכם.
אכילת הקצפת ודברי חלב נוספים שאני צורכת, גרמו לי לקרוא הרבה על דברי חלב הנחשבים לעשירים מאוד במגוון גדול של חומצות אמינו. אני מנחשת שזה קשור לעצם המהות של חלב והיותו מזון תינוקות הנועד לגרום לגדילה של ולד, כלומר הוא מהווה אבני בניין ולכן טבעי שיכיל את מגוון חומצות האמינו המרבי.
לצערי יש הרבה מידע שאני מתקשה להשיג אבל מאוד רוצה להבין ולדעת. אני נאלצת לעשות מחקר עצמי במסגרת יכולותיי שדורש לפעמים חפירת חפרפרת וגם הרבה בטחון ביקום, אני שמה לב שמידע מגיע אליי מכל מיני כיוונים בלתי צפויים כאשר אני מוכנה לו.
אלה הם ימים בהם אני בוחנת בתשומת לב יתרה את תוספי התזונה אותם אני בוחרת לקחת, גם בגלל שאני לא רוצה ליצור עומס של תוספים על הגוף וגם בגלל שאני מבינה כמה הכל מורכב ורגיש אצלי, וככל שאני אעמיק את הידע והדיוק בבחירות שלי כך אני ארגיש טוב יותר.
שלושה שבועות בערך אחרי תחילת אכילת הקצפת, אותה צרכתי כל יום כמעט, החלטתי להזמין לי ל-טירוזין. יומיים אחרי שהתחלתי לקחת אותו כבר לא השתוקקתי לקצפת. זה היה חד וברור כשמש.
תשאלו אותי האם השתוקקתי לקצפת בגלל ה ל-טירוזין שבה? התשובה לדעתי היא שלא רק.
אני מבינה היום שכל מזון שאנו צורכים מכיל כמות אדירה של מרכיבים שפועלים יחדיו בשיתוף פעולה ומשפיעים עלינו במגוון דרכים.
עם זאת, הטירוזין במקרה שלי ממש נוגע בשורש מעצם היקשורותו לייצור דופמין ודברים נוספים חשובים. לכן, התוצאה בשבילי של נטילת הטירוזין היא התקרבות למצב מאוזן יותר, מה שמביא איתו באופן טבעי שינויים בצרכים שלי מבחינה תזונתית, ביניהם פחות צורך לקצפת (שהיתה ממש הצלה בשבילי בתקופה שאכלתי אותה).
מה שאני מנסה להגיד זה שיש תמונה שלמה ורחבה שמכילה בתוכה אינסוף נקודות ספציפיות. אני מנסה ככל יכולתי להתבונן במקרו ובמיקרו בו זמנית ומתוך כך להבין מה הכי נכון ומתאים לי באופן אישי.
זה אחד המאמרים המרתקים שקראתי בעברית המדבר על מחקר שבחן נטילת תוסף טירוזין. שם אפשר לראות איך הוא מסייע לשפר את התוצאות של המדדים שנבחרו, אצל אנשים עם נטיה גנטית לדופמין נמוך או גבוה, אך לא מפר את האיזון אצל אנשים עם נטיה גנטית לדופמין מאוזן.
קישור:
https://www.supreme-nutrition.co.il/page.asp?id=5961
המשמעות היא שהמצב המוחי המקדים של האדם, יוליד צורך ותוצאות שונות בעקבות תזונה ורכיבי תזונה שונים. כמובן שצריך לזכור שהתזונה שלנו היא קריטית למצב "המוח השני", כלומר מערכת העיכול, ומצב המעי שלנו הוא קריטי לתפקוד המוח הראשון.
כך שיש פה ביצה ותרנגולת.
איך מאבחנים את המצב האישי שלנו?
האם יש הבדל בין מה שהמוח הראשון זקוק לבין מה שהמוח השני זקוק? איך מבדילים ביניהם ומה עושים אם הם מבקשים דברים סותרים?
על כל אלו בפוסט אחר.
כרגע אני מחזיקה קצפת מוכנה במקרר על כל מקרה. אני מרגישה צורך לצרוך אותה רק בימים בהם אני יוצאת מאיזון, בין אם זה בגלל שלא דאגתי לאכול טוב או בגלל שמסיבה כזו או אחרת הייתי ביותר מתח.
לגבי השיער, שאלו אותי פעם קודמת למה אני חושבת שהקצפת שיפרה לי את מצב השיער, כך למעשה התחלתי לקשר אותה לטירוזין, בגלל השיפור בשיער. התשובה היא שאני לא חושבת שזה בהכרח רק הטירוזין. אנו צריכים להבין שהגוף שלנו על שלל תפקודיו, תלוי במגוון עצום של חומרים שתלויים זה בזה. כך שגם אם יש חומר ספציפי שמסייע למצב השיער, עדיין יש סיכוי גבוה שהשפעת הקצפת היא תוצאה כוללת של הרבה מאוד מרכיבים.
לגבי ה ל-טירוזין והשיער, מצאתי בעיקר שהוא משפיע על מלנין, שקשור לצבע השיער, אך לא הצלחתי למצוא הסבר ישיר להשפעה על נשירה ובריאותו הכללית. אפשר להניח שיש קשר לעובדה שטירוזין קשור לתפקוד בלוטת התריס (שמצבה משפיע בין היתר על מצב השיער) אבל לא מצאתי הסבר מדויק ומעמיק מספיק בכדי לכתוב לכם כאן. אולי תזונאיות שיקראו את הפוסט ידעו להסביר, הוא בכל זאת ניתן לי לראשונה כחלק מטיפול בשיער.
לגבי ההבדל בין טירוזין ל ל-טירוזין, ממה שהבנתי יש הבדל במבנה, אך מדובר עדיין באותו רכיב בסיסי. קראתי איזשהו הסבר שמצאתי בעברית, הכי מדויק יהיה לומר שלא הבנתי כלום. הנה קישור למי שמעוניין:
https://iw.strephonsays.com/l-tyrosine-and-vs-tyrosine-448
זהו להפעם.
זה הוא פוסט מסכם של בערך רבע מכל הדברים שקראתי בנושא, ואני בטוחה שאני עצמי לא קראתי אפילו רבע ממה שיש ללמוד על הטירוזין ותפקידיו.
ואתם קולטים שזה רק רכיב אחד מתוך לא יודעת כמה רכיבים הקשורים ישירות לתפקוד והבריאות שלנו? מדהים לא? 🤓 (אמרה החנונה)
קישור לפוסט הקצפת:
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2874011572914277&id=100009163866099
הפוסט הזה לא נועד לתת המלצות, יעוץ תזונתי או יעוץ רפואי לאף אדם, לעזרה מקצועית אנא פנו לגורמים המתאימים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *