טיול טבעוני בז'נבה – כל המידע

סוף סוף אני מתיישבת לכתוב פוסט סיכום על ז'נבה! בקצרה – היה כיף גדול! טבעונים לגמרי יכולים להסתדר שם ואפילו להנות מהאוכל, רק כדאי לעשות למידה לפני זה ובשביל זה שקדתי למענכם על הפוסט הזה (ולמענם 😉 )

אז ככה, לפני שנסענו עשיתי חיפוש בקבוצות הטבעוניות על ז'נבה ולא מצאתי כלום. אפליקציית Happy Cow הראתה שיש כמה מסעדות טבעוניות ולא מעט אופציות טבעוניות, אז הייתי די רגועה. קנינו דיל טיסות בזול דרך אפליקציית חוליו, מיום שלישי (יום אחרי ערב חג המולד של 2018) ועד לשלישי שאחריו (יום אחרי ערב השנה החדשה 2019) וממש שמחתי שיצא לנו בדיוק בתקופה הזו להיות שם. מה שלא ידענו זה שהמון עסקים סגורים בימים אלו בדיוק וגם קצת אחרי, זאת למעשה תקופה של חגים שם והרבה לוקחים חופש.
נחתנו בז'נבה בשעות הבוקר. בשדה התעופה היו לא מעט מסעדות ובתי קפה פתוחים, אבל אמרנו לעצמינו שעדיף לנו לאכול מחוץ לנמל התעופה. הגענו למלון החמוד שהזמנו בו מקום ונקרא The New Midi. המלון נמצא ממש קרוב לאגם ז'נבה, אפשר לומר שדי במרכז העניינים, ממנו היו לנו שפע יעדים במרחק הליכה או נסיעה קצרה מאוד.

אגם ז'נבה

מהר מאוד הבחנו שהכל ברחובות סגור ולא הבנו מה קורה. לא העלנו בדעתנו שגם הם נוהגים לסגור עסקים בחגים 🙂
היה עלינו למצוא פתרונות במהלך השבוע, הרבה מהמקומות הטבעונים אכן היו סגורים וגם חלק מהאופציות הידידותיות שהיו כתובות בהפי קאו היו סגורות.

בסופו של דבר ביקרנו בשני מקומות טבעונים, בהרבה סופרים ובכמה מקומות עם אופציות טבעוניות. חלק מהמקומות הם מסעדות תיירים אתניות (יש שם לא מעט כאלו) ולא זולות, אבל האמת היא שהכל שם יקר בלי קשר. אני חושבת שהוצאה במסעדה שם יצאה בערך שליש יותר מבארץ וקיבלנו פחות אוכל מבחינת כמות.
בשאר המאמר אנסה לסדר לכם בצורה נוחה את המקומות שביקרנו בהם וטיפים שעשויים לעזור.
לקריאה נוספת על היום הראשון שלנו בז'נבה לחצו כאן.

האנשים והשפה
כל נותני השירות היו מקסימים ואדיבים אבל לא באופן מוגזם. שפת המקום היא צרפתית ורובם לא יודעים אנגלית טובה אבל כן יודעים מספיק כדי שתוכלו להיעזר בהם. המילה טבעוני בצרפתית היא vegetalien שמאוד דומה למילה צמחוני vegetarien, לכן העדפנו לא להשתמש במילה הזו כדי למנוע בלבול וגם כי ראינו שהם מבינים יותר את המילה vegan. כשגם את המילה הזו לא הבינו אז פשוט אמרנו dairy free, meat free, egg free וכו', את זה כולם הבינו.

קניות מסופר coop ומ bio c'bon

סופרים ומינימרקט
ביקרנו בלא מעט סופרים ורשתות מינימרקט, חלקן ידידותיות יותר לטבעונים וחלקן פחות. הקושי הגדול ביותר היה העובדה שחלק גדול מהמוצרים אינם מכילים רכיבים באנגלית ולא כולם ידעו להסביר לנו מה טבעוני ומה לא. עם זאת, עם קצת מאמץ גילינו שיש מוצרים עליהם רשומה המילה vegan ולמדנו לחפש אותה. כמו כן, למדנו איך נראות המילים הבסיסיות שקשורות למוצרים מהחי בצרפתית ולפעמים חיפשנו אותן באלרגנים וברכיבים (כמו ביצים או חלב). על חלק מהמוצרים יש רכיבים גם בגרמנית למקרה שזה עוזר לכם.
אלה הסופרים שביקרנו בהם:
Co-op Food – הרשת הכי פריינדלית שמצאנו שם ושלמזלינו הסניף שלה בתחנת הרכבת היה פתוח כל יום. יש הרבה מוצרים עם סימון של vegan כולל לחמים טריים, ממרחי חומוס וארוחות מוכנות שנמצאות במקרר. משם קנינו לנו את ארוחות הערב שאכלנו במלון ושכללו קטניות מקופסא, חומוס, לחם ופירות וירקות.
Bio c' Bon – מעין חנות טבע, לא מאוד גדולה אבל עם אופציות טבעוניות נחמדות. מצאנו שם יוגורט טבעוני עם פירות מעולה, עוגיות טבעוניות במשקל ועוד מוצרים סגורים. אם זה קרוב אליכם אז שווה קפיצה.
Manor Geneve סוג של "וולמרט" האמריקאי אבל עם מחירים של המשביר לצרכן. יש שם הכל מהכל, אוכל, בגדים, מוצרים לבית וכו'. קומת האוכל היא בעצם סופר ענק אבל כדי למצוא אופציות טבעוניות צריך קצת לחפור. הלחמים הטריים שם לא טבעונים, כן יש את הדברים הרגילים כמו קטניות בקופסא, פירות וירקות. יש שם גם חלק של מוצרים יבשים מיובאים מישראל, זה היה ממש מצחיק לראות. בסופו של דבר מצאנו גם מקרר עם מוצרים מישראל וצמוד אליהם היו גם תחליפים טבעונים (לא מישראל), כמו יוגורט פירות מצויין, נקניקים, גבינה צהובה טבעונית ומנות שדורשות חימום. לגבי הבגדים שם, קחו בחשבון שהם יקרים.
המינימרקט הקטן שמעל מסעדת American dream diner (קישור למסעדה למטה) – הגענו אליו אחרי שהמלצר במסעדה מתחת כיוון אותנו לשם. יש שם כמה מוצרי מקרר טבעונים, בעיקר גלידות וגם חטיפים, כולל חטיף שוקולד נוגט מושלם שנקרא Organica ושכתוב עליו vegan. כדאי לקפוץ לשם אחרי ביקור במסעדה (ולקנות סטוקים מהחטיף).
היה סופר נוסף שהיינו בו ושאני לא זוכרת את שמו, הוא לא היה מאוד פריינדלי.

מוס שוקולד מושלם ב cafe mutin

מסעדות ובתי קפה טבעונים
בגלל שהרוב היו סגורים בתקופה זו של השנה, יצא לנו לבקר רק בשניים כאלו:
Alive – סוג של בית קפה שמאוד הזכיר לי את אורבן שאמן בתל אביב מבחינת הסגנון והאווירה. המקום אסתטי וחמוד, אווירת חופש רגועה וכוסות ענקיות ומפנקות של שתיה חמה. יש תפריט ליד הקופה, מזמינים בקופה ואז מתיישבים. חוץ מזה יש מקרר עם משקאות בריאותיים וגם מנות קרות מוכנות למי שרוצה. ליד הקופה יש מאפים, חלקם רואו וחלקם לא. המנות היו די טעימות, לא ברמה של מה שיש בארץ אבל נהנינו ואפילו חזרנו שוב.
Cafe mutin – מסעדונת עם מראה חמוד ומנות מתחלפות. כשהגענו נשארו להם רק שתי מנות, לקחנו אותן פלוס קינוח. את המנות לא אהבנו אבל את הקינוח כן. לשם לא חזרנו, פשוט לא היה מספיק טעים והם גם סגרו יום אחרי שהיינו שם בגלל החגים. אם היה לנו יותר זמן אז אולי היינו נותנים עוד צ'אנס.

מגוון מנות טבעוניות ב American Dream Diner

מסעדות ידידותיות לטבעונים
את המסעדות האלו אפשר לחלק למסעדות האתניות ולמסעדות בסגנון מקומי.

* הסגנון המקומי – חלק מהמקומות האלו היו מאוד לא פריינדלים לטבעונים. הרבה מהם היו מן בתי מאפה עם שתיה חמה וחריפה (שותים פה המון יין ואלכוהול) ועם מאפים וכריכים ששום דבר מהם לא טבעוני. ריחות מאוד חזקים של גבינות ונקניקים מהחי.
היה מקום אחד שנתנו לו צ'אנס כי הוא הגדיר עצמו כבריאותי, המקום נקרא Goodie ומה שהיה לנו שם לאכול בפועל היה רק מרק וסלט. המרק לא היה מוצלח וגם הסלט (שהיה בקופסא מוכנה מהמקרר) היה ככה ככה. אז גם הבנו שמה שהם מגדירים כ"בריאותי" ממש לא מעיד על טבעוני, 99 אחוז שם היה מהחי. עם זאת, עם קצת יותר חיטוט גילינו שיש דווקא אחלה מקומות שמציעים אופציות טבעוניות טעימות. היינו בשני מקומות כאלו:
The Hot-Dog Faktory Genevaחנות הוט דוג ללא מקומות ישיבה, לקחנו בטייק אווי. יש נקניקיה טבעונית וצריך לבקש להחליף את הרוטב הלא טבעוני בטבעוני. הנקניקיה עשויה מטופו וטעמה עדין.
American Dream Dinerלצערי גילינו את המקום הזה רק ביום האחרון שלנו שם, אחרת נראה לי שהיינו מבקרים שם עוד הרבה. מדובר בדיינר אמריקאי עם מגוון אופציות טבעוניות, בעיקר ג'אנק פוד אמריקאי טיפוסי, אין קינוח טבעוני. מעליהם יש את המכולת הקטנטונת שכתבתי עליה למעלה.
Starbucksכל בוקר בטיול שלנו התחיל בגיחה לסניף של סטארבקס שהיה לנו ממש צמוד למלון. לא היו לנו הרבה אופציות חוץ משתיה חמה שכללה קפה, תה ושוקו (ללא הקצפת). היה שם רק דבר אחד לאכול וזה ראפ פלאפל (לא טעמנו). ירדנו לשם על הבוקר, קנינו לנו שתיה חמה והתיישבנו שם על אחת הספות לתכנן לנו את היום 🙂
הדוכנים בשוק הכריסמס של פארק באסטיון (קישור לעמוד שלהם בהמשך למטה) – לא בדיוק מסעדה אבל כן אוכל. השוק מלא בדוכני אוכל ומעט אופציות טבעוניות. צריך היה די "לחפור" כדי למצוא שם דברים, גם מה שמצאנו היה בעיקר חביב ולא יותר. אל תבנו על מקומות בסגנון הזה כמקור לארוחה משביעה.
למידע נוסף על שוק הכריסמס ובתי הקפה Alive ו Cafe mutin לחצו כאן.
למידע נוסף על American Dream Diner לחצו כאן.

* המסעדות האתניות – היו המון מסעדות מהסוג הזה, ראינו בעיקר הודי, לבנוני ואיטלקי ויש גם אתיופי. המסעדות האיטלקיות לא היו מאוד פריינדליות כי הפסטות הכילו ביצים, יכול להיות שאם היינו מנסים יותר היינו מגלים שיש מקומות איטלקיים עם אופציות. המסעדה הלבנונית היחידה שישבנו בה הכניסה אותנו להלם אחרי שגילינו שמבחינתם מרק/תבשיל ירקות שהוציאו ממנו את חתיכות הבשר נחשב טבעוני. עם זאת, יש להם דברים כמו חומוס, תמיד פתרון טוב. יש גם חנות פלאפל באחד מהמרכזים.
המסעדות ההודיות היו הכי פריינדליות שביקרנו בהן (לא היינו באתיופי), הם לא מכירים את המילה טבעוני אבל כן מבינים כשאומרים להם ללא חלב, ללא בשר וכו'. יש הודיות יקרות יותר, למשל זאת שהיתה צמוד למלון שלנו ונקראת Kiran, ויש כאלו יקרות פחות, דווקא זו שהייתה יקרה פחות הייתה מוצלחת יותר בעיניי והיא נקראת Bombay.

בכללי כדאי לקרוא ביקורות על המסעדות באינטרנט ולהעזר באפליקציית הפרה השמחה החמודה (Happy Cow למי שלא הבין) 🙂

סלט קיסר ב Alive, טעים אבל לא ברמה של אלגריה בתל אביב

שוקולטריות
יש המון שוקולטריות מגרות פזורות ברחבי ז'נבה. העיקרית שהיינו בה ואתם ממש חייבים ללכת נקראת Laderach ומהם קנינו מלאאא שוקולד, יקר אבל טעים בטירוף. יש להם בלוקים ענקיים בכל מיני טעמים והם שוברים לכם בידיים ושוקלים. היו שם איזה 5 בלוקים על בסיס שוקולד מריר עם תוספות שונות וממש טעימות. לקחנו גם הביתה 🙂
חוץ מזה, כשטיילנו בפרבר שנקרא carouge נכנסנו לשוקולטריה ושם היו איזה 2-3 אופציות טבעוניות (לקחתי תפוז מסוכר מצופה בחציו בשוקולד, טעים). אני מאמינה שבכל שוקולטריה תוכלו למצוא שוקולדים טבעונים כי תמיד יש את המרירים, אבל הם באמת טעימים, לא מריר מבאס כזה.

יין חם
בכל רחבי ז'נבה נמכרות כוסות יין חם כאילו זה קפה או תה. מאוד נחמד לקנות כוס יין חם אדום/לבן, לטייל ברגל ולתת לאלכוהול לחמם לנו את הגוף בחורף הז'נבי. שימו לב שאני ודובשני לא בדקנו את עניין ייצור היין, לפעמים משתמשים בעצמות דגים לסינון היין, אני בספק רב אם ידעו לענות על השאלה הזו אז קחו בחשבון את העניין ועשו את ההחלטה שלכם.

טיפים לנותני שרות
לפי מה שקראנו בגוגל לא נהוג לתת שם טיפים, אלא אם הייתם במסעדה שממש בא לכם לפרגן לנותני השירות שם. בקבלות שקיבלנו הוסיפו בעצמם כסף על שירות, אנחנו לא השארנו טיפ באף מקום וזה עבר ממש בסדר.

יין חם בשוק כריסמס בפארק באסטיון

מקומות שאינם אוכל אבל שווים ביקור
אני מזכירה לכם שהיינו בתקופה שהרבה דברים היו סגורים, אז קחו בחשבון שבטח יש עוד מקומות שווים שלא היינו בהם.

פרבר בשם carouge – פרבר מקסים ושקט לא רחוק ממרכז ז'נבה. אפשר ללכת משהו כמו 40 דקות או לקחת חשמלית (רוב האוטובוסים בתוך העיר הם על חשמל). יש שם חנויות מתוקות ורחובות ציוריים. כל כך נהניתי להסתובב שם, טיילנו שם לפחות פעמיים.
אגם ז'נבה – כדאי לטייל סביב אגם ז'נבה משני הצדדים ובשעות שונות ביום. לכל צד יש את הייחודיות שלו ובכל שעה האגם מקבל קסם חדש. זה אחרת לטייל שם בבוקר, קרוב לשקיעה או בלילה כשיש אורות דולקים.
גן מקסים ליד הגנים הבוטניים – הלכנו באיזה יום לגנים הבוטניים, היה נחמד אבל לא היתה הרבה מאוד פריחה, בכל זאת היה חורף. יש שם כמה חממות סגורות בתוך מבנים ומסביב הרבה דשא. בקיץ או באביב אני מניחה שיש עוד הרבה צמחים ופרחים שפורחים. ליד הגנים הבוטניים יש עוד כל מיני דברים ששווים התייחסות. אחרי שהספיק לנו מהבוטניקה פשוט המשכנו ללכת והגענו לאיזו טירה שהיא בעצם מוזאון שנקרא Musee des Suisses dans le monde. לא נכנסנו אליו, הוא היה סגור. מה שרציתי לספר לכם זה שהגן שסביבו היה פשוט מהמם! אתם מכירים את הסרטים שמתרחשים באירופה, כמו למשל הסרטים של ג'יין אוסטין, ששם מראים אחוזות שסביבן דונמים של מדשאות יפייפיות? אז כזה. אם המוזאון היה פתוח היינו נכנסים, הוא ממש סקרן אותי. חוץ מזה, יש איזה קילומטר משם את ארמון האו"ם, גם בו לא היינו כי היה סגור, אבל שתדעו.
קולנוע cine 17 – אחת מהחוויות היקרות אבל גם הכייפיות שהיו לי מז'נבה. רצינו לנסות את goodie, המקום שכתבתי לכם עליו למעלה. קצת אחריו נכנסנו באופן ספונטני לבית קולנוע קטנטן עם אולם קולנוע אחד שכל הסרטים המוקרנים בו היו באנגלית. ראינו את סרט ההמשך של מרי פופינס (מעולה לדעתי!) והחוויה הייתה מאוד שונה מבארץ. משמאל לפתח האולם יש מתלה למעילים, הכסאות מרווחים ומסודרים בשיפוע יותר מבארץ (חשוב לנמוכי קומה כמוני), יש המון מקום לרגליים, יש לכל אחד שתי ידיות משני צידי הכיסא (ולא אחד כמו בארץ), הכיסא יכול להישען אחורה ושימו לב – אין פרסומות! הסרט מתחיל דקותיים אחרי שכולם מתיישבים, אנשים לא מדברים, לא מעירים הערות, היה תענוג. הון תועפות (80 ש"ח לכרטיס!) אבל תענוג. אין לי מושג איך זה בבתי קולנוע אחרים בז'נבה, לנו זאת היתה חוויה מרעננת ונחמדה מאוד.
מוזיאון האומנות וההיסטוריה ז'נבה Musées d'art et d'histoire de Genèveאם אתם בקטע של מוזיאונים אז כנראה תאהבו את המוזיאון הזה. הכניסה אליו הייתה חינמית (אולי כשיש תצוגות מיוחדות זה עולה כסף, לא יודעת) והוא נמצא בתוך מבנה קומות כאשר כל קומה מתרכזת בנושא אחר. יש הרבה ארכיאולוגיה וגם הרבה ציורים יפייפיים. יש שם קפיטריה קטנה, אני מניחה שאין שם כלום טבעוני, אולי תה.
שוק כריסמס בפארק באסטיון Noël aux Bastions – אם אתם מבקרים בסביבות חג המולד כדאי מאוד לבקר בשוק חג המולד שבפארק באסטיון, אחת החוויות המקסימות שהיו לנו פה. ממליצה להגיע בשעת אחר הצהרים מאוחרת, לקראת שקיעה, כי אז האורות נראים זורחים וקסומים במיוחד.
טיול עירוני רגלי – ז'נבה היא עיר עם הרבה ארכיטקטורה ומבנים מיוחדים שבכלל לא דומים למה שאנו רגילים אליו בישראל. העיר נקייה, לא רועשת, אין הרבה פיח (תחבורה ציבורית על חשמל), אין הרבה צפצופים, הרחובות נקיים, אין חתולי רחוב ששוברים לכם את הלב.

פסל יפיפה קרוב לטיילת שליד אגם ז'נבה

מזג האוויר
אנחנו היינו בחודש דצמבר, תקופה מאוד קרה בז'נבה. חשוב להתכונן מראש עם הבגדים המתאימים, לא כדאי לכם להתקע שם בלי בגדים ולקנות בגד בהון תועפות (אלא אם זה התכנון שלכם, זה כבר עניין אחר). אני לבשתי מתחת לג'ינס טייץ תרמי ומגפיים. למעלה לבשתי חולצה וסוודר עבה ולפעמים גם גופיה. לדובשני פחות קר מלי, הוא לבש ג'ינס ולמעלה גופיה וסוודר. שנינו היינו עם מעיל פליז צבאי, צעיף, כובע וכפפות. שווה להביא גם כפפות-חצי, כאלה שהאצבעות חשופות, כך שתוכלו להיעזר בטלפון תוך כדי טיול אם צריך. המקומות כולם מחוממים היטב, כולל החדר במלון שהייתה בו הסקה פלוס מזגן (כנראה רק לקירור). כל בתי הקפה והעסקים מחוממים היטב.

כמה המלצות ודברים אחרונים:

• השפה הרשמית בז'נבה היא צרפתית
  • שום דבר לא זול בז'נבה, כדאי להיות ערוכים מכל הבחינות
  • התחבורה הציבורית ברחבי ז'נבה למתארחים במלונות היא חינמית ומאוד נוחה לשימוש
  • היו ערוכים היטב עם הביגוד המתאים מבחינת מזג האוויר
  • אם נוסעים בתקופה קרה אז שווה לבדוק אפשרות של מכבסות בסביבה או כיבוס עצמי בחדר במלון, אחרת תצטרכו לנסוע עם תיק ענק שיספיק לכל שכבות החורף העבות
  • הורידו את הגרסה החינמית של אפליקציית Happy Cow וכמובן את Google Maps
  • שעות הפעילות הן שונות מבארץ, הרבה דברים נסגרים מוקדם וסגורים בחלק מימי הסופ"ש, תמיד כדאי לברר מראש לפני שמגיעים במיוחד אל מקום מסוים
  • בגלל שהעיר יקרה ושדברים נסגרים מוקדם, אני ממליצה דבר ראשון לצייד את עצמיכם באוכל מהסופר שיהיה לכם בחדר במידה ואתם מתארחים במלון, כך תחסכו כסף ולא תתקעו רעבים פתאום בעשר בלילה
  • בתור טבעונים אנחנו נוטים לא לקחת ארוחות בוקר במלון, לארוחת הבוקר יש לנו דברים מהסופר או משהו קל בחוץ, ארוחות הבוקר במלון מאוד יקרות ואני בספק אם הן מציעות משהו אטרקטיבי לטבעונים
אגם ז'נבה בשעת בין ערביים

ז'נבה היא עיר נפלאה, ארכיטקטורה מהממת, נותני שירות אדיבים ומגוון אפשרויות טבעוניות שצריך פשוט להתכוונן אליהן מראש כדי שנוכל להעביר את הזמן שלנו שם על הצד הטוב ביותר.
מלבד אפליקציית חוליו שאני ממליצה להוריד ושדרכה הזמנו כרטיסים בזול, אני ממליצה לעקוב אחרי הבלוג של תותי, דרכה למעשה הכרתי את האפשרות למצוא טיסות בזול. לפי מה שהבנתי היא לא טבעונית, אבל יש לה המון ידע בנוגע לטיולים ואם יש לכם תוכניות לטייל בעולם אני ממליצה לכם להרשם לניוזלטר שלה.
נראה לי שדי כיסיתי את כל מה שרציתי, אם אזכר במשהו אז פשוט אעדכן את הפוסט ואם יש לכם שאלות אתם מוזמנים באהבה. מקווה שהפוסט שלי יעזור לכם בטיול הטבעוני שלכם בז'נבה. אני בטוחה שיש עוד הרבה אופציות טבעוניות מוצלחות שלא הספקתי לגלות, אולי אתם תגלו לי 😉

אז זהו חברים, אפשר לטייל בעולם גם בתור טבעונים ולהנות, מקווה שיהיו לי עוד הרבה מקומות לעדכן אתכם לגביהם, בונז'ור! 😘