משרד החקלאות האמריקאי מתעלם מהמדע על דל-פחמימה / נינה טיישולץ

תרגום מאמר של העיתונאית חוקרת המדע נינה טיישולץ.

ה- USDA מתעלמים מהמדע על דיאטות דלות פחמימות
למשרד החקלאות האמריקאי יש רקורד של "קבירת" מדע משנת 2014
נינה טיישולץ
26 ליוני 2022

"תהיתי אם כדאי לנו לעשות סעיף נפרד על דיאטות דלות פחמימות במקום לקבור את זה", כתב הפרופסור לתזונה בהרווארד פרנק הו על דו"ח המומחים הרשמי של הנחיות התזונה של ארה"ב לשנת 2015. במהלך העשור האחרון, אלפי מדענים, רופאים ואחרים, קראו לפקידים המפקחים על מדיניות התזונה של מדינתנו לשים לב למחקרים על דיאטות דלות פחמימות, אך למרות שהמדע התקדם במהירות, נראה שהסוכנויות הפדרליות האחראיות על ההנחיות מעוניינות יותר מאי פעם להתעלם, וכן, לקבור את המדע.

הספרות (נ"ע: המדעית) על דל פחמימות היא כיום עצומה. חיפוש מהיר של "דל פחמימות" ב-pubmed.gov, מסד נתונים ממשלתי של מחקרים מדעיים, מעלה היום 7,821 פרסומים, כולל 858 ניסויים קליניים (הסוג המחמיר ביותר של ראיות מחקריות). (1,2) השוו זאת ל-401 הניסויים על "דיאטה צמחונית", שהומלצה רשמית על ידי הנחיות ארה"ב מאז 2015.

כמובן שכמות אינה איכות, אבל האגודה האמריקאית לסוכרת קבעה שלתזונות דלות פחמימות יש את "רוב ההוכחות לשיפור המדד הגליקמי" [בקרת סוכר בדם], נושא המפתח כשזה נוגע לאנשים עם סוכרת. תזונה זו מייצרת "יותר ירידה במשקל" מאשר תזונה עם כמות גבוהה יותר של פחמימות, כך על פי איגוד הלב האמריקאי.

למרות זאת, לפניכם ההיסטוריה העדכנית בנוגע לאופן שבו משרדי החקלאות והבריאות והשירותים האמריקנים (USDA-HHS), אלה הם הסוכנויות הפדרליות המוציאות יחד את ההנחיות כל חמש שנים, טיפלו בספרות המדעית הרחבה הזו:

עבור ההנחיות של שנת 2015 , ערך(3) ה- USDA סקירה רשמית של נתונים אלו ומצא 40 מחקרים, אך בניגוד לביקורות האחרות שלהם, את אלה הם הסתירו ואפילו לא חשפו את העובדה שהסקירה בוצעה. קיומה של הסקירה התגלתה במיילים שהושגו באמצעות חוק חופש המידע (FOIA);

חמש שנים מאוחר יותר, עבור ההנחיות של שנת 2020, ה-USDA סקר בפומבי תזונה דלת פחמימות, אך לא הצליח למצוא מחקרים העונים על קריטריוני ההכללה שלו בנושא;

עבור ההנחיות הקרובות לשנת 2025, הציע ה- USDA להתעלם לחלוטין מדיאטות דלות פחמימות.

איך דברים כאלה יכולים לקרות?

מחזור חדש מתחיל; עדיין אין הכרה בתזונות דלות פחמימות

בחודש מרץ, השיק ה- USDA את התהליך שלו להנחיות 2025 על ידי פרסום טיוטה של ​​רשימת שאלות מדעיות (כבר לא קיים בכתובת ה-URL המקורית, שלא כללה שאלה אחת על דיאטות דלות פחמימות. אם לא נשאלת שאלה, לא מתבצעת סקירה, וזה אומר שבהנחיות הקרובות לא יהיה סיכוי לכלול אפשרות דלת פחמימות, עד להנחיות של 2030 או מאוחר יותר.

הציבור, שקיבל חודש להגיב, היה ללא ספק מוטרד. כמעט 80% מסך ההערות, או כ-1,200 אנשים, דחקו ב-USDA-HHS לקחת בחשבון את הספרות המדעית הענפה שקיימת על תזונות דלות פחמימות. תקופת ההערות הציבוריות נסגרה באמצע מאי, והסוכנויות טרם הגיבו.

מגיבים רבים הביעו תסכול על כך שהם סבלו מהשמנה ומצבים אחרים הקשורים לתזונה במשך שנים מבלי שסיפרו להם על הזמינות של גישה דלת פחמימות – מה שפתר לאחר מכן את בעיות הבריאות שלהם.
כפי שכתב אחד המגיבים:

"אני רופא בדימוס שנאבק באופן אישי עם עודף משקל או השמנת יתר מאז ילדותי. ייעצתי למטופלים באותם הנושאים, תוך שימוש בהנחיות התזונתיות והפעילות הגופנית של מומחים ממשלתיים ורפואיים. ההנחיות הללו לא עבדו עבור המטופלים שלי או עבורי. נהגתי לרדת במשקל עם ספירת קלוריות ופעילות גופנית, אבל לא הצלחתי לשמר את זה כשאכלתי פחמימות, כולל אלה הנחשבות לדגנים מלאים בריאים. רק כאשר גיליתי מידע על תזונה דלת פחמימות/קטוגנית בגיל 69, הסתיימו המאבקים שלי. אני שומר על אכילה דלת פחמימות מאז, אני מרגיש נפלא, יש לי סיבולת מצוינת בפעילות גופנית, ה-HDL שלי עולה ל-104, ואני לא סובל יותר מכאבי פרקים".

הכל חוזר להנחיות…

את חוסר היכולת לקבל מידע בנוגע לתזונות דלות פחמימות מרוב הרופאים והדיאטנים, ניתן לייחס ישירות להנחיות, הנחשבות ל'תקן הזהב' על ידי עובדי בריאות ונלמדות בכל רמה של הַשׂכָּלָה. על פי חוק, ההנחיות קובעות גם את המזון המוגש בכל תוכניות התזונה הפדרליות, כגון ארוחות צהריים בבית הספר, תוכניות האכלה לקשישים ועוד.

מאז החלו הנחיות התזונה ב-1980, דגנים, לחם ועמילנים אחרים היוו בסיס ל'פירמידת המזון' בארה"ב. ההמלצה המקורית הייתה לצרוך עשר מנות לחם ליום. כיום, ההנחיות ממליצות על שש מנות דגנים מדי יום (כולל 3 מזוקקים), בתוספת של עד 10% מהקלוריות כסוכר. בסך הכל, ההנחיות לשנת 2020 ממליצות ש- 52%-56% מהקלוריות יגיעו מפחמימות, עלייה של כמה אחוזים מההנחיות האחרונות, בשנת 2015.

בהשוואה לתזונה דלת פחמימה בה 25-30% מהקלוריות מגיעות מפחמימות – ברור שמדובר בגישה שונה מאוד. כמות הפחמימות הזו עשויה להיראות נמוכה למדי לאדם הממוצע, אך זכרו שלרוב אנשים פונים לדרך האכילה הזו מכיוון שאובחנה אצלם בעיה בריאותית חמורה כמו סוכרת, מה שבדרך כלל אומר שהם כבר אינם יכולים לסבול רמות גבוהות של סוכרים או עמילנים.

גישה דלת-פחמימות שונה בבירור מהנחיות הממשלה וסביר להניח שזו אחת הסיבות לכך שה- UDSA-HHS לא הגיבו למדע הרלוונטי.

הקונגרס מודאג

בדיון נדיר על הנחיות התזונה, באוקטובר 2015, דיבר הקונגרס לראשונה על הכשלים של ה-USDA-HHS בנוגע למדע על דיאטות דלות פחמימות. לא מעט חברי קונגרס הביעו דאגה בנוגע לכך שההנחיות לצריכת פחמימות גבוהות מדי עבור אנשים רבים.

חבר הקונגרס לשעבר דן בנישק, רופא ממישיגן, הגיב:

"חמישים ושניים אחוז מהאמריקאים הם טרום סוכרתיים או סוכרתיים, ובכל זאת, ההמלצות התזונתיות שלפי הבנתי אינן מתאימות למצב זה… לאנשים האלה יש אי סבילות לפחמימות וכמות הפחמימות שאתם ממליצים עליה היא יותר ממה שבאמת מתאים."

ויקי הרצלר ממיזורי אמרה:

"שמעתי דאגות לגבי כך שה-[USDA] התעלם מכמות משמעותית של מדע אמין בנוגע לדיאטות דלות פחמימות, מדע שהולך ומתרבה ושעבר ביקורת עמיתים – מכיוון שהוא סותר את העדויות מההנחיות הקודמות".

דו"ח האקדמיה הלאומית על ההנחיות התזונתיות

בעקבות מודעות זו, נולד חיוב של הקונגרס והקצאה של מיליון דולר – לביקורת עמיתים ראשונה אי פעם בנוגע להנחיות התזונה, על ידי האקדמיות הלאומית למדעים, הנדסה ורפואהNASEM) 4). הדו"ח שהתקבל בשנת 2017, פורסם בשני חלקים, עם מספר המלצות ל-USDA. לאחרונה פרסם ה-NASEM דו"ח נוסף, כדי להעריך האם עמד ה-USDA בביצוע ההמלצות מ-2017 ועד כה.

ההערה של 2022 אינה חיובית. יש עדיין דברים לשפר בתהליך יצירת ההנחיות כדי "להיות אמון על ידי הקהילה המדעית, אנשי מקצוע בתחום הבריאות והציבור", כך נכתב.

אף אחת משבע ההמלצות שהועלו על ידי ה-NASEM ב-2017 לא בוצעה במלואה (במקרה אחד היו חסרות ראיות לביצוע ההערכה), אומר הדו"ח.

גרוע מכך, תהליך יצירת ההנחיות ממשיך להעלות "חששות רציניים לגבי שקיפות וניגוד עניינים". בין היתר, תהליך זה אינו עובר ביקורת עמיתים חיצונית (כפי שהומלץ בדו"ח NASEM לשנת 2017) ותהליך בחירת המחקרים שלו לוקה בחסר עד כדי כך שהוא "מתפשר על היושרה, השקיפות והדיון, ומשאיר אפשרות פתוחה להטיות".

אלו הן בעיות מתודולוגיות די בסיסיות שעוזרות להסביר כיצד ה-USDA הצליח איכשהו להימנע מכל הספרות המדעית על דיאטות דלות פחמימות מאז 2014 לפחות.

ההנחיות לשנת 2015: הוסתרה סקירה רשמית של תזונות דלות פחמימה

שנת 2014, יום לפני חג ההודיה. איב אסריי, התזונאית של ה- USDA העלתה את הנושא(5) של דיאטות דלות פחמימה עם חברי קבוצת המומחים החיצונית, הנקראת The Dietary Guidelines Advisory Committee (DGAC), אשר על פי חוק נועדה לכוון את הסקירות המדעיות.
אסריי כותבת:

"כפי שכולכם יודעים, יש עניין מתמשך וגובר בדיאטות דלות פחמימות, ובהזדמנויות רבות נשאלנו מדוע הנחיות התזונה אינן ממליצות על דיאטות דלות פחמימות כדפוס התזונה המועדף לציבור הרחב".(6)

אסריי מזכירה בדרך אגב שקולגה ב-USDA, ג'ולי אובגי, ערכה סקירה של המדע בנושא זה(7), ושנראה שתוצאותיה הועברו לנציגה אחת בלבד ב-DGAC, אנה מריה סיגה-ריז, פרופסור לתזונה באוניברסיטת מסצ'וסטס אמהרסט. אסריי אומרת שסיגה-ריז כתבה הצהרה בנושא, שתיכלל בסעיף המתודולוגיה של הדו"ח המדעי.

חבר DGAC והפרופסור בהרווארד פרנק הו התנגד:

"הלוואי שלוועדה יהיה יותר זמן לסכם ולעדכן את… העדויות על דיאטות דלת פחמימות [sic]… בכל מקרה, אל לנו פשוט לפסול את התפקיד של תזונות דלות פחמימה בבקרת משקל ושיפור התוצאות הבריאותיות הכלליות."(8)

העברת הדיון על תזונות דלות פחמימה לסעיף המתודולוגיה, לא תאפשר לשקול אותן יחד עם דיאטות אחרות, אומר הו:

"בהתחשב בפופולריות שלהן [דל-פחמימה] ובכמות המחקר העצומה שנעשתה בשנים האחרונות, תהיתי אם כדאי לנו לעשות סעיף נפרד על דיאטות דלות פחמימה במקום לקבור את זה בסעיף המתודולוגיה…"

הוא הוסיף:

"אנשים שמכירים את התחום עשויים להתלונן שאנחנו מדלגים על פני ראיות עדכניות ולא נותנים לדיאטות דלות פחמימה… מספיק תשומת לב שמגיעה להן."

במשך כמה ימים, הו וחברי DGAC אחרים המשיכו להבין לא נכון לגבי כך שבדיקה רשמית של ה- USDA על תזונות דלות פחמימה אכן נעשתה – ושהם פשוט נותרו מחוץ למעגל.

סיגה-ריז בסופו של דבר סוגרת את העניין ואומרת בבירור שה-USDA "עשה לנו סקירה…".
סוף השיחה – והביקורת הסתיימה.

ההנחיות לשנת 2020: 40 מחקרים נשכחו

40 המחקרים בסקירה זו מהווים ללא ספק תת-ספירה של המחקרים הזמינים לאותה העת. ובכל זאת, 40 מחקרים אלה מהווים ניגוד למספר המחקרים על דל-פחמימה שנמצאו ראויים לביקורת על ידי ה-USDA חמש שנים מאוחר יותר, שהיה אפס(9).

שוב, יש לשאול, איך זה יכול להיות? איב אסריי, כיום איב אסריי-סטודי, עדיין הייתה מעורבת. למעשה, היא התקדמה להיות "הקצינה הפדרלית היעודית" בכל ה-USDA על הנחיות התזונה (סטודי סירבה לבקשות להגיב למאמר זה).

גם אם היא הייתה סובלת ממחיקת זיכרון, קשה להבין כיצד כל אחד מ-18 חברי צוות הסקירה השיטתית של ה- USDA, בתוספת כל 20 החברים ב-DGAC 2020, לא יכלו למצוא מחקר מקובל אחד על דיאטות דלות פחמימות.

עד אז, היו לפחות 100 סקירות שיטתיות על דל פחמימה ב-pubmed.gov, כך על פי קבוצת הסברה, אשר גם הגישה רשמית רשימה של 52 ניסויים קליניים רלוונטיים ל-DGAC לבחינה. בשנת 2018, אימץ איגוד הסוכרת האמריקאי "דיאטה דלת פחמימות" כ"סטנדרט טיפול" לניהול סוכרת מסוג 2.

העובדה שלא היו מודעים לאף אחד מהפרסומים הללו מרמזת שכל המומחים המעורבים בתהליך יצירת הנחיות התזונה לשנת 2020 פחדו לדבר, או שהם מנותקים לחלוטין מהספרות (המדעית) שעברה ביקורת עמיתים בתחום המומחיות לכאורה שלהם.

גם אם זה היה נשמע אמין, העובדה היא שכל חבר ב-DGAC וכל החברים הבכירים בצוות הנחיות התזונה של ה-USDA היו עדים לפחות ל- 15 רופאים ואנשי מקצוע אחרים שהציגו עדות בעל פה – שלוש דקות כל אחד, מול המיקרופון – בשתי פגישות ציבוריות במהלך תהליך (יצירת ההנחיות) ב- 2020. רופאים אלה דיברו על שפע המדע שקיים על דיאטות דלות פחמימה וסיפרו על פריצות הדרך האישיות שלהם עם ההמלצה על דיאטה זו למטופלים שלהם.

בין המעידים הייתה ד"ר שרה האלברג ז"ל, החוקרת הראשית של הניסוי הקליני הגדול והארוך ביותר בגישה דלת פחמימה שהראה הצלחה בטיפול בסוכרת מסוג 2. בהתחשב בעובדה שטיפול בסוכרת עולה 350 מיליארד דולר לשנה, האפשרות למגר את המגיפה הייתה צריכה להיות מפתה למומחים האמונים על בריאות המדינה, אך אף אחד מ-USDA-HHS לא פנה להלברג כדי ללמוד עוד.

אחת מחברות ה-DGAC שהקשיבה מהבמה הייתה לידיה באזאנו, פרופסור מאוניברסיטת טולאן שהייתה החוקרת הראשית בניסוי קליני על תזונה שנמשך שנה, במימון המכון הלאומי לבריאות (NIH), עם שלושה פרסומים, שמצאה שתזונה דלת פחמימה עדיפה על תזונה דלת שומן לירידה במשקל, שליטה בתיאבון וסיכון קרדיווסקולרי. עם זאת, ה- USDA הוציא אפילו את הפרסומים של באזאנו מהסקירות של 2020 על השמנת יתר ומחלות לב וכלי דם. באזאנו לא אמרה על כך דבר בפומבי, ובצירוף מקרים, היא קיבלה 7,102,897 דולר במענקים מה-NIH (חלק מ-HHS, מנפיק שותף של ההנחיות), בשנתיים שבהן עבדה ב-DGAC, כולל שני מענקי מימון משלימים בסך 679,525 דולר ב-2020.

הגיע הזמן לסקור את מדע הדל-פחמימה

הציבור כרגע מחכה לשמוע אם ה-USDA-HHS ישנו את המסלול ויחליטו לטפל במדע המשמעותי הקיים בנושא דל-פחמימה עבור ההנחיות ל- 2025.

בינתיים, תוצאות הניסוי הקליני בן 5 השנים בפיקוחה של ד"ר הלברג פורסמו זה עתה. הנתונים מראים שתזונה דלת פחמימות, בתוספת תמיכה באמצעות אפליקציה לנייד, יכולה להביא להפוגה של סוכרת מסוג 2, בצורה בטוחה וברת קיימא, תוך ביטול הצורך ברוב התרופות. יש רק גישה תזונתית אחת נוספת הנתמכת בנתונים של ניסויים קליניים של 5 שנים – התזונה הים-תיכונית. דיאטה זו, למרות הפחתה מתונה של סיכון קרדיווסקולרי, מעולם לא הוכחה כגורמת להפוגה בסוכרת מסוג 2 או לירידה משמעותית במשקל. (כמו כן, התזונה בניסוי זה בן 5 השנים, שנערך בספרד, מכילה 40% מהקלוריות משומן, ולא 32% כמו בגרסה "בסגנון הים תיכוני" של ה-USDA).

הגבלת פחמימות היא כיום הגישה היחידה המבוססת על מזון מלא שיכולה לשנות אבחנה של סוכרת מסוג 2. גישה זו, משפרת גם את הרוב המכריע של גורמי הסיכון הקרדיווסקולריים. במדינה שבה לפחות ל-88% מהציבור יש תסמינים של מחלה מטבולית, נראה מובן מאליו שצריך לפחות לשקול את הספרות המדעית בנוגע לאפשרות תזונתית זו. אוכלוסיות מוחלשות זקוקות במיוחד לאפשרויות נוספות, מכיוון שהן סובלות באופן לא פרופורציונלי ממחלות הקשורות לתזונה וגם מסתמכות יותר על מזון של תוכניות במימון פדרלי. אבל הדרך היחידה ליצור שינוי היא אם ההנחיות התזונתיות יחשיבו תזונה דלת פחמימות כאופציה. לא כמרשם, רק כאופציה.

משרד החקלאות נמצא בצומת דרכים. אין ספק שרבים מאיתנו היו רוצים להאמין יותר בסוכנויות הפדרליות המספקות מזון, שירותי בריאות והדרכה תזונתית לכל כך הרבה אנשים נזקקים. כדי לבנות אמון, הציבור צריך לראות שקובעי המדיניות מגיבים לאנשים – ולמדע.

  1. מונחי החיפוש שבהם השתמשו היו "דל פחמימות" או "קטוגני". שים לב שהתוצאות ככל הנראה כוללות ספירה כפולה של ניסויים, מכיוון שרבות מובילות לפרסומים מרובים. תוצאות מסוימות עשויות להיות גם פרוטוקולי ניסוי ולא ניסויים שהושלמו. חיפושים שנערכו ב-24/6/22.
  2. למטרות מאמר זה, המונח "דיאטה דלה בפחמימות" כולל את הדיאטה הקטוגנית. דל פחמימות מוגדר בדרך כלל על ידי חוקרים בתחום כמאפשר לכל היותר 25-30% מהקלוריות כפחמימות, אם כי המגבלה לרוב מוגדרת כגרמים (<130 גרם) פחמימות ליום, בעוד שתזונה קטוגנית נמוכה יותר. , בסביבות <50 גרם. ראה: https://www.mdpi.com/2072-6643/13/10/3299/htm
  3. ה-USDA מנהל את ההנחיות. קבור בתוך ה-USDA משרד, שנקרא Nutrition Evidence Systematic Review, או NESR (לשעבר ספריית הוכחות התזונה, או NEL), שעורך את כל הסקירות המדעיות.
  4. The Nutrition Coalition, קבוצה ללא מטרות רווח שהקמתי ב-2015, הייתה חשוב ביצירת עניין בקונגרס בדו"ח NASEM. המטרה לא הייתה לקדם דיאטה מסוימת אלא פשוט לקיים סקירת עמיתים חיצונית של תהליך ההנחיות.
  5. את הדיון ניתן למצוא בעמ' 206-216.
  6. אסריי כתבה לא לוועדה המלאה של DGAC אלא לאחת מוועדות המשנה שלה, "SC2", שהייתה אחראית לבחינת המדע על דיאטות מומלצות, או "דפוסי תזונה", כפי שנקראו.
  7. עבור סקירה זו, דל פחמימות הוגדר שפחות מ-45% מהקלוריות מגיעות פחמימות; אנשים שאובחנו עם מחלות לא נכללו; המונח "קטוגני" לא נכלל בשרשרת החיפוש. הסקירה מונה 43 מאמרים, אך מאמר אחד מופיע 4 פעמים, ומניב 40 ​​מאמרים נפרדים.
  8. מידע זה פורסם לראשונה במאמר שכתבתי עבור הוול סטריט ג'ורנל, 30 במאי 2020. זמין בכתובת:
    https://www.dietaryguidelines.gov/sites/default/files/2020-06/2020DGACMtg5TranscriptDay1FINAL.pdf
  9. בפגישה פומבית ב-12 במרץ 2020, חברת DGAC, Carol Boushey, דיווחה שלא ניתן למצוא מחקרים על דיאטות עם פחמימות מתחת ל-25.3% על מחלות לב וכלי דם (עמ' 159), השמנת יתר (עמ' 165), או סוכרת , (עמ' 169). זמין בכתובת: https://www.dietaryguidelines.gov/sites/default/files/2020-06/2020DGACMtg5TranscriptDay1FINAL.pdf

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *