עמית – טבעוני לשעבר, שנתיים בטבעונות, מייסד Warden

לפניכם פוסט מהפייסבוק של טבעוני לשעבר בו תוייגתי. שוחחתי בפרטי עם עמית, בעל הפוסט, ובאישורו אני מפרסמת את סיפורו כאן.

מסע המודעות התזונתית שלי החל לפני כשש שנים. לאחר שנים שבהן נאבקתי בבעיות דימוי גוף והפרעות אכילה בגיל מוקדם יותר, החלטתי שהגיע הזמן להתאמן ולעלות במשקל בצורה שאני יכול להתמודד איתה.

כמו כל תחום שעניין אותי בחיי, חקרתי את עולם האימונים והתזונה לעומק. התאמנתי חמש פעמים בשבוע, אכלתי ארוחות מלאות בחלבון ופחממות, הוצאתי אלפי שקלים בחודש על תוספי תזונה, חזה עוף, דגים, אורז לבן, ירקות, אבקות חלבון, קריאטין ומה לא. אסתטית, השגתי את מה שרציתי – עליתי כמעט 12 קילו בשנה, אהבתי איך שהגוף שלי נראה, אבל לאט לאט הבריאות שלי החלה להידרדר.

הייתי חסר אנרגיה והרגשתי עייפות במשך כל היום. פיתחתי אקנה דלקתית שאילצה אותי למרוח משחות אנטיביוטיות במשך כמעט שנתיים. העור שלי נראה חיוור וחסר חיים. תופעת ריינו (כיווץ כלי הדם בקצות אצבעות הידיים והרגליים הגורם לאצבעות להפוך לסגולות) שהייתה לי מגיל צעיר החמירה עד רמה בה הייתי מאבד תחושה בידיים. הרגשתי אלרגי לכל דבר שהייתי מכניס לפה, הייתי מצונן בלי הפסקה, ללא יכולת לנשום בצורה סדירה מהאף, ובמצב מנטלי גרוע. התוצאה של מה שעשיתי הייתה בדיוק הפוכה ממה שרציתי שתהיה. למרות שהגוף שלי נראה חזק יותר, הביטחון שלי ירד כי הרגשתי חלש וחולה כל הזמן.

לאחר כמה חודשים של תסכול, נחשפתי לסרט תיעודי על ספורטאים שדוגלים בטבעונות. הספורטאים שיווקו את התחום בצורה מעולה ובמחקרים בסרט, הנתונים עוותו בצורה הגורמת לטבעונות להיראות כמו תזונת קסם שמתאימה לכל אדם ופותרת כל בעיה. אז כאדם החולה שהייתי באותה תקופה, קפצתי על ההזדמנות.

בחודש הראשון של הטבעונות הרגשתי מעולה. האנרגיה שלי הייתה בשמיים והתחלתי לחשוב שמצאתי את המזור לכל הבעיות שלי, אבל זה לא נמשך הרבה זמן. לאחר כחודש הסימפטומים שלי חזרו בצורה הרבה יותר קיצונית, הפעם בליווי של כאבי בטן חדים שהיו משביתים אותי מפעילות. התפתלתי מכאבים והגעתי מספר פעמים לחדר מיון, רק כדי לקבל משככי כאבים ולשמוע את המשפט "אין לנו מושג מה מקור הבעיה", או "אין לנו פתרון".

ההתקפים נעשו קשים יותר ותכופים יותר, עד רמה שפגעה קשות בתפקוד היומיומי שלי. הפסקתי להתאמן וירדתי 15 קילו (שקלתי 60 קילו על גובה 1.82 מטר).

לא העליתי בדעתי שהתזונה הטבעונית יכולה לגרום להחמרה במצבי, הרי אני צורך את התזונה הכי בריאה והכי מוסרית בעולם, לא? מסתבר שלא.

לאחר שנה של התעלמות מזעקותיו של הגוף שלי למזון מהחי, נתקלתי בקבוצה ברשת חברתית שכוללת גם טבעונים/צמחונים לשעבר שחווים סימפטומים זהים לשלי, וריפאו את עצמם בעזרת תזונה עתירה במוצרים מן החי. נתקלתי בעדויות רבות על כך שבשר אדום, חמאה, ביצים, מוצרי חלב וכל שאר הדברים שחששתי מהם כטבעוני, מרפאים מחלות ותסמונות רפואיות קשות, בתנאי שהם נאכלים בתצורה הטבעית והאורגנית שלהם.

בגלל מצבי, החלטתי שאני חייב לנסות את זה.

לאחר שבוע של תזונה שכללה רק בשר, ביצים, פירות, דבש לא מחומם ומוצרי חלב – כל הסימפטומים שלי פחתו משמעותית. חלקם פסקו לגמרי. זה הדהים אותי והחלטתי להמשיך עם התזונה הזו. היום, לאחר שנתיים בתזונה שמבוססת בעיקר על מוצרים איכותיים מן החי, כלל הסימפטומים שציינתי נעלמו כלא היו.

לא הייתי ממליץ לכל אדם לעשות בדיוק מה שאני עשיתי בשנתיים האלה, אבל הייתי ממליץ לכולם להתעניין בבריאות שלהם, לחקור ולאסוף מידע על מה שאנו מכניסים לגופנו ולא לקבל כל דבר כעובדה מוצקה שאין לחלוק ולערער עליה.

התרבות המודרנית מנרמלת תופעות בריאותיות שכיחות כמו אקנה או השמנה, ומספקת להם "פתרונות" שלרוב הם לא יותר מאשר פלסטרים, שבמקרה הטוב אינם עוזרים ובמקרה הרע גורמים לבעיות אחרות.

אז איך אפשר לדעת מה טוב עבורנו ומה לא, בשפע המידע שאנו נחשפים אליו? איך אפשר לדעת האם לקבל את המלצתו של רופא אחד, או דווקא את ההמלצה המנוגדת של תזונאי אחר? איך לומדים לשחות באוקיינוס המידע האינסופי שעוסק בבריאות, מדע ותזונה?

בדיוק לשם כך הקמתי את אתר Warden.

המטרה של וורדן היא להגביר את המודעות לצריכת מזון טבעי, להסביר את ההיגיון מאחורי צריכת מוצרים איכותיים מן החי שריפאו אותי ממעי דליף, תסמונת ריינו, עייפות כרונית, דיכאון וחרדות, בגיבוי של מחקרים מדעיים, לנפץ מיתוסים שגויים בתחום התזונה, ולתווך ישירות בין יצרני המזון לצרכניהם.

וורדן הוא מיזם התנדבותי ללא מטרות רווח. האתר נטול פרסומות ובאנרים ומתבסס על תרומות הגולשים. מטרת העל היא להביא בפניכם את התמונה המלאה (ככל האפשר) ונטולת האינטרסים המסחריים של עולם התזונה והבריאות ולאפשר לכם להגיע בכוחות עצמכם לתשובה – איזו תזונה הכי טובה עבורכם.

לכן, אם ברשותכם עסק של מוצרים אורגניים, תוכלו ליצור איתי קשר ולפרסם את העסק שלכם באתר – ללא עלות.

אם אתם מתמודדים עם בעיה שקשורה לתזונה, או שיש לכם ספקות ושאלות שונות בתחום – צרו איתי קשר.

הבהרה: הכותב אינו בעל סמכות רפואית וגם לא תזונאי.

כל העצות שאני מעניק מתבססות על ניסיון החיים האישי שלי ועל מחקרים ומאמרים רבים שקראתי בנושא תזונה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *