קלייר – טבעונית לשעבר

למה אני כבר לא טבעונית
16 במאי 2019 / מאת קלייר קארי

תרגום לפוסט שעלה באתר של קלייר, טבעונית לשעבר ובעלת בלוג האוכל Eat With Clarity.

אני מבקשת מכם לקרוא את כל הפוסט הזה לפני שאתם משאירים תגובות. אמנם אני כבר לא טבעונית, אבל המתכונים בבלוג הזה תמיד יהיו ידידותיים לטבעונים ויתנו מענה לכל סוגי התזונות.
תודה על תמיכתכם המתמשכת.

דחיתי את הפוסט הזה למשך כמה זמן, כי הייתי ממש מתוחה לגבי איך הוא יתקבל.
מצד אחד, חששתי שחברים ובני משפחה שהיו סקפטיים מלכתחילה לגבי תזונה צמחית יגידו לי "אמרתי לך".
מצד שני, דאגתי שמי שמאמין שתזונה מהצומח היא דרך האכילה הבריאה היחידה, יהיה ביקורתי ולא יבין את הבחירה שלי.

בשורה התחתונה, לעולם לא אוכל לרצות את כולם.
זו ההחלטה הטובה ביותר עבורי ואני כאן כדי לחלוק את הסיפור שלי בתקווה שזה יעזור לכל מי שנמצא במצב דומה לשלי.

המעבר לטבעונות
הפכתי טבעונית בסתיו 2015 והרגשתי ממש טוב. הייתי פסקטרית (צמחונית שאוכלת דגים) במשך כמה חודשים לפני כן, והחלטתי להפסיק את כל מוצרי החלב כדי לעזור למערכת ההורמונלית, לעיכול ולעור שלי.
בסופו של דבר, ביצים היו המוצרים היחידים מהחי שעוד אכלתי, אז חשבתי, למה לא לנסות טבעונות?

בהתחלה היה זה שינוי שעשיתי למען בריאותי, אך במהרה זה הפך לעמדה אתית עמוקה בעקבות כך שלמדתי על החקלאות התעשייתית וכיצד בעלי החיים מגיעים לצלחות שלנו. בשבילי טבעונות לא הייתה דיאטה אלא אורח חיים לטווח ארוך, למען לעצמי, כדור הארץ ובעלי החיים.

העור שלי היה הכי חלק מאי פעם, האנרגיה שלי הייתה גבוהה, השינה ומצב הרוח שלי השתפרו, המחזור שלי היה קל, הריצה שלי השתפרה, היתרונות היו לכאורה אינסופיים.

כל כך התרגשתי לחלוק את אורח החיים נטול האכזריות שלי עם אחרים, שבסופו של דבר הבלוג הזה נולד. התלהבתי לחלוק מתכונים עם אחרים והתרגשתי לראות את התנועה הטבעונית גדלה.

אני נוטה להאמין שבאמת הייתי טבעונית אחראית. תמיד לקחתי את התוספים החשובים (ויטמינים D, B12 ואפילו מולטי ויטמין), לא ניסיתי דיאטות קיצוניות כמו תזונת פירות בלבד, צומות מים ארוכים של חודש, או כל טרנד מגוחך אחר שראיתי אחרים עושים.

דברים מתחילים להשתבש
לפני כשנה וחצי (תחילת 2018) התחלתי לאבד כמויות קיצוניות של שיער במקלחת. אני לא מדברת על כמה שערות נוספות במברשת או על הכרית שלי, אני מדברת על חופנים עצומים שדרשו ממני לנקות את ניקוז המקלחת לפחות 3 פעמים במהלך מקלחת של 5-10 דקות, אחרת הייתי עושה אמבטיה במקום.

אני שונאת להישמע שטחית, אבל נשירת שיער כאישה צעירה היא מפחידה. זה מפחיד להרגיש שהגוף שלך הולך נגדך ומפחיד עוד יותר כשאת לא יודעת איך לעצור את זה או כמה רע זה הולך להיות.

לא שיתפתי את זה עד עכשיו כי קשה לי להתמודד עם בעיות בריאות ולחשוף אותן בפומבי. נראה שלכולם יש דעה לגבי מה כדאי ומה אסור לעשות, אז שמרתי את זה לעצמי רוב הזמן.

למען האמת, אני לא אוהבת לשתף את זה עכשיו. אבל אני חושבת שחשוב לכלול את הפרטים האלה ולשתף את הסיפור שלי כי מה שעברתי הוא נפוץ להפליא. לכן, אם גם אתם מתמודדים עם נשירת שיער או בעיות בריאות אחרות, אנא דעו שאתם לא לבד.

ידעתי שאני צריכה שינוי
בנוסף לנשירת שיער, איבדתי את המחזור. סבלתי מעייפות קיצונית ומנדודי שינה נוראיים, קוצר נשימה, פריחות בשוקיים, אי נוחות במערכת העיכול ואקנה כה חמורה שבקושי הצלחתי לישון.

לא משנה מה אכלתי, מיד אחרי ארוחת הערב תמיד הייתי נפוחה, סבלתי מגזים והרגשתי כאב דלקתי. רוב הזמן אחרי שאכלתי נראיתי בהריון. היה לי כל כך הרבה כאב פיזי ורגשי שהפכתי לאדם מאוד לא נעים להיות בסביבתו.

שיחקתי עם מזונות שונים, פירוק של מאקרו-נוטריינטים ושלל דברים אחרים תוך כדי שמירה על תזונה טבעונית, אבל נראה ששום דבר לא עזר.
לא משנה איזה אוכל הסרתי או הוספתי בחזרה, המצב נשאר אותו הדבר. העור שלי היה נורא, האנרגיה שלי הייתה נמוכה, והיה לי ממש קשה למצוא מזונות שלא מגרים לי את הגוף.

הייתי אצל אינספור רופאים ומומחים. בסופו של דבר, לאחר ביצוע מספר סבבים של בדיקות דם, למדתי שיש לי חוסר איזון הורמונלי חמור, אנמיה, מעי דליף, מחלת צליאק ומחסור בכמה רכיבים תזונתיים, למרות התוספים המוקפדים והתזונה הצמחית המגוונת שלי.
הברזל, ויטמין B12 וויטמין D היו נמוכים ביותר, כמו גם יוד, סלניום, אבץ, נחושת ועוד כמה.

הגוף שלי לא היה מסוגל לספוג ברזל וחומרים מזינים אחרים מהמזון ומהתוספים. כדי לספוג חומרים מזינים הייתי צריכה לרפא את המעיים שלי. היו הרבה מזונות שהייתי צריכה להפסיק לצרוך כדי לרפא את המעיים, כמו אגוזים מסוימים, דגנים וקטניות. המשך תזונה טבעונית ללא מזונות אלו רק יוביל לחסרים נוספים.

במשך חודשים שקלתי את השינוי לפני שעשיתי אותו בפועל, למרות שהיה לי חשק עז לדברים כמו ביצים וסלמון.

טבעונות הפכה לחלק עצום מהזהות שלי עם השנים ולא רציתי לוותר עליה. אני אוהבת חיות ולא רציתי לתרום לשום סבל, אבל גם לא רציתי לסבול בריאותית בעצמי.

למרות שלא התמודדתי עם מצבים מסכני חיים כלשהם (למרות שהם מאוד השפיעו על יכולתי לתפקד על בסיס יומי), התסמינים שהיו לי שימשו סימני אזהרה חמורים שהעידו על כך שמשהו לא בסדר ודורש את תשומת ליבי. אם הייתי ממשיכה להתעלם מהם, הם היו מובילים לבעיות בריאותיות חמורות יותר בהמשך הדרך.

ניסיתי הכל
בשנה וחצי האחרונות ראיתי יותר רופאים ומומחים ממה שאני יכולה לספור. פגשתי רופאים רגילים, רופאים נטורופתיים, הומאופתים, כירופרקטורים, מדקרים, תזונאים, דיאטנים. תגידו איזה רעיון שעולה לכם – ניסיתי את זה. עשיתי אינספור בדיקות, החל מהורמונים, ועד בלוטת התריס, ברזל, ויטמין A, D, B12, יוד ועוד.

ניסיתי עשרות תוספי מזון (בשלב מסוים לקחתי למעלה מ-50 תוספי מזון ביום בניסיון להרגיש נורמלי). חוויתי התקדמות רבה הודות לתוספי מזון מסוימים, אבל לא מספיק כדי להחזיר את הבריאות שלי לקדמותה.

אני אוהבת חיות, אכפת לי מהכוכב שלנו, אני לא רוצה לתרום לסבל של אף יצור חי, אבל לא יכולתי להתעלם מהעובדה שבריאותי הולכת ומחמירה.

הגוף שלך מדבר אליך. התפקיד שלך הוא להקשיב.
בינואר השנה, החלטתי להוסיף קולגן וציר עצמות לתזונה שלי כדי לעזור למעיים שלי. פחדתי ללגום את הלגימה הראשונה של מרק עצמות, אולי אפילו קצת נגעלתי, אבל ברגע שעשיתי את זה יכולתי לשמוע את הגוף שלי אומר אההה, כן, זה מה שאני צריך. שתיתי את זה כמה פעמים בשבוע, הוספתי קולגן ללאטה שלי ולאט לאט התחלתי להרגיש טוב יותר.

בסופו של דבר, הוספתי ביצים, דגים שנתפסו בטבע ועוף אורגני כמה פעמים בשבוע. עד מהרה שמתי לב שכבר אין לי תחושת גזים ונפיחות אחרי האכילה. השינויים לא התרחשו בן לילה, אבל עם הזמן התחלתי להרגיש הרבה יותר טוב, ובדיקות הדם שלי שיקפו את זה.

בשבילי טבעונות תמיד הייתה בעניין של חמלה. חמלה לזולת, לבעלי החיים, לכדור הארץ, אבל גם לעצמי. למרות רגש המוסר שלי שצרח עלי להמשיך לאכול תזונה מבוססת צמחים, הגוף שלי צרח משהו אחר.
לא יכולתי להמשיך לאכול בצורה שלא תורמת לבריאותי. האם אכילת תזונה מבוססת צמחים היא דרך טובה יותר לטפל בבעלי החיים? כן. אבל הייתי צריך למצוא דרך אמצע ולהתייחס לעצמי באהבה.

רציתי להיות במקום טוב גם פיזית וגם נפשית לפני שאני משתפת את השינוי הזה. אין לי מניע נסתר או מניע כלכלי שגורם לי לשנות את התזונה שלי. הסיבה היחידה ששיניתי את התזונה שלי הייתה בגלל שזה היה הכרחי לבריאותי.

הניסיון שלי בהוספת מוצרים מהחי
לאחר שנים רבות ואלפי דולרים, אני מאוד שמחה לדווח שנשירת השיער שלי נעצרה והיא (לאט אבל בטוח!) צומחת בחזרה. האנרגיה שלי גבוהה יותר, אני מסוגלת לישון כל הלילה, העיכול שלי טוב יותר, העור שלי התנקה, קיבלתי בחזרה את המחזור ובדיקות הדם שלי הרבה יותר טובות.

בעיות הבריאות שלי לא נעלמו בן לילה והשינוי התזונתי שלי לא ריפא הכל. תזונה היא רק חלק אחד בפאזל הבריאות, אם כי חשוב מאוד. זה הסיפור והחוויה שלי, ואני לא רוצה להוציא לתנועה הטבעונית שם רע.

אני מבינה שההחלטה שלי עשויה להיות מבלבלת או מטרידה. עם זאת, אני רוצה להיות ברורה שתזונה צמחית מלאה היא דרך אכילה בריאה ומזינה. זה יכול לעבוד עבור הרבה אנשים. עם זאת, הייתי חייבת לכבד את העובדה שזה כבר לא עבד בשבילי וכנראה לא יעבוד עבור כולם. בני אדם הם אוכלי כל טבעיים אחרי הכל, ועד כמה שרציתי, תזונה מבוססת צמחים לא תאמה את הגוף שלי. טבעונות היא מטבעה קשורה לחמלה, אבל חשוב לזכור להרחיב את החמלה הזו לעצמנו ולבני אדם אחרים שפשוט לא יכולים לאכול ככה. בין אם מסיבות בריאותיות, כלכליות או אחרות.

אין תזונה אנושית מושלמת אחת. כולנו יצורים ייחודיים עם צרכים שונים, שורשים משפחתיים וכימיה פיזיקלית שונה. פעם האמנתי שווריאציה כלשהי של טבעונות יכולה לעבוד עבור כולם, אבל במהלך השנה האחרונה בה התמודדתי עם בעיות הבריאות שלי, אני מבינה שזה לא כך.

להיות אדם רחום, אתי ומודע לסביבה לא חייב להיות שחור או לבן. שינויים קטנים עושים השפעה גדולה ואני חושבת שחשוב לעשות את הכי טוב שאנחנו יכולים בזמן שאנחנו יכולים. אני עושה כמיטב יכולתי להיות מודעת לסביבה ומוסרית ככל האפשר, תוך שמירה על הבריאות שלי.

כששמעתי בעבר סיפורים על אנשים אחרים שהפנו עורף לתזונה הטבעונית מסיבות בריאותיות, נהגתי לגלגל עיניים. לא חשבתי שיכול להתקיים מצב שבו מוצרים מן החי יקדמו בריאות.
תמיד חשבתי שהאדם המדובר לא יכול היה להיות טבעוני מהסיבות הנכונות.
אני מתנצלת בכנות בפני כל טבעוני לשעבר שאי פעם שפטתי. עכשיו אני יכולה להבין אתכם.

מה זה אומר להמשך
המתכונים בבלוג הזה ימשיכו להיות 80% על בסיס תזונה צמחית ותמיד ללא גלוטן ומוצרי חלב. למתכונים שאינם טבעוניים יהיו אופציות טבעוניות או אלטרנטיבות במידת האפשר.
מתכונים מסוימים יכילו לפעמים ביצים, דגים או עוף. עם זאת, אני רוצה שזה יהיה מקום שבו כל סוגי התזונות יתקבלו בברכה, ללא שאלות או שיפוטיות.

המטרה הסופית שלי תמיד תהיה לתת השראה לאחרים להכניס עוד צמחים לתזונה. למען הבריאות שלנו, החיות וכדור הארץ, צריכה מוגברת של צמחים היא מטרה מצוינת.
אני מרגישה מדהים לאכול בעיקר תזונה צמחית, אבל מרגישה מדהים במיוחד עם תוספת של מוצרים מן החי. אני מקווה שתוכלו לכבד את ההחלטה שלי ואני מעריכה את כל האהבה והתמיכה המתמשכת שלכם! ♡

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *