הזנה לעומת ניקוי | ד"ר נטשה קמפבל-מקברייד

תרגום למאמר מאת: ד"ר נטשה קמפבל-מקברייד.
למקור לחצו כאן.

על המחברת:
ד"ר קמפבל-מקברייד היא רופאה נוירולוגית ותזונאית, מחברת ספרים, מפתחת פרוטוקול תזונת גאפס ובעלים של חווה חקלאית בת-קיימא באנגליה. היא דוברת מרכזית בכנסים וסמינרים מקצועיים רבים ברחבי העולם ומרבה לקיים הרצאות בפני מטפלים מתחופ הבריאות, קבוצות מטופלים ועמותות.
היא חברה ב- The Society of Authors, ב- The British Society for Ecological Medicine והיא דירקטורית בוועידה המייעצת של קרן ווסטון א.פרייס.

הזנה לעומת ניקוי
מאמר מאת: ד"ר נטשה קמפבל-מקברייד
15/08/2014

הלן בת ה- 21 הובאה למרפאתי על ידי דודתה המודאגת. הלן סבלה מתת משקל מסוכן ונעשתה רזה מיום ליום. היא הייתה ילדה גבוהה, 185 ס"מ גובה, עם משקל של 51 ק"ג. יופיה היה ברור לעין, אך עכשיו היא נראתה כחושה, חיוורת, עיניה היו קהות וקולה חלש. המחזור שלה פסק לפני שבעה חודשים.

הלן גדלה בחו"ל והגיעה לאנגליה כדי ללמוד באוניברסיטה. שם בבית מזון מעובד לא היה זמין, אז הלן גדלה על אוכל ביתי מבושל ובריא עשוי מרכיבים טריים ותוצרת מקומית; בשר טרי, ביצים טריות וחלב מלא טרי היוו אחוז גדול מהתזונה שלה. היא תמיד הייתה מאוד בריאה. כשהיא הגיעה לאנגליה היא פיתחה עד מהרה סלידה מדיאטות הזבל המעובדות עליהן חיו חבריה הסטודנטים, והחליטה לאכול תזונה בריאה. מחקר קצר בספרות פופולרית הוביל אותה לרעיון ש'התזונה הבריאה ביותר' היא צמחונית ודלת שומן. אז, הלן התחילה לבשל את הארוחות שלה מדגנים מלאים, שעועית, עדשים, אגוזים, הרבה ירקות ופירות. היא שתתה רק מים ומיצי פירות. השומן היחיד שהיא צרכה היה שמן זית וחמאת בוטנים. היא לא צרכה מזון מהחי בכלל וניסתה לאכול הכל אורגני. היא התעסקה ביוגה ונהנתה ממנה.

אחרי כמה חודשים בדיאטה הזו הווסת של הלן הפסיקה והיא התחילה לרדת במשקל. אבל נראה שכל זה לא הדאיג אותה והיא 'הרגישה טוב'. כשחזרה הביתה לביקור, משפחתה נחרדה מהמראה שלה, הם יצרו קשר עם דודתה באנגליה וביקשו עזרה. כאשר הגיעה הלן לייעוץ, היא הייתה על 'התזונה הבריאה' שלה כבר יותר משנה.

אז מה קרה להלן? האם היא לא הקפידה על התזונה הבריאה בעולם, זו שכולנו צריכים לשאוף אליה? זה מה שהרשויות וכל כלי התקשורת המרכזיים אומרים לנו. ומה עם כל המחקרים שמראה כי הקפדה על תזונה טבעונית מפחיתה לחץ דם גבוה, מסייעת להחלמה מסוכרת ומחלות כרוניות רבות אחרות? מה לגבי פרוטוקול הטיפול של גרסון לסרטן ומחלות כרוניות אחרות, שהוא טבעוני בלבד? מה לגבי פרוטוקולים אחרים לטיפול בסרטן שרובם טבעוניים? פרוטוקולים וגישות אלה מראים שיא של הצלחה.

בואו ננסה להבין את כל הנושא.

הלן היא בחורה אינטליגנטית והדבר הטוב הראשון שהיא עשתה היה שהיא הפסיקה לאכול את כל המזונות המעובדים. למרקחות מעשה ידי אדם אלו, העטופות באריזות צבעוניות, אין זכות להיקרא בשם האציל 'אוכל'. הן נמצאות בשורש כל המגפות המודרניות של מחלות ניווניות.
לא נקדיש כאן זמן למזון מעובד; אני רק אסכם את העניין עם ציטוט נהדר של בארי גרובס:
"האדם הוא המין היחיד החכם מספיק להכין את האוכל שלו והיחיד שמספיק טיפש לאכול אותו."
כדי לקבל בריאות טובה אנחנו צריכים לאכול מזונות שנוצרו על ידי אמא טבע, לא האדם.
לאמא טבע לקח מיליארדי שנים לעצב את גופנו ובו בזמן לעצב את כל המאכלים המתאימים לשימוש גופנו. כמה מתנשא זה שלאחר שהתעסקו במעבדות שלהם במשך כמה עשורים, בני אדם חושבים שהם יודעים טוב יותר מאמא טבע.

אמא טבע סיפקה לנו שתי קבוצות מזון: מזון מהצומח ומזון מהחי.
שתי הקבוצות הללו פועלות בצורה שונה בגוף וחשוב לצרוך את שתיהן. בני אדם הם אוכלי כל: התפתחנו על הפלנטה הזו תוך אכילת כל מה שיכולנו למצוא בסביבה הקרובה, הן צמחים והן בעלי חיים. זה מה שחוקרים כמו ווסטון א. פרייס אישרו במחקרם המקיף על תרבויות מסורתיות ברחבי העולם. הבה נבחן את שתי הקבוצות הללו של מזונות טבעיים ביתר פירוט.

כל האנרגיה על הפלנטה היפה שלנו ממוחזרת, בעוד אנרגיה חדשה מגיעה מהשמש. על מנת ללכוד את אנרגיית השמש ולהמירה לחומר מוצק, אמא טבע תכננה צמחים להם יש פוטוסינתזה, אשר ממירה את אור השמש לכלורופיל הבונה את החומר הצמחי. קבוצת היצורים הבאה על פני כדור הארץ שתצרוך את אנרגיית השמש בצורת צמחים הם בעלי חיים אוכלי עשב – בעלי חיים שנועדו לאכול חומר צמחי. על מנת שבעלי חיים אוכלי עשב יעכלו צמחים ויפיקו חומרי הזנה מצמחים, אמא טבע ציידה אותם במערכת עיכול מיוחדת מאוד הנקראת גירה. זוהי מערכת עיכול ארוכה מאוד עם מספר קיבות שמלאות בחיידקים מיוחדים מפרקי צמחים. לכן, לא הפרה (או כל חיה אוכלת עשב אחרת) היא המעכלת את העשב אלא החיידקים בקיבתה.

על מנת לצרוך את אנרגיית השמש בצורה של חיות אוכלות עשב, אמא טבע עיצבה את קבוצת החיים הבאה – טורפים. זאבים, אריות, נמרים, שועלים וכו', אינם יכולים לעכל חומר צמחי מכיוון שהם מצוידים במערכת עיכול שונה מאוד. מערכת העיכול האנושית דומה לזו של חיות טורפות: יש לנו רק קיבה קטנה אחת שאין בה כמעט חיידקים. למעשה הקיבה האנושית שלנו נועדה לייצר חומצה ופפסין, אשר מסוגלים לפרק רק בשר, דגים, חלב וביצים. כשהמזון יוצא מהקיבה שלנו אל המעיים, מוספים לתערובת אנזימי לבלב ומרה כדי לפרק את המזון עוד יותר ולספוג אותו. בקצרה, מערכת העיכול שלנו תוכננה להתמודד בצורה הטובה ביותר עם מזונות מהחי. בני אדם ידעו את העובדה הזו במשך אלפי שנים. הם ידעו שהמזונות המזינים ביותר עבורם מגיעים מבעלי חיים; הם היו אוכלים צמחים רק כתוספת לבשר או בעת מחסור במזון מן החי.

אבל מה עם כל המחקרים שפורסמו בספרי תזונה פופולריים המראים שצמחים מלאים ברכיבים מזינים? כן, כאשר אנו מנתחים מזונות צמחיים שונים במעבדה, הם מראים כמויות טובות של ויטמינים, חלבונים, שומנים ומינרלים. מידע זה מתפרסם בספרות התזונתית הנפוצה וגורם לבלבול. למה? כי, במעבדה אנחנו יכולים להשתמש בכל מיני שיטות וכימיקלים להפקת חומרי הזנה מצמחים: שיטות, שאין למערכת העיכול האנושית שלנו. למעי אנושי יש יכולת מוגבלת מאוד לעכל צמחים ולהפיק מהם חומרים מזינים שימושיים. בני אדם ידעו שקשה להם לעכל מזון מהצומח, ולכן כל התרבויות המסורתיות פיתחו שיטות להכנת מזון שיפיקו יותר הזנה מהצמחים ויהפכו אותם ליותר ברי עיכול, למשל תסיסה, לתיתה, הנבטה ובישול. למרבה הצער, בעולמנו המודרני רבות מהשיטות הללו נשכחו והוחלפו במתכונים המותאמים לאג'נדה המסחרית של תעשיית המזון.

אם נבשל ונכין את המזונות הצמחיים כמו שצריך, האם לא נוכל לחיות עליהם? זה בדיוק מה שהלן ניסתה לעשות: היא הכינה את כל האוכל שלה בבית ממרכיבים צמחיים טבעיים. היא בישלה אורז, שיבולת שועל, קינואה וכוסמת, הכינה את הלחם שלה, בישלה שעועית ועדשים, נשנשה אגוזים ופירות וצרכה הרבה ירקות. למה היא הסתבכה? בואו נראה.

גוף האדם (ללא מים) עשוי ברובו מחלבון ושומן (כמעט חצי חצי), אלו הם ה"לבנים והטיט" שמהם עשויים העצמות, השרירים, המוח, הלב, הריאות, הכבד וכל שאר האיברים שלנו. ניתוח של צמחים ומזון מהחי במעבדה, מראה שהחלבון והשומן הטובים ביותר לפיזיולוגיה של האדם מגיעים ממזון מהחי. פרופיל חומצות אמינו של חלבון מן החי הוא נכון לגוף האדם, בעוד שפרופיל חומצות אמינו של חלבונים שמקורם בצומח הוא אינו שלם ואינו מתאים לפיזיולוגיה של האדם. אותו דבר עם שומן: לשומן מן החי יש את הרכב חומצות השומן המתאים לשגשוג גוף האדם, בעוד ששמנים צמחיים אינם מתאימים. לכן, כשמדובר בהזנת הגוף ובניית הרקמות והמבנים הגופניים שלנו – מזון מן החי הוא הטוב ביותר והיחיד שמתאים.

לגוף האדם יש תהליך נפלא שנמשך מרגע ההתעברות ועד המוות, הנקרא התחדשות תאים. התאים בגוף שלנו (בכל האיברים והרקמות) כל הזמן מזדקנים, מתים ומוחלפים בתאים שזה עתה נולדו. כך הגוף שומר על עצמו, מחדש את עצמו ומרפא כל נזק. על מנת שהגוף שלנו יוליד את אותם תאי-תינוק שיחליפו את התאים הישנים, יש צורך בחומרי בניין – חלבונים ושומנים. חומרי הבנייה הטובים ביותר להזנת תהליך התחדשות התאים שלנו מגיעים ממזונות מן החי: בשר, דגים, ביצים ומוצרי חלב. ילדים גדלים זקוקים לכמויות גדולות של חומרי בניין לגופם, לא רק לצורך התחדשות תאים אלא גם לגדילה, ולכן מזון מן החי חייב להיות חלק משמעותי מאוד מהתזונה שלהם. מלבד הזנה, מוצרים מהחי מספקים לגוף אנרגיה; למעשה מקור האנרגיה הטוב ביותר עבור רוב התאים בגוף שלנו הוא שומן.

אחד האיברים הרעבים ביותר בגוף האדם הוא המוח: הוא סופג אליו בסביבות 25-45% מכלל חומרי התזונה שקיימים בדם שלנו. הגוף שלנו משקיע מאמצים רבים בהאכלת המוח, 24 שעות ביממה, כל יום. בניגוד לדעות הרווחות, המוח שלנו זקוק להרבה יותר מאשר רק אנרגיה בצורה של גלוקוז; זהו איבר פיזי והוא דורש הזנה של חלבון ושומן באיכות טובה עבור תהליך התחדשות התאים שלו. המוח הוא איבר שומני מאוד, ולכן, כדי להאכילו כראוי נדרשת כמות רבה של שומן באיכות טובה. נוסף על כך, המוח שלנו מייצר מוליכים עצביים, הורמונים ומאות מולקולות פעילות אחרות, שהן ברובן חלבונים; המוח זקוק לחומרי בניין כדי לייצר מהם אותן. שוב, חומרי הבנייה הטובים ביותר להזנת המוח שלנו מגיעים ממזונות מן החי.
בפרקטיקה הקלינית אנו רואים את הניוון בתפקוד המוחי אצל אנשים בתזונה טבעונית: קודם כל חוש ההומור הולך לאיבוד, האדם הופך ל'שחור-לבן' בצורת חשיבתו והתנהגותו, החדות המנטלית הולכת, הזיכרון נפגע, דיכאון מתחיל ובעיות נפשיות אחרות מגיעות בעקבותיו. כל אלה הם תסמינים של מוח מורעב.

אנשים רבים יופתעו לשמוע שבני אדם יכולים לחיות אך ורק על מזון מהחי. בקליניקה שלי יש מטופלים שחיים לחלוטין על מזון מהחי עם תוצאות מעולות, ילדים ומבוגרים כאחד. חולים עם קוליטיס כיבית, מחלת קרוהן ומחלות נפש קשות, מצליחים מאוד בתזונת גאפס ללא צמחים. הם לא צורכים עלה, אף גרם של שום דבר מממלכת הצמחים. אנשים אלה חיים על בשר, כולל איברים פנימיים, שומנים מהחי, ציר בשר ומרק עצמות, דגים (כולל פירות ים), ציר דגים, ביצים טריות ומוצרי חלב מותססים לא מפוסטרים – קפיר, שמנת חמוצה, גהי, חמאה, גבינה ויוגורט. בחלק מהמקרים הקשים של קוליטיס כיבית ומחלת קרוהן, זוהי התזונה היחידה המאפשרת להם להיות בריאים, להפסיק את כל התרופות, להגיע למשקל תקין, להיפטר מכל תסמיני העיכול ולתפקד במלוא יכולתם. במקרים חמורים של הפרעה דו קוטבית, סכיזופרניה ומצבים פסיכיאטריים אחרים, תזונה זו יכולה להוות הצלה. חלק מהאנשים הללו חיו על תזונה זו במשך שנתיים או יותר ואין להם שום רצון לשנות את הרגלי האכילה שלהם, כי התזונה הזו עובדת עבורם. כמה מהם ניסו להוסיף מעט ירק או פרי למשטר התזונה שלהם וגילו שהתסמינים התחילו לחזור, אז הם נאלצו להפסיק. לכן, על סמך הניסיון הקליני שלי, אין לי ספק שבני אדם יכולים לחיות בריא מאוד ללא מזון צמחי בכלל.

לחיות לחלוטין על מזון מן החי אינו דבר חדש על הפלנטה שלנו. אחת מהקהילות המסורתיות הבריאות בעולם שווסטון א. פרייס מצא במחקרו, היו אנשי מסאי באפריקה שלא אכלו מזון צמחי כלל. אלה הם אנשים נוודים המטיילים עם הבקר שלהם וכל מה שהם אוכלים מסופק על ידי בעלי החיים שלהם. הם אוכלים בשר, איברים פנימיים, חלב, חלב חמוץ, והם שותים את דם השוורים שלהם. כאשר נשאלו מדוע הם לא אוכלים פירות הנמצאים באזור המחיה שלהם, הם צחקו וענו שהפירות הם מזון לפרות שלהם. לאנשים האלה לא היו מחלות שקיימות בעולמנו ה'תרבותי' המודרני: לא מחלת לב, לא סרטן, לא מצבים ניווניים, הלידה שלהם הייתה קלה ובריאה, גופם היה חטוב ושרירי, תוחלת חייהם הייתה ארוכה והיו להם שיניים בריאות ויפות. מלבד בריאות גופנית מושלמת, האנשים האלה היו אינטליגנטים, מלאי שמחה, שלווים, ידידותיים ומאושרים, ללא בעיות פסיכולוגיות כלל, אבל כאשר חלק מהם עברו לעיר ואימצו תזונה מודרנית, הם התחילו לחלות באותן מחלות שאנשים סובלים מהן בכל מדינה מודרנית.

אז העובדה היא שבני אדם יכולים לחיות ללא צמחים. עם זאת, איננו יכולים לחיות ללא מזון מן החי!

אבל מה לגבי כל התזונות הצמחיות שהוכחו כמסייעות במחלות כרוניות? מדוע הוכח כי שמנים צמחיים באיכות טובה בכבישה קרה מועילים לכל כך הרבה מצבים ניווניים? השלמת שמנים אלו מקודמת הן על ידי המיינסטרים והן על ידי הקהילה הרפואית האלטרנטיבית. מה לגבי כל נוגדי החמצון, האנזימים, הויטמינים, המינרלים, הביו-פלבנואידים וחומרים אחרים בצמחים אשר הוכחו כמועילים לבריאות? לא עובר חודש מבלי שהמדע שלנו מגלה שלברוקולי יש תכונות אנטי-סרטניות, לכרוב יש חומרים שמרפאים את מערכת העיכול, אגוזים מחזקים חסינות וכו' וכו'. הנה הגענו למטרה האמיתית של אכילת צמחים: הם מנקים. הם אמנם לא מסוגלים להזין את גופנו באופן רציני, אבל הם נפלאים בלשמור אותנו נקיים מבפנים. הם גם מספקים אנרגיה לשימוש הגוף בצורה של גלוקוז וכמה קו-פקטורים בצורה של ויטמינים ומינרלים, אבל המטרה העיקרית שלהם היא לשמור על הגוף שלנו נקי וחופשי מרעלים. ואכן, צמחים מצוידים בחומרים חזקים לניקוי רעלים, שיכולים להסיר כימיקלים שונים מעשה ידי אדם, זיהומים ורעלים אחרים שאנו צוברים בגופנו. צמחים הם חומרי ניקוי חזקים במיוחד כאשר הם נצרכים חיים. המיצים שלהם נספגים בחלקים העליונים של מערכת העיכול ותורמים שפע של חומרים וקו-פקטורים המסייעים לניקוי רעלים; מיצים של ירוקים חיים, ירקות ופירות – הם חלק מרכזי בכל פרוטוקול ניקוי.

כאשר החומר הצמחי נע יותר למטה במעי, הוא מזין את הפלורה במעי. המעי האנושי מקביל לקיבה של בעלי החיים אוכלי העשב; יש לו אוכלוסייה עשירה של חיידקים שיכולים להמיר חלק מהסיבים הצמחיים והעמילן לחומרים מזינים שימושיים לגוף האדם, כגון חומצות שומן קצרות שרשרת. עם זאת, הבעיה עם סיבים ועמילן היא שהם מאכילים באופן שווה את החיידקים הרעים והטובים, אז המידה בה הצמחים טובים לכם תלויה בהרכב פלורת המעי שלכם: אם הוא בריא, הסיבים והעמילן יעשו לכם טוב, אם הוא לא בריא – המזון הצמחי יזין את הפתוגנים במעי שלכם והם ישגשגו, ייצרו רעלים רבים ויגרמו להרבה נזק.

כאשר אנו מבשלים צמחים אנו מפחיתים את יכולת הניקוי שלהם, אך הופכים אותם ליותר ברי עיכול, ולכן הם מספקים כמות מסוימת של חומרי בנייה לשימוש הגוף. למרבה הצער, חומרים אלה אינם יכולים לבנות את הגוף בשום רמה: הם ברובם פחמימות, הגוף יכול להשתמש בהם להפקת אנרגיה ולאחסן חלק מהם כשומן. כאשר צמחים עוברים עיבוד מאסיבי (דגנים במיוחד), הם מספקים את חומרי הבנייה הלא נכונים לגוף וגורמים למחלות. צריכה של מוצרים העשויים מקמח וסוכר (מזונות צמחיים מעובדים מאוד) הם הגורם העיקרי כמעט לכל בעיות הבריאות הניווניות בחברה המודרנית שלנו: עלייה במשקל, סוכרת, השמנת יתר, מחלות לב, סרטן, מחלת אלצהיימר וצורות אחרות של דמנציה, בעיות פסיכולוגיות ונוירולוגיות אצל ילדים ומבוגרים, אי פוריות, שחלות פוליציסטיות, הפרעות אימונולוגיות וכו'

גוף נקי יותר תמיד מרגיש טוב יותר מאשר גוף מורעל. זו הסיבה שכל כך הרבה אנשים מרגישים טוב בתזונה הצמחית בשבועות הראשונים, אפשר לקרוא על כך כמה עדויות זוהרות בספרים טבעוניים וצמחוניים, אבל כשהגוף מסיים להתנקות צריך להתחיל להאכיל אותו במזון מן החי. אם הנקודה הזו מתפספסת, הגוף מתחיל לרעוב ולהידרדר. מה קרה להלן? עם התזונה הטבעונית היא התנקתה והתנקתה והתנקתה, עד שהיא ממש 'נסחטה'. היא פספסה את הנקודה שבה הגוף שלה סיים להתנקות והיה עליה להתחיל להזין אותו. זו הסיבה שהיא ירדה כל כך הרבה במשקל למרות אכילת כמויות גדולות של דגנים, שעועית, אגוזים, פירות, ירקות ושמנים צמחיים. התזונה הזו, הנחשבת ל"בריאה" מאוד בחברה המודרנית שלנו, לא הזינה אותה בשום רמה. לכן המחזור שלה פסק: גופה היה רעב ושמר את כל המשאבים היקרים שנותרו לו; הוא לא יכל להרשות לעצמו לבזבז אותם על הווסת החודשית.

ניתן לראות בתזונה הטבעונית (תזונה צמחית בלבד) סוג של צום. לא מאכילים את הגוף כמו שצריך אבל מספקים לו הרבה ניקוי. בזמן שמערכת העיכול עסוקה בעיבוד חומר צמחי (כדי שלא תרגישו רעבים), התזונה תספק לגוף כמויות גדולות של חומרי ניקוי. האנשים עם הרעילות הם בסופו של דבר קורבנות סרטן; הם דורשים הרבה ניקוי. לכן רוב פרוטוקולי התזונה של טיפול בסרטן הם טבעוניים. זכרו שתזונה טבעונית מתאימה רק לתקופת ניקוי. אסור לבחור בה כאורח חיים קבוע. כאשר הגוף סיים לנקות – הוא יזדקק להזנה, ואז תצטרכו לצרוך מזון מן החי. אם זה לא קורה הגוף הופך מורעב, הוא מתחיל לאכול את עצמו ובעיות מתחילות להתפתח. מה שקרה להלן הוא דוגמה טובה לכך.
כשביקרתי בהודו פגשתי כמה עולי רגל הינדים הנוסעים לאתרים הדתיים הקדושים שלהם. חלק מהעלייה לרגל שלהם הוא צום של 41 יום, אותו הם הגדירו כ"קשה מאוד" – אסור להם לאכול כלל מזון מן החי והם חיים לחלוטין על צמחים: ירקות, פירות, אורז, עדשים ושעועית, שמנים צמחיים ולחם – התזונה הטבעונית המערבית. לכן, כאשר מדברים על תזונה מבוססת צומח בלבד, אין להשתמש במילה 'תזונה', במקום זאת יש לקרוא לזה "צום טבעוני".

ניתן לאמץ תזונה צמחונית, הכוללת מזון מן החי, כאסטרטגיה ארוכת טווח. אפשר להיות צמחוני בריא כל עוד ממשיכים לאכול כמה מזונות מהחי כדי לספק חומרי הזנה/בנייה לגוף, למשל הרבה ביצים ומוצרי חלב עם שומן מלא. ברור שצריך להסיר את כל המזונות המעובדים והתזונה צריכה להיות טבעית. תרבויות צמחוניות כאלה קיימות בהודו. אנשים שם מבינים עד כמה מזון מהחי הוא בעל ערך עבורם, לכן הפרה נחשבת לחיה קדושה בהודו – היא מספקת חלב, חמאה, גבינה וגהי. מלבד פרות, אנשים בהודו מחזיקים עיזים ומעריכים מאוד את החלב שלהן. צמחונים בהודו גם מחזיקים תרנגולות וברווזים וצורכים הרבה ביצים טריות על בסיס יומי; רבים צורכים בשר ודגים כאשר הם יכולים להשיג זאת.

ישנן צורות רבות של צמחונות: חלק אוכלים דגים, חלק אוכלים ביצים ומוצרי חלב, חלקן צורכים מדי פעם בשר. אנשים שנקלעים לצרות הם אלה שמחליטים להפסיק לאכול בשר וחיים בעיקר על מזון מעובד. הם הופכים חולים מהר מאוד. קבוצה זו של אנשים נוטה במיוחד לסוכרת, השמנת יתר, מחלות לב וסרטן.

קבוצה נוספת של אנשים שנקלעים לצרות הם אלה שעוקבים אחר צמחונות דלת שומן. גורם המעודד הסרת שומנים מהתזונה הוא ספירת קלוריות, שכן שומנים מייצרים את כמות הקלוריות הגבוהה ביותר לגרם. הרעיון שאפשר להשוות את האוכל של אמא טבע לקלוריות הוא בושה למדע. אוכל הוא לא קלוריה והוא פי מיליון יותר מורכב ומעניין. גוף האדם אינו מכונה לשריפת קלוריות, גם הוא מורכב פי מיליון. הסתכלות על מזון במונחים של קלוריות היא רק עוד דוגמה עד כמה מדע התזונה שלנו אבוד ולא מספק.
בני אדם לא יכולים לחיות ללא שומנים. לאמא טבע לקח מיליארדי שנים לעצב את המזונות שלנו, כל מה שהיא הכניסה בהם הוא חיוני, כולל שומן. כל רכיב במזון טבעי מאוזן עם כל שאר הרכיבים, הם פועלים כמכלול. להסיר שומן ממזון טבעי זה להפוך אותו לבלתי שלם ולא מאוזן; גוף האדם לא יכול לשגשג על "אוכל" כזה. צמחונות דלת שומן מובילה בדרך כלל למחלות ניווניות של מערכת העצבים ובעיות אימונולוגיות.

הבה נסכם.

ישנן שתי קבוצות של מזונות טבעיים על הפלנטה ולכל אחת מהן יש תפקיד משלה בפיזיולוגיה האנושית.

מזונות מהחי – בשר, דגים, ביצים ומוצרי חלב – הם במידה רבה מזונות בנייה/הזנה.
הם מזינים את התחדשות התאים בגוף ומאפשרים לגוף לשמור על המבנה הפיזי הנורמלי וההרכב הכימי שלו. במילים אחרות: הם מספקים את "הלבנים והטיט" שמהם עשוי הגוף שלנו. מלבד זאת, הגוף שלנו מייצר אינספור כימיקלים המבוססים על חלבון מדי יום – הורמונים, אנזימים, נוירוטרנסמיטורים וכו', החיוניים לתפקוד גופנו. למעשה ניתן לראות את הגוף שלנו כמפעל כימי. ובכן, חומרי הגלם שהמפעל הזה צריך הם המזונות מהחי.
מזון מן החי חשוב במיוחד עבור ילדים גדלים, שכן גופם זקוק לכמויות גדולות של חומרי בניין על בסיס יומי.

מזונות מהצומח – דגנים, שעועית, פירות, ירקות, עשבי תיבול, אגוזים וזרעים – הם במידה רבה מזונות מנקים ואינם מזינים את הגוף בצורה רצינית. הם שומרים על ניקיון הגוף מבפנים בכך שהם עוזרים לו להסיר רעלים ופסולת. הם מספקים אנרגיה לגוף בצורה של גלוקוז. הם מספקים כמה מיקרו-אלמנטים לשימוש הגוף: מינרלים, ויטמינים, פיטונוטריינטים וקו-פקטורים.

כמובן שהחלוקה הזו היא לא שחור-לבן, יש חפיפה מסוימת: למוצרים מן החי, בייחוד במצב רואו (חי), יש יכולת ניקוי ניכרת, ואילו לצמחים יש יכולת הזנה מסוימת, בעיקר כשהם מבושלים, מותססים ומונבטים.

אז בואו נהנה גם ממזון מהחי וגם ממזון צמחי. הדבר החשוב הוא לשמור אותם טבעיים עם עיבוד מינימלי.


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *