סטיבן – טבעוני וטבעונאי לשעבר 15 שנים

סטיבן – טבעוני לשעבר 15 שנים
תמלול ותרגום ראיון (מקוצר מעט) שפורסם לפני 3 שנים נכון לכתיבת מילים אלו.

מתוך ערוץ היוטיוב sv3rige.

שמי סטיבן ואני מאוסטרליה. גדלתי בסידני ושם התחלתי את הטבעונות שלי, בשנת 1997 בגיל 25, לפני 21-22 שנים. אדם שלא הייתה לא שום סמכות מקצועית, שכנע אותי לעבור לטבעונות בטענה שזו התזונה הטובה ביותר.
גדלתי במשפחה אירופאית-קרואטית ולא היו לי שום בעיות בריאותיות באותו הזמן, אכלתי תזונה הנחשבת מסורתית ומזינה. הייתי מעל 180 ס"מ, שקלתי 100 קילו ונהגתי להרים משקולות.
בתזונה הטבעונית ירדתי ל 66 קילו. הרגשתי כאילו שאני נמס ונעלם.
אתה לא יכול לשמר מסת שריר על התזונה הזו כי אתה לא אוכל חלבון. השלכתי את זה על זה שאני עובר ניקוי רעלים ואמרתי לעצמי שאין סיכוי שהגוף שלי יבנה עם כל ה"זבל מהחי". אתה ישר אומר לעצמך את כל השקרים האלו.
זה היה מאוד מסוכן כי התחלתי להיות חולה במהירות. אני חושב שכשאתה מאבד את כל המשקל הזה אתה גם מאבד איתו הרבה רעלים ששכנו בתוך השרירים, בשומן וכו'.
הייתה לי ידידה נטורופתית והוא אמר לי "תאכל מהר ביצים או חמאה, אל תהיה אל מאה אחוז טבעונות כי הגוף שלך לא יכול להתמודד עם זה".
זה היה הסימן הראשון. היא מאוד דאגה לי כשהיא ראתה כמה משקל איבדתי אבל אני הקשבתי לכל האנשים שאמרו כמה טבעונות זה טוב וכמה מוצרים מן החי זה רע ורעיל ומרושע.
ראיתי הרבה שבטבעונות אנשים הופכים מאוד רזים או שמנים.
אמי מאוד דאגה לי ואני הייתי אומר לה שאני בריא. הרבה חברים דאגו לי אז, אני הייתי מכריז "כוח הטבעונות!" והם היו אומרים לי "תסתכל על עצמך, אתה עור ועצמות".
נהגתי לרכב לכל מקום על אופניים. חבר שהוא בודיבילדר אמר לי "תראה את הרגליים שלך, אתה לא זוכר איך הן נראו פעם? אתה כל כך רזה".
הייתי שומע את כל הדברים האלה שנאמרו לי אבל חשבתי שאני על דרך בריאותית חדשה ושהגוף שלי נקי.

הייתה פעם שביליתי עם חברים והם אכלו דגים ונקניקיות ואני יכולתי לאכול רק את הלחמנייה והעגבניות. הם הסתכלו עליי כמו מסכן ובאותו הזמן באמת חשבתי שאני כזה ושאני רזה, אבל משהו קורה בתוכך, קשה לי להסביר.. אתה מתפרק, אתה כמעט מת אבל אתה עסוק בלהאמין ש"אני בריא, אני טבעוני". מה שקורה במציאות פשוט לא משנה לך, כל עוד אתה טבעוני אתה משוכנע שאתה בריא.
טבעונים היום שמראים לי תמונה של טבעונים אחרים ואומרים "תראה כמה הוא בריא", אני מסתכל ורואה שהבן אדם בתמונה סנטימטר מלמות, אבל הטבעוני שמביט בתמונה בטוח שהוא סמל הבריאות.
הייתי פשוט מורעב, לא יכולתי לזוז, לא יכולתי לעשות כלום. לקחתי תוספי תזונה ואם לא דאגתי לאכול קטניות הייתי בנפילה.

מראיין: כמה זמן לקח לך להפוך לכזה רזה? מתי הסביבה אמרה לך על כל עניין המראה שלך?
סטיבן: כמעט מיידית, כבר באותה השנה, ב 1997, אבל אני מניח שזה לקח כמה חודשים.
אני פשוט נמסתי, הפכתי עור ועצמות. אנשים חשבו שאני ב"הארי קרישנה" (קבוצה רוחנית-דתית).
כל מי שהכיר אותי בעבר שאל אותי "מה קרה לך?" אני הייתי עונה שאני טבעוני והם לא היו מבינים את העניין, הרבה אנשים באמת דאגו לי. אנשים חשבו שאני על סמים.. זה היה רע.
הויטמין B12 היה בסדר אצלי והעניין הוא שלפעמים בתזונה הטבעונית הבעיות יצוצו מיד ולפעמים זה יקח שנים, אז הייתי בטוחה שלמרות שירדתי במשקל אני בריא. חשבתי שאני על תזונת גן עדן של אדם וחוה.
אף קהילה אנושית לא עשתה את זה מעולם, אין שום ראיות לזה, זה פשוט רעיון של ניו אייג'.
חשבתי שאחיה כך לתמיד אבל התחלתי להתפרק, מילולית ממש, ועדיין המשכתי להאמין בשקר הזה.
וכל הדברים האלה שאנשים מאמינים להם, כמו על כולסטרול, על רעלים בדגים, אם כבר הראיות מראות שאי-אכילת דגים וכולסטרול גורמת לדמנציה.
אלה שקרים שהיו מוכרזים בתוך קבוצות דתיות, היום גם רופאים, מטפלי ניו אייג', נטורופתים.. זה פשוט הפך להיות הדבר הטרנדי לעשות, אז יש לך קולות ללא הפסקה שאומרים לך שכולסטרול זה רע, שמוצרים מן החי ממש רעילים.. ואין כל כך קול שאומר משהו אחר אז אתה פשוט חושב שאתה עושה את הדבר הנכון.
זו פשוט שטיפת מוח.

ראמן טבעוני עם טופו. צילמה ואכלה כשעוד הייתה טבעונית: נעמה עציץ.

אז הבריאות שלי התדרדרה. אחד הדברים המשמעותיים שקרו לי זה שפרצתי דיסק בגב והתחלתי לסבול מהמפרקים. נוצר שם איזשהו איחוי אבל לא כמו שצריך, כל הזמן הייתה פגיעה חוזרת כי היו חסרים לי חומרים בגוף כמו ג'לטין, קולגן, ויטמין , A, D, K2, מינרלים ועוד דברים.. לא היו את המרכיבים שיוכלו לסייע בספיגת מרכיבים אחרים ולא את המרכיבים שיוכלו לשקם רקמה, אז אתה מתחיל להיות במאזן שלילי ולהתפרק.
הגוף לא הצליח להחלים. הוא היה במחסור תזונתי עמוק והכאבים החמירו כל כך שלא יכולתי לישון בלילה.
התחלתי להשתגע מחוסר השינה והכאב, וניסיתי הכל. חשבתי שאולי הבעיה היא במיטה שלי אז נפטרתי ממנה, אנשים הציעו לי כל מידיי פורמולות ופתרונות.. וזו הייתה רק ההתחלה, כי אני המשכתי בדרך הזו.

היה לי שכן באותה תקופה שאכל המון בשר והיה מאוד גדול וחזק. הוא היה אומר לי "אתה חייב לאכול את הדברים האמיתיים", זו הייתה העצה הכי טובה שנתנו לי, אבל אני, השלד שהייתי, אמרתי לו "לא, אתה לא מבין כלום". הוא הזמין אותי פעם לברביקיו אצלו והיה מזון מהחי פשוט בהכל, גם בסלט. זה סימן אתה יודע, בני אדם מכניסים מזון מהחי להכל. והנה אני הייתי הטבעוני היחיד בין כולם, חולה ורזה ובטוח שהצדק איתי, בזמן שהשכן שלי, שאפילו לא ניסה להיות בריא פשוט היה כזה.

דברים המשיכו להתדרדר ואני התחלתי לחלות בכל חורף ולסבול מהקור, אז התחלתי לנסות וריאציות שונות בתוך התזונה הטבעונית, מחפש אחר תשובות. ניסיתי טבעונות עם חלבון גבוה ושומן גבוה, אז אכלתי הרבה קטניות, אגוזים, זרעים, שמנים צמחיים. ניסיתי גם פחמימות גבוהות ושומן גבוה, שיחקתי למעשה עם כל קומבינציה שאתה יכול לחשוב עליה. לפעמים הרגשתי קצת יותר טוב, לפעמים לא.

בשלב זה פגשתי אדם בשם הולי שהייתה לו הבנה בתזונה והוא הציע לי לעבור לטבעונאות (רואו פוד). זה היה בערך לפני 12-15 שנה, לא הבנתי על מה הוא מדבר. שאלתי אותו "מה אכלת לארוחת בוקר?" הוא השיב "תפוזים". הייתי במצב שהייתי כבר מוכן לנסות הכל. יום למחרת קניתי בסופרמרקט אורגני קופסאות של ענבים, תמרים, קוקוס ודברים נוספים בסגנון. אז עברתי לטבעונאות והרגשתי טוב יותר לקצת זמן אבל זה לא נמשך הרבה והייתי רעבה כל הזמן. אני זוכר איך ישבתי בערב במשך שעתיים ואכלתי קילו ליצ'י ועדיין נשארתי רעב. אכלתי עוד שתי בננות ואגוזי ברזיל ובסוף הלכתי לישון.
זו פשוט בדיחה. הייתי אוכל 30 בננות ביום, קופסת בננות. כל הגראז' היה מלא קופסאות, בננות, תפוזים.. לא יכולתי להחנות את הרכב בגראז' כבר.
הייתי מכין לי סלט לארוחת צהריים ומנסה להעשיר אותו באגוזים, אבוקדו, זיתים, כל דבר שומני שיעזור לי לחוש תחושת מלאות. שעה אחר כך הייתה מגיעה נפילת אנרגיה והייתי חייב שוב סוכר. הייתי מכין שייקים בכמות כל כך גדולה שקניתי לי אגרטל פרחים כדי לשתות ממנו, זה היה אולי שתיים-שתיים וחצי ליטר, זו הייתה פשוט בדיחה. הייתי שם את כל מה שנוהגים ב"לייף סטייל" הזה לשים, עלים, גרעינים.. חברים שלי היו באים ורואים את כמויות המזון האורגני אצלי בבית שבזבזתי עליו המון כסף והיו אומרים לי שאני בתזונת 5 כוכבים.

כשאני ובת זוגי התחתנו הייתה לנו חתונה טבעונית עם כל האוכל המזוייף ותחליפי הבשר הטבעונים. אני זוכרת שהקאתי מהאוכל הזה. זה היה שכבר הייתי טבעוני 9-10 שנים.

מראיין: מדהים שהצלחת להחזיק מעמד כל כך הרבה זמן למרות שזה היה נורא כבר מההתחלה.
סטיבן: שיגעון, זו המילה. קשה להסביר.
באיזשהו שלב עברנו לגור בהרים והייתי על תזונת הרואו פוד ולא משנה כמה בגדים לבשתי או מה הייתה השעה – קפאתי מקור. הבעיות הבריאותיות המשיכו, היו לי בעיות במיניסקוס בברך, ניסיתי כל מיני שיטות טבעיות שלא עזרו. הייתה לי בעיה בכתף ולא היה טעם בכלל לנסות לתת לזה להתרפא כי כל הזמן קרעתי מחדש ונאמר לי שצריך ניתוח. אז סבלתי מכאבי גב, צלעתי בגלל הברך.. בעיות הבריאות פשוט המשיכו להגיע והבעיה החמורה ביותר שכמעט איבדתי את חיי בגללה. הייתי בטיול באי טרופי והרגל שלי נחתכה בתוך המים מלאי הבקטריות. הרגל התנפחה וכשחזרתי לאוסטרליה ישר התחלתי עם כל העשבים הטבעיים וניסיתי להיעזר בשום חי. הופיעו עליי כל מיני שלפוחיות שהתנפחו בכל מיני מקומות בגוף, זה היה הרעלת דם (ספטיסמיה). באיזשהו שלב התנפח לי וריד לאורכו, מהזרוע עד הצוואר ואני התחלתי להזות וליפול. הלכתי לרופא שהציל את חיי בעזרת אנטיביוטיקה, היא הורידה מיידית את הנפיחות.
על תזונה הטבעונית אתה במצב כל כך ירוד שאתה חשוף באמת לכל דבר.

התחלתי לחשוב על להתחיל לאכול בשר אבל עדיין בקושי יכולתי להגיד את המילה הזו וחשבתי בראש "אני הולך למות, אני אלך לגיהנום, מוצרים מהחי הם כל כך רעילים". זה היה ב 2012.
אני זוכרת איך דמיינתי כאילו ברק יפגע בי בעקבות אכילת הבשר, ראיתי את עצמי פשוט מת.
אלמנט האשמה שמגיע עם זה, זה פשוט לא ניתן להסברה.
אנשים מעדיפים למות מאשר לאכול בשר.

התחלתי לסבול גם מבעיות שיניים. כאבו לי מאוד השיניים והאמייל ירד. נשברה לי גם שן וסבלתי מכאבים נוראים. אני זוכר שלא הבנתי איך זה יכול לקרות, אני על התזונה הכי בריאה שיש.
ואז נתקלתי בספר על בריאות השיניים וכל הזמן חשבתי איך זה יכול להיות שכל ההמלצות בספר הן הדברים הכי לא בריאים שיש, כמו לאכול בשר. לא הבנתי איך דבר כל כך לא בריא יכול להיות טוב בשבילך, אז חשבתי שאולי ההמלצות נועדו רק לרפא את השיניים אבל הן יזיקו לשאר הגוף. זה היה רעיון כל כך מטופש, אם משהו בריא לשיניים הוא יהיה בריא גם לשאר הגוף.
בעקבות הקריאה החלטתי מיידית לקנות חמאה ופשוט התחלתי לשפשף את זה על השן הכואבת, והכאב שכך, רק מזה ששפשפתי חמאה. והייתה לי גישה לחלב רואו (לא מפוסטר) אז מיד התחלתי לצרוך גם אותו ולעקוב אחרי כל ההוראות בספר. באופן מיידי מצב השיניים שלי השתפר. התחלתי לאכול בשר, ביצים אורגניות, מזונות מותססים מהחי כמו יוגורט, הכל כמה שיותר אורגני.

התחלתי להרגיש טוב יותר ולהתחזק.
השיניים השתפרו, הכתף, אפילו מבלי לחשוב על זה, פשוט התרפאה מעצמה. המיניסקוס בברך שכל כך סבלתי וניסיתי לרפא, פשוט התרפאה מעצמה, מבלי שבכלל ניסיתי, מאה אחוז ללא כאב. כל בעיות הבריאות שהיו לי פשוט נעלו כאילו בין לילה. זה היה מטורף.

עד עכשיו סיפרתי על עצמי ולא הזכרתי את ילדיי.
יש לי ארבעה ילדים.
עם הילד הראשון, היום בן 10, היה הריון לא קל ולאשתי לא היה חלב להניק.
אשתי הייתה טבעונית אבל לא אדוקה כמוני, אז בכל פעם שהיא הייתה אצל אמא שלי היא הייתה אוכלת תפוחי אדמה אפויים עם שמנת וגבינה וחלב ההנקה שלה היה חוזר.
אלה היו סימני אזהרה ענקיים אבל תמיד היא הייתה חוזרת הביתה לתזונה הטבעונית שלנו.
והתינוק היה כל הזמן בוכה לאכול, הוא לא היה מוזן, אז היינו נותנים לו מי קוקוס, טירוף. היו לו כל מיני בעיות בריאותיות אבל בגיל 5 הוא כבר היה על תזונה מזינה מסורתית וכל הבעיות שהוא סבל מהם נעלמו.

הילד השני, היום בן 8, כנראה סבל הכי הרבה. הוא היה טבעוני עד גיל שנתיים-שלוש. הוא בכה כל כך הרבה והיינו מביאים לו שייק למיטה כי הוא לא היה מסוגל לישון והיו לו כל מיני בעיות בריאותיות. הוא עדיין עם בעיות אבל מצבו משתפר והוא מתחזק.

עם הילד השלישי, היום בן חמש, אשתי כבר הייתה על תזונה שהיא לא מאה אחוז טבעונית כי היא אכלה חמאה לפעמים אבל זה לא באמת היה מספיק. בגיל חצי שנה התינוק היה שוכב חסר חיים. הוא היה עושה תנועה ביניקה פעם-פעמיים ואז נרדם. היה לו קשה לנשום, לזוז, זה היה כאילו שהוא גוסס.
כשלקחתי אותו לרופא הוא שאל אם הוא מחוסן וכשענינו שלא הוא פשוט סירב לבדוק אותו ואמר "אני לא רוצה לדעת ולא רוצה לראות את התינוק שלכם". ואנחנו עוד גרנו במרחק של שעה נסיעה מהרופא. הרופא הבא רצה לעשות לו בדיקת דם וזרימת הדם שלו הייתה כל כך גרועה וחורקת שבקושי הצליחו להוציא ממנו דם, ואני הבנתי שהמצב רע. לא הבנו מה קורה, זה היה הזמן שרק התחלנו להכניס מוצרים מן החי, עוד לא היינו בזה ממש, עדיין אכלנו הרבה פירות וירקות וממש בקושי מוצרים מהחי.
התינוק המשיך להתקשות לנשום ובלילה היה נראה שהוא ממש משתנק. הוא היה חיוור-צהוב והוא היה מתעורר בלילה בוכה ומשתנק. חשבתי "התינוק הזה גוסס, אנחנו חייבים לראות רופא" אבל לאף אחד מהם לא היה אכפת. טסנו איתו לרופא, עוד היה חשוך בחוץ וזה בדיוק היה לפני הבוקר שבו היינו אמורים לעבור דירה. זה היה שעה נסיעה לבית החולים הקרוב. ברגע שנכנסנו למיון זה היה נראה שכל אנשי הצוות שם מיהרו לטפל בתינוק שלנו ואנחנו פשוט לקחנו צעד אחורה. הם ניסו לתת לו מנת דם ופשוט לא הצליחו למצוא וריד. הם ניסו למצוא בכל הגוף שלו ובסוף חיברו לו דרך וריד בצוואר. ברגע שחיברו אותו לעירוי דם הצבע התחיל לחזור אליו.
הם הצילו אותו, ותודה לאל שהדם הזה לא היה של תורם טבעוני, תודה לאל שהעולם לא טבעוני.
הם המשיכו לטפל בו ואשתי נשארה איתו בבית החולים. אני הייתי מביא לה כריכי הודו ועוד דברים, אז החלב שלה התחיל להשתפר.
היום הילד מאוד חזק והוא למעשה חזק יותר משלושת הילדים כי הוא היה על תזונה טבעונית הכי פחות זמן, רק חצי שנה (מתכוון לכך שהוא ינק חלב מאמא שהייתה טבעונית הכי פחות זמן).

יש לנו ילדה נוספת שאשתי הרתה אותה שנתיים אחרי שהיא ניזונה מתזונה מזינה מסורתית. הילדה הזו, בת שלוש וחצי, סופר בריאה, אין לה שום בעיות בריאותיות, היא גדולה, חזקה, מתקדמת לגילה.

מראיין: האם היו לכם בעיות להיכנס להריון? להרבה טבעונים יש בעיות מהסוג הזה.
סטיבן: לא היו לנו אבל אנחנו יודעים שלהרבה טבעונים יש הרבה קשיים להיקלט וגם הפלות.

מראיין: איך אתה רואה את העתיד בנוגע לטבעונות?
סטיבן: זה מאוד טרנדי היום. אני קורא לתזונה הזו "הונאה שטנית ניו אייג'ית".
יש דחיפה חזקה לזה ואנשים נופלים בהונאה.
זה גם קשה ליישום. הייתי בארוחת ערב עם טבעוני מוביל, במסעדה צמחונית. הוא אכל את המאפים עם הביצים ודברי החלב. אז יש הרבה אנשים שאומרים שהם טבעונים אבל בעצם לא.
העתיד לא נראה טוב כי ההונאה חזקה, הבריאות של האנשים מתפרקת והם לא עושים דבר בנידון.
אם אנשים יקחו צעד אחורה, ישתיקו את כל המידע שהם מקבלים ורק יקשיבו לגוף שלהם – זה יביא עתיד טוב יותר.

מראיין: יש משהו נוסף שהיית רוצה לומר?
סטיבן: לאנשים המשתייכים לקהילות חברתיות או דתיות ומפחדים לצאת, יש הילה של קדושה והם מאמינים שזו הבריאות, והם בנו לעצמם פרסונה אבל בעצם לא פוגשים את העצמי שלהם – הילדים והמשך הדורות הם ההוכחה. ישנה היאחזות בגורואים, ברופא כזה או אחר, במחקר כזה או אחר, אבל ההוכחה היחידה היא בסופו של דבר החיים לאורך דורות. במשך דורות אנשים אכלו מזון מן החי, לא ניתן למצוא קהילה טבעונית בהיסטוריה והמדד הכי אובייקטיבי היא היכולת להתרבות. ואנשים חיים בתוך ערים ובצורה כל כך רחוקה מהטבע אבל אם אתה חי קרוב יותר לטבע אין ברירה. אני הייתי צריך להרוג אתמול תרנגול ואנשים מזדעזעים אבל זה מה שאתה צריך לעשות. קחו צעד החוצה וצאו מהמציאות המזויפת שאתם חיים ותתבוננו על כל הנקודות. אני גיליתי שהכמות הגדולה של הדברים שחשבתי שהם אמת – התגלו כשקר.
והשקרים האלה נאמרים שוב ושוב ושוב, ואנשים פשוט מאמינים להם כי הם פשוט נאמרים מספיק פעמים.
כמות השקרים בהקשר לטבעונות היא עצומה ואנשים צריכים ללמוד את הסיפור המלא, יש תשובות להכל. ואני כמובן לא מדבר על לאכול מזון מן החי מהתעשייה הרעילה, אני מדבר על מזון ממקור איכותי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *