האם תזונה טבעונית בטוחה לתינוקות וילדים? | ד"ר זואי הרקומבה

האם תזונה טבעונית בטוחה לתינוקות וילדים?
25 בפברואר 2019
מאמר מאת: ד"ר זואי הרקומבה
למקור לחצו כאן.

על המחברת:
ד"ר הרקומבה היא חוקרת, סופרת ודוברת בתחום התזונה והבריאות, מומחית בנושאי הנחיות תזונה לבריאות הציבור, תזונה (בייחוד בנושא השומן) והשמנה. יש לה תואר ראשון ושני בכלכלה ומתמטיקה והיא דוקטור בתזונה לבריאות הציבור.

תקציר:

  • קבוצת פייסבוק טבעונית עודדה דיווח על דיאטנית מוסמכת לרשות, בגלל הערה שכתבה בנוגע לתזונה טבעונית לילדים: "היא לא בטוחה, ויש ילדים שמתו".
  • ארגוני התזונה האמריקאים והבריטיים טוענים שתזונה טבעונית בטוחה לכל שלבי החיים: ילדים; תינוקות; פעוטות; נשים בהריון ומניקות. ארגוני התזונה הגרמניים והשוויצרים אינם מסכימים.
  • האקדמיה האמריקאית לתזונה ודיאטה (AND) מודה למעשה שתזונה טבעונית אינה בטוחה, על ידי פירוט המרכיבים התזונתיים ותוספי התזונה שצריך ליטול כחיזוק. אם תזונה טבעונית הייתה בטוחה כשלעצמה, היא הייתה מספקת את כל אבות המזון הנדרשים לחיים ולבריאות.
  • הארגון הטבעוני The Vegan Society גם כן מפרט את מרכיבי המזון שיש להוסיף בתזונה טבעונית. חסרות שם המילים "כדי לשמור על התזונה בטוחה", אבל זו המסקנה הבלתי נמנעת.
  • רכיבי התזונה בסיכון הגבוה ביותר הם: ויטמין A (רטינול); B12; ויטמין C; ויטמין D (הגרסה הקיימת במזון מהחי – D3); סִידָן; יוד, ברזל, שומנים חיוניים מסוג אומגה 3 (בצורה הנכונה) וחלבון.
  • ישנם מקרים רבים של תינוקות שינקו מאם טבעונית ו/או היו בתזונה טבעונית ונפגעו קשות או אפילו נפטרו מתת תזונה.

הקדמה

הערה המבוססת על סיפור אמיתי: ביוני 2018, כאשר הייתי בכנס BMJ/SwissRe בציריך, פגשתי דיאטנית בשם דיאנה רודג'רס(1). דיאנה גרה בחווה אורגנית הנמצאת מערבה לבוסטון, ארה"ב, מגדלת ירקות ובשרי מרעה. היא מתארת ​​את עצמה כ"עוסקת באוכל אמיתית". היא גם סופרת, יוצרת סרטים, דוברת בינלאומית וחברת מועצת המנהלים של הארגונים “Animal Welfare Approved” (אישור לרווחת בעלי חיים) ו- “Savory Institute” (מכון סאוורי). היא מנחה את הפודקאסט The Sustainable Dish (מנה בת קיימא) ואני הופעתי בפודקאסט שלה לאחר שפגשתי אותה בציריך(2). לכן אני מצהיר על כך שדיאנה היא "מסוג האנשים שלי".
עכשיו שאמרתי את זה, אציין שאני אומרת דברים שאנשים שאני מעריכה אולי לא יסכימו איתם (למשל שאני לא מתלהבת משמן זית או דואגת בנוגע לחנקות בבייקון). אני עוקבת אחר הראיות, ואם אני לא מסכימה עם דיאנה (או עם מישהו אחר שאני מעריכה) על משהו – אני לא אהסס לומר זאת.

דיאנה פרסמה את התגובה הזו בפייסבוק: “לא אכפת לי אם אנשים מבוגרים רוצים להיות טבעונים. אכפת לי אם הם יגרמו לילדים שלהם לאכול ככה, מכיוון שזה לא בטוח ויש ילדים שמתו".

צילום המסך עם תגובתה של הדיאטנית דיאנה רוג'רס שהעלה פעיל טבעוני בפייסבוק


צילום מסך של תגובתה צולם על ידי ראש עמוד פייסבוק טבעוני פעיל עם למעלה מ-8,000 חברים, יחד עם קישור כיצד לדווח עליה לוועדת הרישוי של המדינה. זהו תהליך רציני שעלול לגרום לאובדן הרישיון של דיאנה המאפשר לה לעסוק כדיאטנית/תזונאית(3).


עמדת האקדמיה לתזונה ודיאטה (AND)

בשנת 2012, איגוד התזונה האמריקאי שינה את שמו ל- 'האקדמיה לתזונה ודיאטה' (AND) (כמה מתנשאת היא ה"אקדמיה"!)(4). אפשר לחשוב שהגוף המקצועי אליו דיאנה משתייכת יהיה לצידה, בניגוד לקבוצה טבעונית המנסה לגרום לה נזק, אולם אין זה המקרה. עמדת ה-AND היא כדלקמן: "האקדמיה לתזונה ודיאטה והאקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים מסכימות ש: תזונה צמחונית וטבעונית המתוכננות היטב, הינן בריאות לתינוקות ופעוטות"(5).

עמדת ה-AND מתוארכת לתקופה בה הם נקראו איגוד התזונה האמריקאי. הצהרת עמדה פורסמה בשנת 2009 (6). ישנה אי בהירות מסוימת. הצהרת העמדה בעמוד הראשון של המאמר מדווחת: "העמדה של איגוד התזונה האמריקאי היא שתזונות צמחוניות המתוכננות כראוי, כולל צמחונות מלאה או טבעונות, הן בריאות, מספקות מבחינה תזונתית ועשויות לספק יתרונות בריאותיים במניעה וטיפול במחלות מסוימות. דיאטות צמחוניות המתוכננות היטב, מתאימות ליחידים בכל שלבי מחזור החיים, כולל הריון, הנקה, ינקות, ילדות והתבגרות, ולספורטאים". המשפט הראשון כולל את המילה "טבעונות"; המשפט השני לא. עם זאת, בעמוד 1269 ב-PDF של המאמר, מדווח: "תזונות טבעוניות, לקטו-צמחונות ולקטו-אובו-צמחונות המתוכננות היטב – מתאימות לכל שלבי מחזור החיים, כולל הריון והנקה."

עמדת האגודה הבריטית לתזונה היא דומה להפליא(7). באוגוסט 2017 הצהיר ה-BDA כי: "ילדים ומבוגרים יכולים ליהנות מתזונה טבעונית מאוזנת, כולל במהלך ההריון וההנקה, במידה והצריכה התזונתית מתוכננת היטב". ("ליהנות" היא מילה מעניינת – האם התזונה בטוחה או לא?)

האגודה הגרמנית לתזונה (DGE) דוחה בתוקף את עמדותיהן של בריטניה וארה"ב. עמדתם היא: "קשה או בלתי אפשרי להשיג אספקה ​​מספקת של כמה רכיבים תזונתיים בתזונה על טהרת הצומח. ה-DGE אינו ממליץ על תזונה טבעונית לנשים בהריון, נשים מניקות, תינוקות, ילדים או מתבגרים"(8). השוויצרים גם לא מסכימים עם עמדות ה-AND וה-BDA. הדו"ח שלהם לשנת 2018 קובע: "מומלץ לילדים ולנשים בהריון לא לאמץ תזונה טבעונית"(9).

הצהרת העמדה של ה-AND באתר האינטרנט שלהם(5) דבקה באזהרת ה"מתוכננת היטב", עם רשימה של מרכיבים מזינים שיש לשים לב אליהם "מאוד". אלה כוללים: ויטמין B12; ויטמין D; סִידָן; ברזל וחלבון. העצה הכתובה ליד כל אחד מן הרכיבים התזונתיים הללו מכילה את המילים "תוסף" ו/או "מזון מועשר". כלומר, תינוקות ופעוטות הצורכים תזונה טבעונית חייבים לקחת חומרי הזנה מלאכותיים, מבודדים או מתוספים במזון.

דיאנה צודקת.
בהגדרה, כל תזונה הדורשת תיסוף היא חסרה ברכיבים תזונתיים. תזונה טבעונית כשלעצמה היא אינה בטוחה. תזונה טבעונית דורשת תיסוף של דברים כדי להפוך אותה לבטוחה. לפיכך, ניתן לטעון שלדיאנה ול-AND (וה-BDA) יש הסכמה חזקה לגבי כך שתזונה טבעונית כשלעצמה – אינה בטוחה.


עמדת הארגון The Vegan Society

הארגון הטבעוני The Vegan Society מסכים שתזונה טבעונית לבדה אינה יכולה לעמוד בדרישות התזונתיות (על כך שהם מפרטים את מה שחסר בתזונה הטבעונית ויש לתסף בשלבי החיים השונים):

ההמלצה לנשים הרות ומניקות היא(10):

  • "אכלו הרבה מזונות עשירים בברזל [נרשם מספר]… ודגני בוקר מועשרים."
  • "אכלו הרבה מזונות עשירים בסידן, כמו מזונות מועשרים בסידן וטופו מועשר בסידן."
  • "הקפידו על צריכה יומית טובה של ויטמין B12 ממזונות מועשרים או תוסף."
  • "הבטיחו צריכת יוד טובה על ידי שימוש בתוסף."
  • "בזמן הניסיון להרות ובמהלך 12 השבועות הראשונים להריון, טלו תוסף חומצה פולית מדי יום." (שימו לב שזו עצה סטנדרטית לכל אישה, לא רק לטבעונים).
  • "טלו תוסף יומי המכיל ויטמין D."
  • "שקלו תוספת של שומן אומגה 3 מאצות-מיקרו."
  • "חזקו, חזקו, חזקו, תספו, תספו, תספו, תספו, תספו…"
    גם תינוק שיונק מאמא טבעונית, דורש חיזוק והשלמה עקיפים.

ההמלצה של הארגון לתינוקות היא דומה(11):

  • עבור תינוקות מתחת לגיל שישה חודשים, הנקה מומלצת, ובצדק, כאופציה הטובה ביותר. "אם הנקה אינה אופציה, מומלץ להשתמש בפורמולה לתינוקות." ההמלצה מציינת שניתן להאכיל תינוקות טבעוניים בפורמולה לתינוקות על בסיס סויה, אך מזהירה שפורמולה כזו מכילה ויטמין D3 מצמר כבשים. "ההגדרה של טבעונות מכירה בכך שלא תמיד ניתן להימנע משימוש בבעלי חיים."

דיאנה שוב צודקת.
הארגון לא רק אישר שתזונה טבעונית לוקה בחסר, אלא שגם אין פורמולה טבעונית, מכיוון ש-D3 מגיע ממקור מן החי. עובדה זו קיבלה אישור בזמן שביצעתי את המחקר שלי כדי לנסות למצוא פורמולה טבעונית לתינוקות בארה"ב. פוסט שנכתב בינואר 2018 על ידי "אמא טבעונית" בשם אלכס ג'ונס, קבע כי "אין פורמולות טבעוניות זמינות בארצות הברית"(12). אלכס אמרה שהדבר הקרוב ביותר לפורמולה טבעונית היא פורמולת סויה. כשהסבירה לקוראיה מדוע לא קיימת פורמולה 100% צמחית בארה"ב, אמרה אלכס: "ישנן כמה תקנות פדרליות שפורמולות לתינוקות חייבות לעמוד בהן. על מנת שפורמולה תורשה להימכר, חברות מחויבות על פי חוק להוסיף ויטמין D3". תודה לאל!

עניין זה אושר על ידי אתרים טבעוניים אחרים. פוסט ללא תאריך באתר urbanvegan.net דיווח: "כללים ותקנות של ה-FDA וגופים שלטוניים אחרים, לא מאפשרים למצוא פורמולה טבעונית אמיתית בייצור המוני לתינוקות"(13). פוסט מאוגוסט 2018 דיווח שפורמולת תינוקות טבעונית זמינה באירופה וניתן לשלוח אותה לצפון אמריקה, "האופציה הפופולרית ביותר וללא סויה היא פורמולה לתינוקות של Premiriz, שהיא אורגנית, מבוססת אורז וללא לקטוז"(14). (ראו את האזהרה של הארגון The Vegan Society בנוגע לחלב אורז פה למטה).

בציוץ שפרסמתי בטוויטר ובו תייגתי @eatright – את האקדמיה האמריקאית לתזונה ודיאטה (AND) כתבתי כך:(15)

האקדמיה האמריקאית לתזונה ודיאטה היקרים.
האם ידוע לכם היכן ניתן להשיג פורמולה טבעונית לתינוקות בארה"ב? (אודה לכם על קישור למוצר)
רוב תודות, זואי.

קיבלתי מהם את התשובה הבאה:

היי זואי. האקדמיה לא תומכת במוצרים או בשירותים תעשייתיים (מסחריים). לתכנית אכילה צמחונית או טבעונית מתוכננת היטב, אנו ממליצים להתייעץ עם תזונאית-דיאטנית מוסמכת. את יכולה להיעזר במנוע החיפוש Find an Expert כדי לאתר דיאטנית באזור שלך: https://sm.eatright.org/findRD

עליה השבתי בחזרה ומאז לא שמעתי כלום:

תודה רבה על התשובה. ה- AND אומרים להשתמש בפורמולת סויה לטבעונים:
https://eatright.org/food/nutrition/vegetarian-and-special-diets/feeding-vegetarian-and-vegan-infants-and-toddlers
אבל נראה שעל פי חוק, אין פורמולה שהיא באמת טבעונית בארה"ב:
https://raisevegan.com/is-vegan-formula-available-in-the-usa/
אז איך זה שה- AND ממליצים על כך כדבר בטוח?


דיאנה גם שלחה אימייל ל- AND ושאלה כיצד תזונה טבעונית יכולה להיות בטוחה לתינוקות כאשר אי אפשר להשיג פורמולה טבעונית בארה"ב.

למרבה הצער, לאור ההיסטוריה של נסטלה בפורמולות לתינוקות, לנסטלה יש תוכניות לספק פורמולת תינוקות טבעונית שתתבסס על חלקיקי חלבון תפוחי אדמה(16). במסמך להגשת פטנט על המוצר, נסטלה כתבה כי "הרכבי סויה ואורז אינם אידיאליים לתינוקות בשל חששות האלרגניים של סויה ופרופיל חומצות אמינו של מוצרים מבוססי אורז". לעומת זאת , ההמלצה הנוכחית של ה- AND אומרת "השתמשו בפורמולה מועשרת בברזל (סויה לטבעונים) אם ההנקה מופחתת או מופסקת."

בעיה נוספת במתן סויה לתינוקות וילדים היא השפעת האסטרוגן. סויה מכילה פיטואסטרוגנים – אסטרוגנים על בסיס צמחי – הפועלים כמו אסטרוגן בתוך הגוף. מחקר שפורסם ב-2018 בדק 410 תינוקות שנולדו באזור פילדלפיה(17). המחקר השווה תסמינים של השפעת אסטרוגן על:

  1. תינוקות שיונקים
  2. תינוקות שניזונו מפורמולה של חלב פרה
  3. תינוקות שניזונו מפורמולה של סויה.

מסקנת המחקר הייתה שהתינוקות שניזונו בפורמולת סויה הראו באופן עקבי התפתחות של רקמות ואיברים עם תגובה לחשיפה לאסטרוגן.


המלצת הארגון הטבעוני The Vegan Society לגבי צריכת מזונות ראשונים

במסמך ה-PDF של הארגון, ממשיכות ההמלצות להכנסת מזונות ראשונים (לא לפני גיל ארבעה חודשים, הם מבהירים). מומלץ לערבב מזון מרוסק עם חלב סויה מועשר מגיל שישה חודשים ומעלה. מחלב אורז מומלץ להימנע לכל ילד מתחת לגיל חמש "בשל עקבות של ארסן". נֶחְמָד!

תוספות יומיות של ויטמינים A, C ו-D מומלצות לגילאי חצי שנה עד חמש שנים. ה-PDF אומר שהנקה עד גיל שנתיים לפחות תספק להם מספיק סידן. אם לאמא אין מספיק, אז התינוק ייקח מעצמותיה(18). אם לא מניקים את אורך הזמן הזה, חוזרים למוצרי סויה מועשרים בסידן. אמהות לתינוקות טבעונים צריכות גם "לכלול מזונות מועשרים בויטמין B12 בתזונה היומית של ילדכם". יש צורך גם בתוסף יוד, אך בתוספת אזהרה לגבי נטילת כמות מדויקת, כי יותר מדי זה מסוכן כמו פחות מדי.

לבסוף, רשומים שומני אומגה 3. הגוף זקוק לשומני אומגה 3 בצורה של DHA (חומצה דוקוסהקסנואית) ושל EPA (חומצה איקוסאפנטאנואית). מזונות צמחיים (במיוחד זרעי פשתן) מספקים ALA (חומצה אלפא-לינולנית), אותה הגוף יכול להמיר, אך בצורה מאוד לא יעילה. כפי שקורה עם כל כך הרבה חומרים מזינים (רטינול, D3, K2, ברזל מסוג heme, אבץ), מזונות מהחי מספקים את הצורה אותה הגוף רוצה, מזונות מהצומח לא.
ב- PDF של הארגון נקבע: "DHA אינו נמצא במזון צמחי. ניתן לספק DHA ממיקרו-אצות לתינוקות טבעוניים באמצעות תיסוף." הם מוסיפים בדאגה "עם זאת, אנו דורשים מחקר על היתרונות הבריאותיים של תוספי מזון לטבעונים." כלומר הם לא יודעים אם זה בריא; והם כנראה לא יודעים אם זה בטוח.

ההמלצה לתסף סידן, ויטמינים A, B12, C ו-D, עם יוד ושומני אומגה 3, נמשכת ככל שהילד מתבגר (גם הכמויות הנדרשות עולות). בגיל שנה מתווספת ההמלצה לתסף בברזל.


הטרגדיות

תודה לפרדריק לירוי – (@fleroy1974 בטוויטר – שווה לעקוב) על העזרה שלו במחקר לפסקה זו.

דיאנה צודקת שתזונה טבעונית כשלעצמה היא אינה בטוחה.
זו הייתה תגלית מעניינת לגלות, תוך כדי המחקר עבור המאמר הזה, שתזונה של פורמולה טבעונית אינה חוקית כיום בארה"ב. זה יותר מאשר תומך בעמדתה של דיאנה.

החלק השני בתגובתה של דיאנה היה ש: "ילדים מתו". למרבה הצער היא צודקת גם בזה.

  • בשנת 2001, זוג בריטי נמנע מעונש מאסר בעקבות מותה של ילדתם בת התשעה חודשים שניזונה מתזונה טבעונית חיה. השופט קבע שההורים סבלו מספיק(19).
  • בשנת 2006 פורסם מאמר אקדמי בו דווח על הורים אמריקאים שעומדים לדין בגין הריגה בנסיבות מחמירות. תינוקם בן החמישה חודשים וחצי מת, וארבעה ילדים גדולים יותר סבלו כולם מתת תזונה בעקבות תזונה טבעונית חיה(20).
  • בשנת 2007 זוג טבעוני באטלנטה נידון למאסר עולם בגין מותו (בשנת 2004) של ילדם בן השישה שבועות מתת תזונה, אשר ניזון מחלב סויה ומיץ תפוחים(21).
  • בשנת 2011 נשפט זוג טבעוני צרפתי(22) והורשע(23) בגרימת מות בתם בת ה-11 חודשים עקב תזונה טבעונית.
  • בשנת 2017, בית משפט בלגי נתן מאסר על תנאי להוריו של תינוק בן שבעה חודשים שמת מתת תזונה בתזונה מבוססת צומח(24).

היו גם מספר מקרים של 'כמעט'.

  • ביולי 2016, תינוק איטלקי שגדל על תזונה טבעונית אושפז בשל תת תזונה חמור ונלקח מהוריו(25). הילד, שהיה בן 14 חודשים, שקל מעט יותר מילד בן 3 חודשים.
  • בדצמבר 2018, הודו זוג הורים אוסטרלי שגרמו נזק לבתם בת השנה. כתוצאה מהתזונה הטבעונית שלה, לילדה הייתה רככת, מחלת עצמות ניוונית הנגרמת מתת תזונה(26). היא ושני אחיה הגדולים הועברו לרווחה.
  • בפברואר 2019, זוג טבעוני מפלורידה הואשם בהזנחה הכוללת פגיעה חמורה, לאחר שכמעט הרעיבו את בנם בן החמישה חודשים למוות(27).

כמו כן, פורסמו מספר מקרים בכתבי עת אקדמיים על הנזק שנגרם לתינוקות של אמהות טבעוניות מניקות. בקישור ברפרנס מס' (28) ישנם כמה מקרים ישנים, לפניכם כמה מקרים מ-10 השנים האחרונות:

  • בשנת 2009, מאמר דני דיווח על מחסור חמור בויטמין B12 בשני תינוקות (ילדה בת 10 חודשים וילד בן 12 חודשים) היונקים מאם טבעונית(29).
  • בשנת 2009, מאמר צרפתי דיווח על מצבו של ילד בן 10 חודשים אשר ינק באופן בלעדי מאמו הטבעונית(30). בדוח המקרה תועדו כשלים בהתפתחות, אנמיה מגלובלסטית ועיכוב בהתפתחות הפסיכומוטורית. לילד היה מחסור בויטמין B12 עם המטוציטופניה (נ"ע: מספר נמוך באופן חריג של תאי דם אדומים) והפרעות התפתחותיות נרחבות, כמו גם מחסור בויטמין K ובויטמין D. לאמו היו את אותם המחסורים.
  • בשנת 2012 פורסם דיווח על מקרה של מחסור חמור בויטמין B12 בתינוק איטלקי בן חמישה חודשים שינק מאם טבעונית אשר נטלה תוספי מולטי ויטמין במהלך ההריון(31).
  • בשנת 2014 פורסם דיווח על מקרה של תינוקת 12 חודשים, ביתה של אישה שהייתה צמחונית לזמן ארוך.(32) לילדה הייתה פגיעה נוירולוגית והמטולוגית עקב מחסור בוויטמין B12.
  • בשנת 2018 פורסם דיווח על מקרה של ילד בן 23 חודשים עם מחסור ביוד ותת פעילות של בלוטת התריס, שהוזן בתזונה טבעונית. הנזק המסוים הזה נבע ישירות מהתזונה ולא באופן עקיף מהנקה(33).

העובדה שהיו "רק" כמה מקרי מוות בודדים, היא כנראה הודות למערכת הרפואית. תינוקות כנראה הגיעו בשלב של הפגיעה ולא בשלב המוות.
מאמר אקדמי פולני ציין את עמדת ה-AND ש"דיאטות טבעוניות, לקטו-צמחוניות ולקטו-אובו-צמחוניות המתוכננות כראוי, מבטיחות מהלך תקין של הריון והנקה". המאמר הביע טענה נגדית: "עם זאת, בפועל איזון של תזונה כזו יכול להציב קשיים מסוימים, במיוחד עבור אנשים ללא הניסיון או הידע הדרושים בתזונה"(34). אכן כך.

האם לאיגודי התזונה האמריקאי והבריטי באמת יש ראיות חותכות לכך שתזונה טבעונית הינה בטוחה לנשים הרות ומניקות, תינוקות, ילדים ומתבגרים?


הטוויסט בעלילה

המוצר המומלץ ביותר באתר הטבעוני שהוזכר לעיל – urbanvegan.net, היה מוצר בשם Enfamil, ProSobee (נ"ע: פורמולה לתינוקות).
המרכיבים שלו הם:
מוצקי סירופ תירס (54%), שמן צמחי (26%) (אולאין דקלים, קוקוס, סויה ושמן חמניות גבוה בחומצה אולאית), חלבון סויה מבודד (14%) ופחות מ-2%: סידן פוספט, אשלגן כלוריד, נתרן ציטראט, סידן קרבונט, מגנזיום כלוריד, מגנזיום פוספט, אשלגן ציטראט, סולפט ברזל, אבץ סולפט, גופרית קופריק, יוד אשלגן, נתרן סלנטיין, שמן מורטיארלה אלפינה, שמן קריפטקודיניום קוני, ל-מתיונין, כולין כלוריד , חומצה אסקורבית, ניאצינאמיד, סידן פנטוטנאט, ויטמין D3, ריבופלבין, תיאמין הידרוכלוריד, ויטמין B6 הידרוכלוריד, חומצה פולית, ויטמין K1, ביוטין, ויטמין B12, אינוזיטול, טאורין, ויטמין E, אצטייט, ל-קרניטין, ויטמין A פלמיטט.(35)

עם מוצר כזה, 80% מהתזונה של התינוק הטבעוני יהיו סירופ תירס ושמן צמחי.
איזה מין הורה מסוגל לעשות את זה לילד שלו?


לסיפור המציאותי הזה יש גם טוויסט מרושע:

נותני החסות של 'האקדמיה האמריקאית לתזונה ודיאטה' כוללים את יצרניות תחליפי החלב לתינוקות:(36)
– "אבוט תזונה" (Abbott Nutrition)
– "מכון בנאו" (BENEO-Institute).

נותני החסות של איגוד התזונה הבריטי כוללים את יצרניות הפורמולות לתינוקות:(37)
– "אבוט תזונה" (Abbott Nutrition)
– "מחלבות דנונה" (Danone Dairies)
– "מיד ג'ונסון" (Mead Johnson)
– "נוטריקה" (Nutricia)
– "ויטפלו" (Vitaflo, שהיא נסטלה)


אני לא מאשימה חברות מכוונות רווח על גיוס של ארגוני תזונה כ"משווקי הסחורה" שלהם, אבל אין לי אלא זלזול בארגוני התזונה הללו שמאמצים זאת.

לדעתי יש לחקור את ה-AND וה-BDA, לא את דיאנה.

רשימת רפרנסים:

Ref 1: https://sustainabledish.com/about-diana/
Ref 2: https://sustainabledish.com/podcasts/sustainable-dish-episode-76-nutrient-density-red-meat-politics-with-dr-zoe-harcombe/
Ref 3: https://www.mass.gov/lists/statutes-and-regulations-dietitians-and-nutritionists
https://www.mass.gov/files/documents/2017/10/30/268cmr6.pdf

Ref 4: https://www.eatrightpro.org/leadership/academy-policies/strategic-plan/why-the-academy-changed-its-name
Ref 5: https://www.eatright.org/food/nutrition/vegetarian-and-special-diets/feeding-vegetarian-and-vegan-infants-and-toddlers
Ref 6: https://jandonline.org/article/S0002-8223(09)00700-7/fulltext
Ref 7: https://www.bda.uk.com/news/view?id=179
Ref 8: https://www.ernaehrungs-umschau.de/fileadmin/Ernaehrungs-Umschau/pdfs/pdf_2016/04_16/EU04_2016_Special_DGE_eng_final.pdf
Ref 9: 2018 Vegan diets: review of nutritional benefits and risks. Expert report of the Federal Commission for Nutrition. (https://www.eek.admin.ch/eek/de/home/suche.html#vegan%20diet) Top document
Ref 10: https://www.vegansociety.com/resources/nutrition-and-health/life-stages/pregnancy-and-breastfeeding
Ref 11: https://www.vegansociety.com/sites/default/files/Under-fives.pdf
Ref 12: https://raisevegan.com/is-vegan-formula-available-in-the-usa/
Ref 13: https://urbanvegan.net/baby-formula/
Ref 14: https://www.plantbasednews.org/post/vegan-baby-formula-what-you-need-to-know
Ref 15: https://twitter.com/zoeharcombe/status/1099007250759331841
Ref 16: https://www.livekindly.co/nestle-vegan-baby-formula-infants-milk-allergies/
Ref 17: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29506126
Ref 18: https://www.bones.nih.gov/health-info/bone/bone-health/pregnancy
Ref 19: https://www.theguardian.com/uk/2001/sep/15/taniabranigan
Ref 20: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16412249
Ref 21: http://www.nbcnews.com/id/18574603/ns/us_news-crime_and_courts/t/vegan-couple-sentenced-life-over-babys-death/#.XHASiOj7RnI
Ref 22: https://www.theguardian.com/world/2011/mar/29/vegans-trial-death-baby-breast-milk
Ref 23: https://www.theguardian.com/world/2011/apr/01/joel-sergine-le-moaligou-convicted
Ref 24: https://www.bbc.co.uk/news/world-europe-40274493
Ref 25: https://www.washingtonpost.com/news/morning-mix/wp/2016/07/11/italian-baby-fed-vegan-diet-hospitalized-for-malnutrition/?noredirect=onutm_term=.3e29f47753eb
Ref 26: https://metro.co.uk/2018/12/24/couple-fed-infant-daughter-vegan-diet-restricted-gave-rickets-8280699/
Ref 27: https://www.wftv.com/news/local/titusville-parents-accused-of-child-neglect-after-allegedly-starving-baby-police-say/920399137 and https://nypost.com/2019/02/15/vegan-couple-nearly-starved-5-month-old-to-death/
Ref 28: 2005 France: Macrocytic anemia secondary to vitamin B12 deficiency, with cerebral atrophy in 9.5 month old girl exclusively breastfed by vegan mother. (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16208206)
2005 Italy: Coma and respiratory failure in a child with severe vitamin B12 deficiency. (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15982440)
2005 The Netherlands: Severe nutritional vitamin deficiency in a breast-fed infant of a vegan mother. (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15645284)
2007 Germany: Maternal vitamin B12 deficiency: cause for neurological symptoms in infancy. (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17729202)
Ref 29: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19852900
Ref 30: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19748244
Ref 31: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22726312
Ref 32: http://europepmc.org/abstract/med/25697251
Ref 33: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29303778
Ref 34: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27137830
Ref 35: https://www.enfamil.com/products/prosobee/12-9-oz-powder-can
Ref 36: https://www.eatrightpro.org/about-us/advertising-and-sponsorship/meet-our-sponsors
Ref 37: https://www.bda.uk.com/about/workwithus/currentcorpmembers

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *