איך לבחור תוספי תזונה

איך אני בוחרת לי תוספי תזונה? איך אני בוחרת את המותג, את המינון, את נקודת ההתחלה ונקודת הסיום? האם כל תוספי התזונה הם סבבה? האם יש תופעות לוואי? מה היא הכתובת הטובה ביותר להתייעצות בנושא? עוד ועוד שאלות שאני הולכת לענות עליהן בפוסט הזה אחרי בקשות של אנשים להתייעץ איתי, אבל קודם כל זה:אני לא רופאה, לא תזונאית, מעולם לא למדתי תזונה או ייעוץ תזונתי מלבד מידע בסיסי ומינימלי כחלק מהלימודים בנושאי האימון והתנועה שהייתי בהם. כל מה שאני מביאה, בפוסט הזה ובאחרים, נשען על הניסיון האישי שלי, על למידה עצמאית ועל דעה אישית. אף אחד מהפוסטים שלי, בשום נושא, לא מהווה תחליף לייעוץ מקצועי. האחריות היא עליכם בלבד וזה נכון גם כאשר אתם עומדים מול איש מקצוע, למעשה על הבסיס הזה עומד להישען כל הפוסט הזה.דבר נוסף לפני שנמשיך:כל הטכניקות והדרכים שבאמצעותם אני משתמשת כדי לנהל את חיי והחלטותיי אלה דברים שיש לי בהם ניסיון רב. זה לא אומר שאלה דברים שאינכם יכולים ללמוד בעצמכם לעשות (אחרת לא היה טעם לפוסט הזה), זה כן אומר שכאשר אתם קוראים אותי אתם צריכים לקחת בחשבון את הרקע והניסיון שלי שמהווים חלק מהתמונה השלמה שאני מתארת לכם.
נתחיל 🙂

עולם תוספי התזונה הוא עולם עשיר ורחב עם הרבה מאוד אופציות. התחרות היא גדולה, יש איכותיים ויש שרלטנים, הקהל הוא אינסופי בגווניו וכך גם הפתח לטעויות ואי דיוקים. יש מוצרים שמכילים מינימום חומרים לא ידידותיים אם בכלל ויש כאלה שמכילים כל מיני תוספות למיניהם, יש מוצרים או מרכיבים שנחקרו יותר ויש שפחות, יש יקרים בטירוף, יש פחות, יש כאלה שזמינים לקנייה בארץ ויש שלא. מי שנכנס לעולם הזה ומנסה להבין מה קורה סביבו עלול לצאת מאוד מבולבל ובלי מסקנה אחת גורפת, וזה בסדר, כי כמו שאנחנו יודעים – החיים הם לא שחור לבן. גם פה ישנה מורכבות על מורכבות, מה שעשוי להיות הצלה לאחד יהיה רעל לאחר ולהפך.לפני שאדבר על התהליך עצמו, אני מחלקת את תוספי התזונה לשני סוגים:
הסוג המקיף והסוג הנקודתי.

1. הסוג המקיף – אלה הם תוספים המכילים מגוון גדול של מרכיבים תומכים ולא מרכיב אחד ספציפי, כאלה שמהווים ריפוי בסיסי ותמיכה כוללת למערכת כולה. דוגמאות לתוספים מהסוג הזה הם למשל:- מוצר בשם VM2000 של סולגאר שמכיל אוסף גדול של ויטמינים ומינרלים- האבקה של הרבלייף – שמכילה מרכיבים של ארוחה שלמה- כדורי ג'וס פלאס שמכילים ריכוז גדול של ערכים מפירות שהוקפאו ונטחנו- פרוביוטיקה שמסייעת לשיקום כולל של המעי והמערכת כולהאלה דוגמאות למוצרים שנותנים תמיכה כוללת ועזרה בהרמת המערכת הגופנית-נפשית שלנו בכללותה. הסוג הזה של התוספים הוא חשוב מאוד כי הוא יכול לסייע באופן משמעותי בשיקום ובהתמודדויות בחיי היומיום, לא בהכרח על חשבון תוספים ספציפיים אבל כן עם כוח חזק במיוחד, מכיוון שהם למעשה נותנים תמיכה הוליסטית שבה אנו בונים מחדש את ה"אדמה" של המערכת שלנו.

2. הסוג הנקודתי – אלה תוספים של מרכיב אחד עיקרי, כמו ויטמין או מינרל מסוים, חומצת אמינו או שומן ספציפית. בבחירת תוסף כזה נדרש יותר דיוק ותשומת לב והוא לא במקום הסתכלות על התמונה כולה ודאגה לפרטים נוספים בתוכה.


כעת אני הולכת לחלק את התהליך לסעיפים, כאשר כל סעיף מהווה חלק מהתמונה השלמה שעל בסיסה אני בוחרת את הריקוד האישי שלי עם התוספים.

1. בדיקות קונבנציונאליות – בדיקות הן דבר חשוב לעשות כאשר אנחנו מדברים על הבריאות שלנו ואלה הנקודות בסעיף זה:
א. בדיקות חשוב לעשות, כל אחד בתדירות שמרגיש לו, אך במקביל חשוב לזכור שהן מהוות שיקוף מאוד מצומצם על מצב התמונה המלאה. לכן, כאשר אנו בוחרים לבצע בדיקות אנו חייבים להסתכל במקביל על אלמנטים נוספים הקיימים במפה האישית שלנו. הבדיקות מראות מצב מאוד כללי בתוך טווחים כלליים שנקבעו באופן כוללני ולא באופן פרטי לכל אחד מאיתנו. לכן, ההבדלים בינינו צריכים להילקח בחשבון וגם ההקשרים בין הדברים השונים, הקשרים שלא רק שלא מופיעים בתוצאות הבדיקות, אלא שרופאים והרבה פעמים גם תזונאים – לא יודעים לעשות וגם לא תמיד יכולים, כי הם לא מכירים אתכם כמוכם.
ב. זה שבדיקה מראה שאתם בטווח הנורמה ברכיב מסוים – לא אומר שאתם בטווח הנורמלי האישי שלכם. אני אזכיר דוגמא שכתבתי בפוסט הראשון שבו סיפרתי שאני מפסיקה את הטבעונות – אני הייתי עם המוגלובין 10 כשחוויתי התעלפויות והגעתי למיון, חברה שלי הייתה בבית עם המוגלובין 6 ולא ידעה על כך עד שהרופא שלה התקשר אליה בהיסטריה. זו דוגמא אחת לכמה קיצוניים ההבדלים בינינו עשויים להיות וכמה הטווחים שרואים בבדיקות לא משקפים במדויק את מה שאנו זקוקים לו.
ג. הבדיקות הבסיסיות, כמו למשל בדיקת דם הכי פשוטה שיש, לא בודקת עוד הרבה דברים חשובים, לכן כדאי לבקש דברים ספציפיים ולקוות שאיש המקצוע יהיה עם ראש פתוח ויסכים לתת הפניה, כי כאמור, הם הרבה פעמים לא עושים את ההקשרים בין הדברים (או בין המערכות השונות) ולא מבינים מדוע צריך לבדוק דברים נוספים מעבר למה שהם חושבים שצריך.
ד. למרות החסרונות הברורים, כדאי לעשות בדיקות קונבנציונליות במצבי יציאה משמעותית מאיזון, מכיוון שגם אם הן נותנות תמונה חלקית וגם אם זה לא ישנה הרבה את הדרך שלכם לפתרון ולריפוי – אתם עשויים לגלות דברים שיסבירו לכם את מה שאתם חווים וזה מאוד מעודד ונותן כוח. תארו לכם מה זה לחוות התעלפויות מבלי להבין למה ואז לגלות שמאגרי הברזל שלכם מרוקנים. זה מאוד מרגיע לדעת פרטים על מה שקורה לנו, זה מאוד עוזר להמשיך בצעדים הבאים מבחינת כיוון ההסתכלות והדרך בה נבחר ללכת.
לסיכום: בדיקות קונבנציונליות הן חשובות ומהוות הסעיף הראשון ברשימה, אך לא בלי לקחת בחשבון שיש תמונה שלמה שהיא הרבה מעבר לבדיקות. הבדיקות הן המבט הראשון על ציור מורכב ומלא פרטים שכדי להצליח לראות בו הכל תצטרכו להעמיק בו הרבה יותר.

2. אנשי מקצוע – כמה עקרונות חשובים בקשר שלנו מול אנשי מקצוע:
א. הם יודעים יותר טוב מכם את התיאוריה אותה הם למדו בלימודיהם פלוס הניסיון המעשי שלהם, אך הם לא מכירים אתכם יותר טוב מכם. לכן, דבריהם הם בגדר המלצות ולא בגדר ציווי או אמת מוחלטת. ההתייעצות איתם היא בשום אופן לא במקום הפעלת שיקול דעת עצמאי שלכם או במקום חקירה עצמאית על הדברים איתם אתם מתמודדים ולמידת המוצרים אותם אתם בוחרים ליטול בהמלצתם.
ב. יצירת מעגל מקצועי סביבכם היא תנאי חשוב למי שרוצה לממש את יכולתו להיות הרופא של עצמו. המעגל הזה הוא מעגל של אנשי מקצוע ממקצועות שונים בתחום התזונה והטיפול הזמינים לכם להתייעצות בעת הצורך. לי יש גיסה שהיא רוקחת מדהימה, חברה שהיא תזונאית קלינית ועוד הרבה מאוד חברים ומכרים במציאות הפיזית שלי או בפייסבוק – איתם אני יכולה להתייעץ על הדברים בהם יש לי פחות ידע. בעזרתם למדתי דברים רבים, כמו איך לחפש מידע על מוצר, מה כדאי לבדוק ועוד כל מיני דברים שלא היו עולים לי לראש ללא תשומת ליבם של אנשים נפלאים אלו.
ג. חשוב מאוד לשים לב האם האדם איתו אתם מתייעצים מחזיק באידיאולוגיה שעלולה להשפיע על ההמלצות שלו. אם אתם למשל מתייעצים עם יועץ תזונה טבעוני בנוגע לתוסף אומגה 3, הוא בהכרח ימליץ לכם על תוסף ממקור צמחי, גם אם זה לא בהכרח התוסף שהכי נכון לכם אישית. לכן ההמלצה שלי היא לנסות להתייעץ עם אנשים המסוגלים להיות במקסימום אובייקטיביות ובמינימום מעורבות אידיאולוגית. כמובן זה לא פשוט, לכולם יש דברים שהם מאמינים בהם והטבעונות היא רק דוגמא, אבל כן חשוב להיות מודעים לעניין ולקחת אותו בחשבון. זכרו שאף מילה של אדם אחר, ואין זה משנה כמה הוא מומחה בתחומו, היא לא תורה מסיני ולא אמת מוחלטת.
לסיכום: צרו לכם מעגל מקצועי-חברי יציב בו תוכלו להיעזר בעת הצורך בתהליך הלמידה והריפוי שלכם. במידה ואתם בתחילתו של תהליך ואתם מרגישים שאתם זקוקים ליותר מזה, קבעו לכם טיפול אישי או סדרת טיפולים תמורת תשלום, אך לא על חשבון הידיעה שאתם הסמכות הראשונית לכל החלטה.

3. הכרה של מותגים אמינים – בין אם זה על בסיס התנסות אישית, המלצות של אנשי מקצוע, ביקורות בפייסבוק ובגוגל או המלצות של חברים – הכרה של החברות המובילות מבחינת מקצועיות, אמינות, איכות וכו' היא חשובה, אז לא להתעצל לבדוק לפני שאתם בוחרים איזה מותג לקנות. יתרון נוסף הוא שכך גם מגלים על אופציות שלא הייתם יודעים, לדוגמא אני לא ידעתי שיש אפשרות לויטמין סי נוזלי עד שלא חיפשתי וקראתי על הנושא בקבוצות פייסבוק.

4. חקירה צולבת – כחלק מהיותכם הסמכות העליונה בריפוי שלכם, על אחריותכם לבדוק את כל הפרטים החשובים בקשר למוצר. זה אומר להיעזר בכל הסעיפים הקודמים וגם לבצע את חקירת הבסיס שלכם שצריכה לכלול:א. למידה על המרכיב ותפקידו בגוףב. בדיקת עודפים – האם עודפים מצטברים בגוף ומה יהיו תופעות הלוואיג. מחקרים ומאמרים על התוסףאם אתם חושבים שאתם יכולים פשוט לקחת משהו והכל יהיה בסדר, דעו שזה לא בדיוק כך. אולי לא יקרה לכם כלום אם תקחו כל יום סוכריית ויטמין סי (וגם את זה אני לא יודעת בוודאות) אבל יש תוספים שהעודפים שלהם לא נשטפים בקלות מהגוף והם עשויים לגרום למגוון תופעות שאפילו לא תדעו לקשר לתוסף מבלי חקירה מוקדמת. כך למשל ה L-Tyrosine שלקחתי (חומצת אמינו), לא ידעתי שהוא עלול לגרום למיגרנות ולא העלתי את זה בדעתי אפילו, כי בתור טבעונית לקחתי ממנו המון אבל בתור לא טבעונית המערכת שלי הגיבה אליו אחרת. בזכות תשומת ליבה של גיסתי הרוקחת ידעתי לשים לב, ואכן באיזשהו שלב הרגשתי שהוא מעודד לי כאבי ראש, הורדתי מינון והכאבים חלפו. את המידע הזה הייתי מגלה בעצמי אם הייתי עושה את החקירה הנדרשת מראש, למדתי את הלקח 🙂 וזה גם מראה כמה חשוב הוא הסעיף של יצירת מעגל אנשי מקצוע סביבנו.

5. סימנים – כאשר אנו לוקחים תוסף למטרה ספציפית אז קל יחסית לבדוק אם הוא עוזר או לא. עם זאת, כל תוסף עשוי להשפיע על מגוון דברים שכדאי לנו לשים לב אליהם. אני מדברת על רשימה של סימנים פיזיים ונפשיים, לחיוב ולשלילה, שאותם אני בוחנת אל מול התוספים. אני חושבת שאתם צריכים לעשות לכם את רשימת הסימנים שלכם על בסיס דברים שאתם בדרך כלל סובלים מהם או שחשוב לכם לבדוק, אבל אשתף אתכם בשלי:
איכות השינה, יכולת ריכוז, מצב האנרגיה שלי, תופעות קדם מחזור ובמהלך מחזור, כאבי ראש, מתח נפשי, התקפי חרדה, דיכאון, מצבי רוח, תסמינים של הפרעות פיזיות ונפשיות שונות, חוסר/עודף תיאבון, המזונות אליהם אני נמשכת או חשה דחיה, עיכול על כל המשתמע מכך, כולל מצב היציאות, ועוד דברים נוספים.על בסיס תשומת הלב הזו אני יודעת איך תוסף משפיע עליי, במה הוא עוזר לי, למה הוא גורם לי והאם וכמה כדאי לי להמשיך לקחת. זה גם יתן לכם תמונה לגבי חולשות וחוזקות שכדאי לכם לשנות בחיים ובתזונה בפרט, כי זה נותן שיקוף של המצב שלכם.

6. אינטואציה ומשיכה פיזית ואנרגטית – אין לי שום דרך להוכיח מדעית את הסעיף הזה אבל הוא למעשה מהווה הסעיף המשמעותי ביותר להחלטות שלי, התזונתיות ובכלל. אחד הדברים המשמעותיים ביותר שלמדתי ביציאה מהטבעונות זה שהגוף שלנו תמיד תמיד מדבר איתנו, אנחנו פשוט צריכים ללמוד להקשיב, כחלק מהריפוי של עצמנו אנחנו בסופו של הופכים למומחי המערכת האישית שלנו. המומחיות הזו כוללת הבנה עמוקה של שפת הגוף ויכולת האזנה והרגשה עד לרמה של דקויות. המשמעות היא שאם אני מחזיקה ביד תוסף מסוים ובא לי לבלוע את כל הבקבוק – אני מבינה שיש כאן בקשה של הגוף שאומרת לי "הי את שומעת? אני זקוק למה שיש שם". כאמור, אני לא מתחילה לקחת תוסף רק על סמך זה אבל זה כן יהיה הכף המכריעה. לחילופין, אני עשויה להתחיל לקחת תוסף ואז אחרי כמה זמן לחוש ממש דחיה כלפיו, זה סימן בשבילי שהגוף אומר לי "די, מספיק, זה כבר לא עושה לי טוב" או "אני כבר לא זקוק לזה".כאשר אנו מאמנים את עצמנו להקשבה מהסוג הזה, אנו מגלים שהמערכת שלנו תמיד אומרת לנו למה היא זקוקה ומה היא הדרך שהכי מתאימה לה בכל רגע נתון.בשביל להיות מחוברים לערוץ ההקשבה הזה אנו צריכים קודם כל להכיר בו. אם אנו מזלזלים ב"אינטואיציה", מזלזלים בתחושות הפנימיות שלנו – אז אנו יוצרים במו ידינו את המסך, את ה"רעש" שלא יאפשר לנו לשמוע את המסרים מאותו הערוץ.לעומת זאת, אם אנו נפתחים לאפשרות שאולי יש דרכים מגוונות ולא בהכרח "קונבנציונליות" לריפוי ולהתפתחות – אז אנו באותו הרגע פותחים לנו דלת שבה ריפוי נוסף יכול לעבור דרכה.

7. סעיף אחרון – דו שיח עם הגוף ועם המערכת שלי בכללותה. סעיף זה נשען על הסעיף הקודם. אני לוקחת את ההקשבה שלב קדימה – ויוצרת דו שיח של ממש ביני ובין המערכת שלי, הפיזית והרוחנית. תתפלאו אבל היא באמת עונה לי, וזה שאני יכולה לשמוע אותה עונה לי לא הופך אותי למשוגעת אלא להפך, זה הופך אותי לחזקה פי מאה לעומת אדם שלא יוצר דו שיח פנימי ואת כל מבטחו הוא שם על גורמים חיצוניים לו בלבד. הדרך הזו מוכיחה לי את עצמה כבר 37 שנים כמעט וזה רק ממשיך ומעמיק אף יותר. גם אתם יכולים.

שתי נקודות חשובות לסיום:
1. אני מכבדת את המערכת שלי ומכירה ביכולות שלי להשפיע וליצור שינוי בחיי. אני נוהגת בגוף שלי בכבוד ולא מזלזלת אף פעם במה שהוא מנסה להגיד לי, גם אם אני לא תמיד מבינה או שלוקח לי זמן להבין. אני מדברת כאן על מערכת היחסים שלנו עם עצמנו ועל הדרך בה אנו תופסים את עצמנו ואת היכולת שלנו לייצר לנו מציאות. זה תמיד יחזור לזה – מי היא הסמכות העליונה בחייכם ולמי אתם נותנים את המושכות? האם אתם האלוהים בעולמכם או שנתתם את התפקיד למישהו אחר?

2. דבר אחרון וחשוב מאוד – תוספי תזונה הם לא דבר טבעי. הצריכה שלהם לא מעידה על בריאות אלא על חוסר, זה הוא לא דבר שאנו אמורים לשאוף אליו, לעולם לא יהיה תחליף לבריאות אמיתית וטבעית. עם זאת, אנו חיים בעולם מורכב ומאתגר וזה ממש בסדר, לגיטימי ונהדר שיש לנו אפשרות להשתמש בעזרים על הדרך, אנו פשוט צריכים לעשות זאת בחכמה ולא לשכוח שאלה רק עזרים ולא המטרה עצמה. היו תקופות בחיי שתוספים הצילו אותי ממש ואולי בעתיד אזדקק להם שוב. היום אני במצב הרבה יותר טוב וככל שמצבי משתפר – כך אני פחות ופחות זקוקה לתוספים. אני תמיד לוקחת בחשבון את האפשרות שאזדקק להם שוב או שיהיו תוספים שאבחר תמיד לקחת (כמו למשל ויטמין די שלא פשוט לי תמיד לקבל אותו בצורה טבעית), אני לא ננעלת על שום דבר כי אני מבינה שתמיד קיימת מורכבות לכאן או לכאן. לכן חשוב לי לומר לכם – אל תיגשו לנושא ממקום נוקשה, מה שמתאים לאחד לא בהכרח יתאים לאחר, מה שהתאים לכם אתמול לא בהכרח יתאים לכם היום. השארו פתוחים לגילוי דברים חדשים ותהנו מהתהליך, זה הוא תהליך שבו אנו מגלים את האלוהות של עצמנו ואני מאחלת לכולנו לצעוד בתהליך הזה עם אינסוף אהבה לעצמנו ולחיים, כי לא מגיע לנו פחות מזה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *