סכיזופרניה בהפוגה ללא טיפול תרופתי | ד"ר כריסטופר מ.פלמר

ד"ר כריסטופר מ.פאלמר
סכיזופרניה כרונית נכנסה להפוגה ללא טיפול תרופתי
מחקר חדש מצביע על כך שתזונה קטוגנית עשויה למלא תפקיד בטיפול בסכיזופרניה.
פורסם ב-6 באפריל, 2019
למקור לחצו כאן.

על המחבר:
ד"ר כריסטופר מ.פאלמר הוא פסיכיאטר וחוקר מהרווארד העוסק בקשר של מטבוליזם ובריאות נפשית. פלמר הוא חלוץ בשימוש בתזונה הקטוגנית הרפואית בטיפול בהפרעות פסיכיאטריות. הוא ביצע מחקרים בתחום, מטפל בחולים ועוסק בכתיבה ודיבור על הנושא ברחבי העולם. הוא גם מחבר הספר Brain Energy.

סכיזופרניה היא בדרך כלל הפרעה כרונית והרסנית הגורמת לסבל אדיר. היא יכולה להרוס חיים. אפילו עם הטיפולים הטובים ביותר הקיימים, הסימפטומים והסבל לעתים קרובות נמשכים. מאמר ששני עמיתיי ואני פרסמנו ב-6 באפריל 2019 בכתב העת הרפואי Schizophrenia Research מתאר שני חולים עם סכיזופרניה ארוכת שנים שחוו הפוגה מוחלטת של התסמינים עם התזונה הקטוגנית, המהווה טיפול מבוסס ראיות לאפילפסיה. הדבר המעניין במחקר שלנו הוא ששני החולים הצליחו להפסיק תרופות אנטי פסיכוטיות והם נשארים בהפוגה כבר שנים. למרות שבוודאי יש צורך בראיות נוספות, אלו חדשות מלאות תקווה עבור אלה עם הפרעה זו ועבור אנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש המטפלים בהם.


אתגר ההפרעה הפסיכוטית

סכיזופרניה פוגעת באחוז אחד מהאוכלוסייה. הפרעה דו קוטבית, בת דודה הקרובה, משפיעה על 2-5% מהאוכלוסייה. עשרות מיליוני אנשים סובלים. התסמינים כוללים הזיות, אשליות ודפוסי מחשבה ודיבור לא מאורגנים. הזיות הן כאשר אנשים רואים דברים או שומעים דברים שאינם קיימים, בעוד שאשליות הן מחשבות שאינן נכונות, כגון אמונות פרנואידיות. אנשים רבים מתארים את התסמינים הפסיכוטיים האלה כ"חוסר קשר עם המציאות". אנשים המאובחנים עם סכיזופרניה עשויים גם להתעלם מהיגיינה, להימנע מלהיות בחברת אנשים ולהיות חסרי מוטיבציה. המחלה פוגעת ברוב תחומי החיים ועלולה לפגוע קשות בתפקוד בבית הספר, בעבודה ובמערכות יחסים.

הטיפולים הרווחים סובבים סביב תרופות אנטי פסיכוטיות. עד כמה שהם שימושיים עבור חלק, למרבה הצער, הם יכולים להניב תוצאות גרועות עבור אחרים. מחקר בן שלוש שנים שעקב אחר למעלה מ-6,000 מבוגרים שאובחנו עם סכיזופרניה מראה עד כמה גרועות. כל החולים טופלו במרכזים רפואיים אקדמיים ונטלו תרופות אנטי פסיכוטיות. המחקר עקב אחר שלושה מדדים: הקלה בסימפטומים, איכות חיים ויכולת לתפקד בחברה. רק 4% מאותם חולים השיגו הקלה מלאה מהמחלה בכל שלושת המדדים. ברור שאנו זקוקים לרעיונות טיפול חדשים לסכיזופרניה.


מה גורם לסכיזופרניה?

אף אחד לא יודע בוודאות מה גורם לסכיזופרניה. (נ"ע: ממליצה לקרוא את המאמר שכתבתי בהקשר לסכיזופרניה ותזונת גאפס, ד"ר נטשה קמפבל-מקברייד מאמינה שמחלות נפש מתחילות מבעיות במערכת העיכול והצטברות של רעלים בגוף/מוח). רוב הרופאים והחוקרים חושבים שזה כרוך בחוסר איזון כימי. עניין זה מתייחס לנוירוטרנסמיטורים במוח – כימיקלים ששולחים מסרים מתא מוח אחד למשנהו. תיאוריה זו התמקדה במידה רבה בפעילות עודפת של נוירוטרנסמיטר הנקרא דופמין – בעיקר בגלל שכל התרופות האנטי-פסיכוטיות חוסמות את קולטני הדופמין. אמנם ישנן ראיות רבות התומכות בתיאוריית הדופמין, אך טיפולים עכשוויים רבים שתוכננו על בסיסה לא הצליחו. נראה כי הטיפולים משפיעים רק על חלק מהתסמינים, לא על כולם, ואינם משנים את מהלך המחלה עצמה.

חוקרים אחרים חושבים על סכיזופרניה כהפרעה נוירודגנרטיבית. ישנן עדויות לכך שהמוח של אנשים עם סכיזופרניה שונה ממוחם של אנשים אחרים ויכול להשתנות עם הזמן. חלק מהשינויים שנצפו כוללים הצטמקות של כמה אזורי מוח, ושינויים בקשרים בין אזורי מוח שונים.

עם זאת, עדויות בהתהוות מצביעות על כך שמשהו אחר עשוי להיות מאחורי הסכיזופרניה. תשומת לב הופנתה לביו-אנרגטיקה, או ייצור אנרגיה בתאי המוח. ידוע היטב שלאנשים עם סכיזופרניה יש סיכוי גבוה פי שלושה לפתח סוכרת. ויכוח נפוץ בתחום הוא האם התרופות האנטי-פסיכוטיות, שידוע כי הן גורמות לעלייה במשקל ולסוכרת, הן האשמות בכך. מחקרים אחרונים מראים שזו לא כל התמונה. נראה שגם אנשים שאובחנו לאחרונה עם סכיזופרניה – כבר סובלים מתנגודת לאינסולין, למרות שלרוב אין עדיין סוכרת. זה אומר שייתכן שהמוח שלהם לא מקבל מספיק אנרגיה מגלוקוז. מחקרי מוח אחרים מצאו הפרעות מטבוליות, כמו רמות גבוהות יותר של מתח חמצוני וגם דלקתיות.


מדוע שהתזונה הקטוגנית תעזור?

הגרסה הרפואית של הדיאטה הקטוגנית היא דיאטה עתירת שומן, דלת פחמימות ועם חלבון בכמות בינונית, שהוכחה כאפקטיבית לאפילפסיה. במאמר שלי "התזונה הקטוגנית עשויה לעזור להפסיק התקפים" (נ"ע: באנגלית) אני מסביר את ההיסטוריה והמחקר המוכיחים שהתזונה הקטוגנית מהווה התערבות רבת עוצמה בטיפול באפילפסיה. למרות שהיא מכונה "דיאטה", אל תטעו: זוהי התערבות רפואית רבת עוצמה. מחקרים מראים שלמעלה מ-50 אחוז מהילדים עם אפילפסיה שאינם מגיבים לתרופות, חווים ירידה משמעותית בתדירות ובחומרת ההתקפים שלהם, כאשר חלקם הופכים נקיים לחלוטין מהתקפים.

השימוש בטיפולים לאפילפסיה בתחום הפסיכיאטריה הוא אינו דבר חדש. תרופות נוגדות פרכוסים משמשות לעתים קרובות לטיפול בהפרעות פסיכיאטריות. תרופות כמו Depakote, Lamictal, Tegretol, Neurontin, Topamax, וכל הבנזודיאזפינים (תרופות כמו ואליום ו-Ativan, שנרשמות בדרך כלל לחרדה) – הן כולם דוגמאות לתרופות נוגדות פרכוסים הרשמות באופן שגרתי לטיפול בהפרעות פסיכיאטריות. לכן, אין זה מופרך לחשוב שהתערבות תזונתית מוכחת נגד פרכוסים, עשויה לעזור גם לאנשים מסוימים עם תסמינים פסיכיאטריים.

באופן מעניין, ההשפעות של דיאטה זו על המוח נחקרו במשך עשרות שנים, מכיוון שנוירולוגים ניסו להבין איך זה עובד עם אפילפסיה. ידוע כי תזונה זו מייצרת קטונים המשמשים כמקור דלק במקום גלוקוז. דבר זה עשוי לעזור לספק דלק לתאי מוח העמידים לאינסולין. תזונה זו ידועה גם כמשפיעה על מספר נוירוטרנסמיטורים ותעלות יונים במוח, משפרת את חילוף החומרים ומפחיתה דלקת. כך שיש מדע קיים בנוגע לסיבות שדיאטה זו עשויה לעזור לסכיזופרניה.


אבל האם זה עובד?

אישה בת 82 עם סכיזופרניה פרנואידית כרונית מגיל 17

המטופלת הראשונה שתועדה במאמר מחקרי על סכיזופרניה היא אישה שסבלה כמעט כל חייה מסכיזופרניה כרונית העמידה לטיפול. במשך יותר מ-50 שנה היא סבלה מפרנויה, דיבור לא מאורגן והזיות ראייה ושמיעה. כאשר הייתה בת 70, היא הייתה אובדנית ואושפזה שוב ושוב בגלל פסיכוזה או ניסיונות התאבדות. היא טופלה בלמעלה מעשרה תרופות אנטי-פסיכוטיות שונות ומייצבי מצב רוח, כולל זריקות אנטי-פסיכוטיות רגילות. אף אחד מהם לא עזר לתסמינים שלה. היא לא הייתה מסוגלת לטפל בעצמה והיה לה אפוטרופוס מטעם בית המשפט ושירותי בריאות ביתיים.

בגיל 70, כשהיא במשקל 330 קילו, היא פנתה למרפאה רפואית לירידה במשקל והתחילה את הדיאטה הקטוגנית. תוך שבועיים מתחילת הדיאטה, היא דיווחה על ירידה ניכרת לא רק במשקלה, אלא גם בתסמינים הפסיכוטיים שלה. תוך מספר חודשים היא הרגישה כל כך טוב יותר, שהיא הצליחה להפסיק לקחת את התרופות הפסיכיאטריות שלה, בעודה בדיאטה. עם הזמן, מצב הרוח שלה התייצב וההזיות והפרנויה שלה הפסיקו לחלוטין. היא כבר לא הייתה אובדנית. המקרה שלה דווח לראשונה ב-2009.

היום, 12 שנים מאוחר יותר, היא ירדה בסך הכל 150 קילו וממשיכה בדיאטה הקטוגנית. היא לא לוקחת תרופות והיא נשארת ללא תסמינים. היא הצליחה להשיב לעצמה את עצמאותה ולא נזקקה עוד לאפוטרופוס ולצוות הבריאות הביתי. כשדיברתי איתה לאחרונה, היא נזכרה בעשרות שנות הסבל וחוסר התקווה שלה, ואמרה שמאז שהחלה את הדיאטה, יש לה "חיים חדשים", והיא שמחה להיות בחיים.

אישה בת 39 עם סכיזופרניה מזה 20 שנה

המטופלת השנייה המתוארת בכתבה, היא אישה בת 39 שסבלה מאז שנות העשרה שלה מדיכאון, חרדה, אנורקסיה נרבוזה, הזיות ופרנויה. כפי שעושים לפעמים מטופלים, היא הסתירה את הסימפטומים הפסיכוטיים שלה כשהיא טופלה בתחילה בדיכאון ואנורקסיה. מאוחר יותר, כאשר היא סוף סוף דיווחה על התסמינים הפסיכוטיים, בשנות העשרים לחייה, היא אובחנה כחולה בסכיזופרניה. במשך עשר השנים הבאות, היא טופלה ב-7 תרופות אנטי פסיכוטיות שונות, כולל קלוזפין (המכונה "סטנדרט הזהב לתרופות אנטי פסיכוטית"), יחד עם תרופות נוגדות דיכאון וחרדה. עם זאת, היא המשיכה לסבול מתסמינים.

היא סבלה מבעיות כרוניות במערכת העיכול, אז היא פנתה לרופא שהמליץ לה ​​על הדיאטה הקטוגנית. כאשר היא הבחינה בשיפור מסוים בסימפטומים שלה, מתוסכלת מכל התרופות הפסיכיאטריות, היא הפסיקה בבת אחת ובאופן לא נכון את כל 14 התרופות שלה. זה גרם לה לפסיכוזה קשה שדרשה אשפוז ממושך. בבית החולים, היא טופלה מחדש עם Haldol-decanoate (תרופה בהזרקה שלא עזרה לה בעבר) והיא המשיכה בתזונה הקטוגנית. תוך חודש עם תרופה זו, יחד עם הדיאטה הקטוגנית, היא דיווחה על הפוגה מוחלטת של הסימפטומים הפסיכוטיים שלה בפעם הראשונה מאז שהייתה בת 14. במהלך השנה שלאחר מכן, היא הלכה והפחיתה בתרופה ונשארה נקייה מתסמינים פסיכוטיים. יש לציין שהיא ירדה 70 קילו בעקבות התזונה, מה שהחמיר את האנורקסיה שלה. מאז היא עלתה חזרה 30 קילו וכיום היא שומרת על משקל בריא. חמש שנים לאחר תחילת הדיאטה הקטוגנית, היא הפסיקה לחלוטין את כל התרופות האנטי-פסיכוטיות וממשיכה בתזונה כשהיא נקייה מכל התסמינים הפסיכוטיים. היא גם סיימה לימודי תואר שני ועובדת כעת במשרה מלאה.


עדויות נוספות לתזונה הקטוגנית לסכיזופרניה

מעוררי השראה ככל שיהיו, שני המקרים המדווחים הללו אינם הראשונים מסוגם. הם מצטרפים לערימה הולכת וגדלה של עדויות התומכות בשימוש בתזונה הקטוגנית בטיפול בסכיזופרניה.

סכיזופרניה בשנת 1965

בשנת 1965, עשר נשים שאושפזו עם סכיזופרניה וכבר קיבלו תרופות וטיפול בנזעי חשמל (ECT או "טיפול בהלם"), עברו גם כן לתזונה קטוגנית למשך חודש. החוקרים דיווחו שהתסמינים שלהן השתפרו לאחר שבועיים בדיאטה, אך לאחר מכן הן הפסיקו את הדיאטה והתסמינים חזרו לרמה המקורית.

הפרעה סכיזואפקטיבית בשנת 2017

בשנת 2017 דיווחתי על שני מקרים נוספים של הפרעה סכיזואפקטיבית שהשתפרו משמעותית בתזונה הקטוגנית. הפרעה סכיזואפקטיבית היא אבחנה הכוללת גם שילוב של סכיזופרניה וגם הפרעת מצב רוח, לרוב הפרעה דו-קוטבית. גבר ואישה, שניהם בשנות ה-30 לחייהם, סבלו מהפרעה סכיזואפקטיבית עמידה לטיפול במשך שנים. בדיאטה, התסמינים שלהם השתפרו מאוד, ושניהם ירדו כמויות משמעותיות של משקל. מחוץ לדיאטה, הסימפטומים שלהם חזרו.

סכיזופרניה באקוודור

בשנת 2018, שני תאומים מאקוודור, בן ובת, שאובחנו עם סכיזופרניה בגיל 14 ו-18, ​​החלו בניסוי של 6 שבועות בתזונה הקטוגנית. במחקר זה היה פסיכיאטר שדירג את הסימפטומים של כל תאום מבלי שהיה מודע למצב התזונה שלהם. מעניין לציין שרק כאשר המטופלים דבקו בתזונה – השתפרו הסימפטומים שלהם. שניהם גם ירדו במשקל. כשהם הפסיקו את הדיאטה בסוף המחקר, הסימפטומים שלהם חזרו לרמה המקורית שלהם.

סכיזופרניה בעכברים

בשנת 2015, חוקרים ערכו מחקר על השפעות התזונה הקטוגנית בעכברי מודל של סכיזופרניה. מחקרים כאלה בדיוק משמשים בפיתוח תרופות אנטי פסיכוטיות חדשות. נמצא כי הדיאטה הקטוגנית מנרמלת את התנהגויות העכברים הקשורות לסכיזופרניה, מה שמצביע על השפעה אנטי פסיכוטית.

ב-2018, אותם חוקרים פרסמו מחקר נוסף על התזונה הקטוגנית המנרמלת עיכוב של קדם-פולס לקוי בעכברים – עוד סמן הקשור בדרך כלל לסכיזופרניה. מדד זה יצא תקין אצל העכברים בתזונה הקטוגנית. מעניין שירידה במשקל הייתה פקטור שבאמצעותו הם שלטו בתכנון המחקר. חלק מהעכברים היו מוגבלים בקלוריות ואחרים לא. הם הגיעו למסקנה שלא נדרשת ירידה במשקל כדי להפיק תועלת מהתזונה הקטוגנית – הדיאטה לבדה מספיקה.


השלכות

לשתי הנשים שנמצאות כעת בהפוגה מוחלטת מסכיזופרניה ומתוארות במאמר המחקרי על סכיזופרניה לעיל, כנראה לא אכפת מדוע הדיאטה הזו עבדה. עבורן, ההוכחה היא בתוצאה. אבל אנחנו הרופאים, אוהבים לדעת יותר על איך ולמה דברים עובדים, ולהבין טוב יותר כמה אנשים נוספים עשויים להגיב לטיפול מסוג זה. ברור שדרוש מחקר נוסף. עם זאת, אל תטעו. כל ממצאי המחקר הללו, מהמדע הבסיסי של סכיזופרניה ועד לדיווחי המקרים והמחקרים שהוזכרו כאן – פותחים שדה חקירה חדש, כזה המבוסס על מנגנוני פעולה חדשים לחלוטין ודרך חדשה לגמרי להבנה של סכיזופרניה. אני, למשל, מלא תקווה לגבי מיליוני האנשים הסובלים. ככל שנוכל להציע טיפולים יעילים יותר מוקדם יותר, כך ייטב.


האם כדאי שאדם ינסה בעצמו את הדיאטה הזו?

אם יש לך סכיזופרניה או הפרעה רצינית כלשהי ואתה שוקל להשתמש בתזונה הקטוגנית כטיפול, אני ממליץ לך בחום להתייעץ עם איש מקצוע רפואי לפני שתנסה את הדיאטה הזו. למה? כי מחלות נפש הן הפרעות חמורות ולפעמים מסוכנות. לגרסה הרפואית של הדיאטה הקטוגנית יש סיכונים ותופעות לוואי. כדאי שיהיה לך מידע מדויק, עזרה ופיקוח רפואי כדי שתוכל ליישם את הטיפול בצורה בטוחה ויעילה. כל החולים שתוארו בכל המחקרים הללו טופלו על ידי רופאים, במקביל להתנסות בדיאטה הקטוגנית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *